Starkare motor
Starkare motor
Hejsan!
Detta blir nog två frågor i en tråd.
1: vad kan jag göra för att få en starkare motor?
2: min moped är otroligt jävla slö på låga varv. Varför?
Jag har en ILO g50 helt original motor förutom med en 15mm bing förgasare. Och lite uppborrat i insuget.
Med vänlig hälsning,
Daniel
Detta blir nog två frågor i en tråd.
1: vad kan jag göra för att få en starkare motor?
2: min moped är otroligt jävla slö på låga varv. Varför?
Jag har en ILO g50 helt original motor förutom med en 15mm bing förgasare. Och lite uppborrat i insuget.
Med vänlig hälsning,
Daniel
Re: Starkare motor
Börja med att anpassa insuget till förgasarstorleken. En stor förgasare till litet insug är ingen bra kombo. Gashastigheten blir för låg.
Kolla att tändningen står rätt. Brytaravstånd och förtändning.
Kolla att tändningen står rätt. Brytaravstånd och förtändning.
Re: Starkare motor
åtgärd nr 1: kolla så allt är tiptop i motorn.
kolvringar, spel mellam kolvringar o ringspår i kolven, spel mellan kolv och cylinder,
vevstakslager, kolvbultsbussning, packboxar på vevaxeln, rätt tändläge, rent i ljuddämparen.
när du gått igenom allt det så är det dags att gå igenom och tänka över, läsa på om trimning, och fundera ut vilken karaktär på motorn du vill ha.
ska du ha en chans att få relevanta råd här så måste du komma med mera fakta
vad du har för tändläge, kompförhållande, mått på durationer, detaljerade uppgifter på hur motorn är bearbetad.
du vet ju att som man frågar får man svar,och med dom uppgifterna du gett så blir det nog bara: leta på felet men börja med kolvringar och tändläge.
det är mest sannolikt att ge markant dålig bottenork.
erlan
kolvringar, spel mellam kolvringar o ringspår i kolven, spel mellan kolv och cylinder,
vevstakslager, kolvbultsbussning, packboxar på vevaxeln, rätt tändläge, rent i ljuddämparen.
när du gått igenom allt det så är det dags att gå igenom och tänka över, läsa på om trimning, och fundera ut vilken karaktär på motorn du vill ha.
ska du ha en chans att få relevanta råd här så måste du komma med mera fakta
vad du har för tändläge, kompförhållande, mått på durationer, detaljerade uppgifter på hur motorn är bearbetad.
du vet ju att som man frågar får man svar,och med dom uppgifterna du gett så blir det nog bara: leta på felet men börja med kolvringar och tändläge.
det är mest sannolikt att ge markant dålig bottenork.
erlan
Re: Starkare motor
Ilo55cc - tackar för svar
Erlan - jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag frågade o att jag tydligen på något sätt tvingade dig att Ta tid ur din viktiga vardag för att skriva ett svar.
Ska aldrig hända igen. Förlåt mig
Erlan - jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag frågade o att jag tydligen på något sätt tvingade dig att Ta tid ur din viktiga vardag för att skriva ett svar.
Ska aldrig hända igen. Förlåt mig
Re: Starkare motor
Det där var djävligt taskigt kommenterat på Erlands svar, ett bra svar av en kille som alltid är villig att hjälpa till.Djensen81 skrev:Ilo55cc - tackar för svar
Erlan - jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag frågade o att jag tydligen på något sätt tvingade dig att Ta tid ur din viktiga vardag för att skriva ett svar.
Ska aldrig hända igen. Förlåt mig
klicka på ändra och skriv om.
Re: Starkare motor
Du borde ta till dig av Erlans svar. Det är inget dåligt svar! Så du behöver inte ge ett så spydigt svar tillbaka. Skärpning!Djensen81 skrev:Ilo55cc - tackar för svar
Erlan - jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag frågade o att jag tydligen på något sätt tvingade dig att Ta tid ur din viktiga vardag för att skriva ett svar.
Ska aldrig hända igen. Förlåt mig
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Starkare motor
Mästrande tonläge här tycker jag. Nu skriver han ju faktiskt att det är en i princip original g50 så delar av Erlans svar kan jag nog tycka är lite överkurs.
Re: Starkare motor
ja är cylindern borrad till 15mm eller mer i insuget bör den inte vara slö på lågvarv.Djensen81 skrev:Ilo55cc - tackar för svar
Erlan - jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag frågade o att jag tydligen på något sätt tvingade dig att Ta tid ur din viktiga vardag för att skriva ett svar.
Ska aldrig hända igen. Förlåt mig
är den däremot bara borrad till 12mm så är det troligen en stor orsak till problemet, den orkar då inte hålla upp gashastigheten i förgasaren. och vinkeln på borrningen har ochså betydelse. följer den det ursprungliga insugets vinkel, eller har man styrt insuget lite neråt som fladdermuscylindern? det har ochså betydelse för bottenorken. samma sak om man kör den kortare flintakolven eller orginal ilo.ett planat topplock ger också bottenstyrka på lågvarv, på bekostnad av lägre toppvarv.
kinesiska förgasarkopior har varit en källa till olika problem, har du en kopia eller bing orginal.
om du inte säger annat så utgår vi från att det är den vanliga bing 1/15/43 eller 1/15/4.
om du tar loss övre kolvringen, och trycker ner den i cylindern ,ca7mm från överkant på cylindern.
har du mer än 1mm mellan ändarna på kolvringen så behöver du kolla vad som är slitet, om allt är nytt så bör det vara mindre än 2 tiondelar.
ett tändläge närmare toppen än orginal 2,5mm kan ochså ge sämre lågvarvsegenskaper. generellt- högvarvig tvåtaktare=sen tändning lågvarvig tvåtaktare=tidig tändning.
när du skriver slö så antar jag att du jämför med andra Ilo, jämför du med en motsvarande sachs med 13mm insug(pluggen ur) och en 12mm förgasare, så blir ilon ohjälpligt slö på lågvarv. det är helt enkelt en större utmaning att få ork i en Ilo.
erlan
Re: Starkare motor
Är det inte din ILO som är optimeradför höga varvtal m.h.a. avgasbandage?Djensen81 skrev:Hejsan!
Detta blir nog två frågor i en tråd.
1: vad kan jag göra för att få en starkare motor?
2: min moped är otroligt jävla slö på låga varv. Varför?
Jag har en ILO g50 helt original motor förutom med en 15mm bing förgasare. Och lite uppborrat i insuget.
Med vänlig hälsning,
Daniel
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Starkare motor
hittade din renoveringstråd nu. har du fortfarande 10mm insug i cylindern till en 15mm förgasare så blir den slö på lågvarv.
du får för låg gashastighet i förgasaren på lågvarv.
erlan
du får för låg gashastighet i förgasaren på lågvarv.
erlan
Re: Starkare motor
Det var där jag så avgasbandaget . Hade missat tråden och ser att det är en väldigt fint iordninggjord moppe som är vacker. Det skulle nog vara mitt mål också i det läget, att inte bara ha en fin moppe, utan även att den rör på sig bra med t.ex. 60+ km/h vid behov utan att det behövs en lång nedförsbacke.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018