Sida 1 av 2

Trimma hva flinta

Postat: 23 mar 2015, 21:53
av Ollepögen
Finns det strypningar i en flint eller måste man borra, slipa och jacka en massa.

Tack på förhand.

Re: Trimma hva flinta

Postat: 24 mar 2015, 05:29
av erlan
man kan nog inte ens kalla det för strypningar. motorn är ju svenskbygggd, och konstruerad för 1hk.
nu finns det replika på den cylinder som togs fram för export till våra grannländer.
mustang och huskvarnacenter kan ha några kvar av 12mm förgasaren som hörde till.
då gör den gissningsvis ca 40 km/h. sen kan du nog öka det lite till med en bättre ljuddämpare, och lite drevning. sen finns det en 15mm bingförgasare som går att få dit med lite modifiering. den förgasaren satt på ilo och sachsmotorer som inte såldes i sverige. men då bör du fila upp insuget till 15mm.
vill du åka fortare än så så är det nog bäst att du tar kontakt med någon av dom profesionella tvåtaktstrimmare som finns. och du behöver en bättre vevaxel än orginal. och en treväxlad motor. för det är lite tokigt utväxlingsförhållande i den tvåväxlade motorn. dock är dom motorerna svindyra.

så har du en otrimmad tvåväxlad och vill åka fort så räkna med ett femsiffrigt belopp. om du spenderar dom hos en motortrimmare eller på att lära dig själv är upp till dig.
men vill du experimentera själv: börja med nåt enklare än en flinta, välj nåt som det finns verkstadshandbok till åtminstone. och investera i för den motorn nödvändiga specialverktyg.

erlan

Re: Trimma hva flinta

Postat: 25 mar 2015, 18:49
av Micke S
Det går att komma billigt undan om man klarar att få bort pluggen i en originalcylinder och portar den samt planar toppen och hänger på en bättre förgasare och ett billigt Jamarcolsystem. Men köper man en opluggad cylinder, trimtopp och ny förgasare och lite annat som bör till för att det ska bli seriöst (ny vev och ramlager, lameller m.m) har man en materialkostnad på ca 5000 kr. Så det blir billigare att trimma något med ett mer robust innanmäte och då får man mer prestanda.

Jag skulle i.o.f.s. gärna utgå ifrån en 3 vx motor och försöka skrämma upp den i lite mer än jag lyckades med den 2 växlade, 70 km/h.

Re: Trimma hva flinta

Postat: 26 mar 2015, 17:42
av Husqvarna 1963

Re: Trimma hva flinta

Postat: 27 mar 2015, 20:51
av Ollepögen
Kan jag borra upp orginal föggen och cyllen till 15 mm.

Re: Trimma hva flinta

Postat: 27 mar 2015, 21:05
av Micke S
Cylindern går bra men originalförgasaren går nog inte att ta upp så mycket som till 15 mm. Kanalen i förgasaren kan förstås inte vara bredare än trottelhålet. Men det går kanske att förstora kanalen en del uppåt också så att arean ökar lite mer än med bara ett runt hål. Man får även se till att trotteln lyfter tillräckligt högt så att hela kanalen öppnas.

Det bästa är säkert att byta ut förgasaren och då även få en med justerbar trottelnål.

Man får vara lite försiktig när man breddar insuget på cylindern. Det är lätt att komma igenom godset och man får se till att inte förstora för mycket uppåt så att kolvringsgapet öppnar i kanalen.

Det finns en hyfsat bra portningsanvisning från Husqvarna för Flintacylindern och hur toppen ska fixas. Om du PMar din email så kan jag maila en PDF om du är intresserad.

Re: Trimma hva flinta

Postat: 29 mar 2015, 17:00
av Ollepögen
Jag har planat ner mitt topplock men den startar inte, jag tycker det ser jämt och fint ut men har jag tagit för grovt papper eller liknande.

Re: Trimma hva flinta

Postat: 29 mar 2015, 17:01
av Ollepögen
Jag har ett till liggande för man skulle väll göra att helt platt. Men jag är rädd att jag gjort fel :?

Re: Trimma hva flinta

Postat: 29 mar 2015, 18:55
av erlan
är det plant är det rätt, är det skevt är det fel.

först gäller det att ha något plant att lägga slippapperet på.
man bärjar med det grövsta man har, och grovbeardetar till man har nån eller ett par tiondelar kvar. då byter man till finare och finare duk. max 100 stg i kornstorlek i taget. har man börjat med 60korn så är nästa steg 160korn eller grövre. blir det då 120korn det finaste som passar in i mallen så blir nästa steg 220korn eller grövre o.s.v.
sen får man ha rätt bra tålamod. det lä ta några timmar att plana en topp på det sättet.
själv brukar jah rigga upp den i svarven, och svarva ytan plan.

en man som heter(hette? boken är gammal) Graham Bell har skrivit en bok om "twostroke tuning" leta upp och köp den. eller googla, den har funnits utlaggd på nätet för nerladdning. har du tur finns det kvar. där finns mycket trimteori.

som jag nämt förut, det krävs kunskap och mycket tid för att få fart på en flinta.
dessutom verkar dom urpluggade cylindrar som förr flöt runt på marknaderna och tradera tagit slut? eller ligger på garagehyllor?, eller används? men som tur är finns det nytillverkade trimcylindrar hos norscand, och deras återförsäljare.
dom påstås dock behöva lite kärlek med roterande filen.

börjar du med t.ex. sachs eller zyndapp, och köper ett kitt med kända prestanda, så har du bara inställningen, och finjusteringen att lära dig. och vissa saker är nästan omöjliga att lära ut med ord på ett forum. vissa saker t.ex. hur man håller och för en topp över en planskiva med smärjelduk, eller hur motorn låter vid vissa feljusteringar, eller skillnaden i orkeslöshet mellan för lite filat och för mycket filat så den inte orkar ta sig upp i effektregistret. dom måste man nästan lära sig av erfarenhet eller med hjälp av kunnigare kamrater på plats.
därav mitt råd i inledningen att överväga om det är kunskapen eller farten du vill åt?
det finns mycket att läsa på forumet om trimmning (och även på hallsta moppers forum) men det börjar bli mycket att läsa och söka igenom. men det göms mycket kunskap där.

erlan

Re: Trimma hva flinta

Postat: 29 mar 2015, 19:03
av Micke S
Ja det måste vara helt plant. Om man inte gör det i en svarv eller fräs går det lika bra med slippapper. Man kan börja med #80 och sedan i steg till #240, finare är så behöver det inte vara, Men det gäller att man har ett plant underlag som är tillräclligt stort och slipark som är så stora att toppen kan dras i oavbrutna åttor. Jag brukar använda ytan på glashällspisen till det när jag gör det manuellt om det är svårt att spänna upp en topp i svarven. Man får se till att vara stadig på handen så att det blir ett jämnt tryck över hela ytan och inte gnossar ner ytterkanterna som är lätt att det kan bli.

Du ser när det är plant genom att slipytan är jämn och fin och det går även att kolla ytan med en stållinjal som man håller emot i olika riktningar.

Edit: ser att jag skrev samtidigt som Erlan och att han fyrade av före mig.

Re: Trimma hva flinta

Postat: 29 mar 2015, 19:08
av Baronen
Det ska väl också tilläggas att vissa livskamrater inte alltid uppskattar att man planar toppen på glashällen på spisen. Men då kan man passa på att göra det när dom inte är hemma. Ett tips bara! :)

Re: Trimma hva flinta

Postat: 29 mar 2015, 21:13
av Ollepögen
Men jag har gjort hela locket platt och så går den inte att starta. Men när jag byter tillbaks till det gammla locket startar den. Det är inget mönster eller vad man ska kalla det kvar. Kan tyvärr inte skicka bild.

Re: Trimma hva flinta

Postat: 29 mar 2015, 21:21
av Micke S
Om du har planat toppen så att den är helt plan över hela ytan har du tagit ca 3 mm som kan vara i mesta laget. Då gäller det dels att den är helt plan och att tändningen är så pass kraftig att gnistan orkar slå över med det högre cylindertrycket.

När du skriver att den startar med det gamla locket är det ett orört sådant?

Re: Trimma hva flinta

Postat: 29 mar 2015, 21:22
av erlan
högre komp ställer större krav på perfekt fungerande tändsystem.
låter som att tändsystemet inte orkar ge gnista med högre komp.

erlan

Re: Trimma hva flinta

Postat: 29 mar 2015, 21:39
av Ollepögen
Ja det gammla locket är orört. Men ni har nog rätt att det är för svag gnista för att det kommer ett visslande ljud när jag försöker springa igång den. Ska jag försöka skaffa ett starkare tändstift och är det tändspolen och tändkabeln som kan va lite svaga.


PS: jag gjorde det mesta med 240 papper och slipmaskin, men jag har mätt lite på att och det är jämt.