Sachsmotor går trögt med ny tändplatta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Sachsmotor går trögt med ny tändplatta

Inlägg av kee »

Hej

Har försökt reda ut vad som kan vara problemet med min motor som jag jobbat såååå mycket med och som jag börjar tappa lusten att fortsätta meka med. För att helt utesluta tändsystemet har jag nu inhandlat en nyrenoverad tändplatta på tradera. Det enda jag gjorde var att flytta över den extra ljusspolen på den nyinhandlade plattan för att sen montera den på motorn. Och vad för nytt fel dyker upp då? Jo, motorn går knappt att dra runt! På vevaxeln, med ett spärrskaft känner man att något skaver och det tycks vara spolarna som skaver mot svänghjulets magneter, men jag är inte helt säker. När jag måttade grovt med tumstock så verkade båda plattorna ("spolanliggningsytorna") ha samma diameter. På tramporna går motorn knappt alls att dra runt! (således gick motorn inte att starta)

Det var lördagskväll och jag ägnade resten av aftonen åt matlagning och rekreation och orkade inte tänka på moppen längre just då.

Plattorna ser "liknande" ut i övrig aspekt, och den nya plattan ska enligt säljaren vara till "bland annat" sachs. Vad har jag gjort för fel och vad ska jag titta på vid nästa tillfälle?
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Sachsmotor går trögt med ny tändplatta

Inlägg av Johan Lat »

Det går väl inte att ha en extra ljusspole på en Sachs har jag för mig, den tändplattan har nog suttit på en Zündapp från början. Prova att ta bort den extra spole så ska det nog fungera.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
KalleKommando
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jan 2015, 20:21
Ort: Norrtälje, Rimbo

Re: Sachsmotor går trögt med ny tändplatta

Inlägg av KalleKommando »

Man brukar få trycka in spolarna lite inåt (mot mitten av tändplattan) samtidigt som man skruvar fast dem, annars kan spolarna ta i magneterna.

Möjligt att man kan fixa det utan att ta bort svänghjulet, om man lossar spolarna och sedan bänder (försiktigt så att man inte skadar lindningen) dem bort från svänghjulet och sedan drar fast dem igen.
Men säkrast är att ta bort svänghjulet.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachsmotor går trögt med ny tändplatta

Inlägg av erlan »

ett normaltjockt visitkort emellan brukar bli lagom avstånd. 0.3mm ska det vara på en motorsåg, kommer inte ihåg specen på sachs moped.
hålen är lite större än skruvarna som håller fast spolarna, så där finns lite justermån.

erlan
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Sachsmotor går trögt med ny tändplatta

Inlägg av kee »

Aha, var inne på att det eventuellt kunde gå att justera spolarna, men var osäker och hade tröttnat på att meka vid det laget så jag la helt enkelt ner. Ska kolla om de går att skjuta lite, det borde innebära att skruvhålen i plattan är ovala? (långsmala) Att skruva av svänghjulet är en relativt smal sak vid det har laget, vet inte hur många gånger det åkt av för att jag inte fått motorn att gå. :?

Det verkar orimligt att den extra spolen skulle orsaka detta fenomen, då det redan satt dubbla spolar på den gamla plattan. Dessutom borde detta ge ett mer "stötvis" (hackande) skrapande då svänghjulet inte är heltäckande sett axiellt. Fenomenet är helt klart ett mer jämt skrapande och det ser ut som spolarnas "skor" skaver mot svänghjulets magneter. Men jag ska ha ett öppet sinne när jag tittar på det nästa gång och kolla efter olika möjliga orsaker. mer mätt och utvilad än jag var sist. :)
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachsmotor går trögt med ny tändplatta

Inlägg av erlan »

nej, hålen är inte ovala, dom är bara lite lite större än skruvarna.
man trär nämligen skruvarna genom rörnitarna som håller ihop plåtpaketet i järnkärnan.
erlan
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Sachsmotor går trögt med ny tändplatta

Inlägg av kee »

Okej, hoppas det räcker då! Är det någon här som råkat ut för samma sak, eller är det gissningar? :o
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachsmotor går trögt med ny tändplatta

Inlägg av erlan »

på den tiden det begav sig, när en uppsättning ramlager med tillbehör, var en dyr reparation, som krävde spara ett antal veckopengar. då fick man justera in spolarna så svänghjulet gick fritt, så man kunde köra några veckor till. sen justerade man ut dom igen. i tidiga verkstadshandböcker finns en ring att lägga runt tändsystemet att justera emot.

du skriver nyrenoverad tändplatta. om det sitter en nytillverkad spole på den så har jag ingen aning om det finns justering så det räcker. har aldrig befattat mig med såna spolar, har hittils lyckats hitta gamla bosch så jag har klarat mig.

erlan
Användarens profilbild
kee
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 sep 2013, 19:09

Re: Sachsmotor går trögt med ny tändplatta

Inlägg av kee »

Jag fick frigången att funka okej. Inget skrapande ljud i svänghjulet längre och det känns bra när man drar motorn med spärrskaftet. Dock verkar det som om motorn ömsom går lätt att dra runt och ömsom trögt när man trampar, en teori kan vara att motorn hunnit bli torr över vintern och går trögt pga dålig smörjning, för när jag fått upp farten på motorn går det förhållandevis lätt att trampa runt, dock fortfarande inga starttendenser, trots gnista på stiftet. någon enstaka "poff" på startgas, men ingen gång. Känns som jag missat något fundamentalt.

Testade att skruva loss stiftet för att kunna dra runt motorn utan kompression, och visst blev det lättare, så komp finns nog. Men ibland slirar kopplingen och oljan i kopplingshuset såg snarast ut som bruten vit väggfärg, så den byttes ut. Prövade även att justera kopplingen, men inga av dessa tilltag resulterade i någon framgång.

En sista utväg är nu fräsch, helt fräsch soppa, pilla lite till på tändning och förgasare. Eftersom jag inte har någon aning om hur "svåra" dessa motorer är på respektive inställning, vet jag inte hur jag ska felsöka. Folkamotorerna tex är ju känsliga i tändsystemet, men ganska robusta i förgaseriet. Iaf så man kan få motorn att gå.

Finns någon på forumet som är villig att titta på denna motor och läxa upp mig på motorinställning? Känns som det måste vara något enkelt, men jag tycker mig ha prövat alla "enkla" åtgärder nu. :(
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Skriv svar