Tändproblem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ilohead

Tändproblem

Inlägg av ilohead »

Har problem med tändningen på min ILO G50 motor. När jag körde bara dog den. Kom fram till att den inte tände, så bytte tändstift, och då fick den gnista igen. Men när jag satte i stiftet startade den inte, borstade av stiftet, och då startade den, och gick någon minut, sen dog den, och tände ibland. Nu är den helt död igen. Någon som vet vad det kan vara? Tänkte först kondensatorn, men kanske är tändspolen, eller brytaren som glappar?
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
HSE

Re: Tändproblem

Inlägg av HSE »

Vanligaste orsaken är att tändspolen är på väg att ge upp. Kostar inte någon större peng så det är lika bra att byta vid misstanke...
ilohead

Inlägg av ilohead »

Kan man testa detta på något sätt?
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Var rädd om originalspolen, hör efter med nån moped/cykelfirma på orten som har tändspoleprovare.
de nytillverkade spolarna verkar ofta vara av lite tvivelaktig kvalitet. :?

jag har testat många tändspolar sen jag skaffade min apparat och bara 2st av över 100st har varit paj, på en av dom var felet bara överslag och det fixade vi med lite epoxylim.
skulle gärna testat din gratis men vi bor ju inte nästgårds precis. :D
HSE

Inlägg av HSE »

ilohead skrev:Kan man testa detta på något sätt?
Jim hade en artikel om det för ett tag sedan där han byggde en tändspoletestare. Han tryckte också på att det är meningslöst att testa en kall tändspole, den skall värmas till 80 grader först i ugnen, då visar sig svagheterna.
HSE

Inlägg av HSE »

Här är tidningen med artikeln:
002 (640x480).jpg
002 (640x480).jpg (232.06 KiB) Visad 4749 gånger
003 (640x480).jpg
003 (640x480).jpg (265.48 KiB) Visad 4749 gånger
004 (640x480).jpg
004 (640x480).jpg (277.03 KiB) Visad 4749 gånger
Han värmde spolen genom att köra 3 amper genom lågspänningslidningen tills järnkärnan höll 90 grader och själva spolen drygt 70 grader. Kall spole hade 6623 ohm på högspänningslindningen och varm hade den 8640 ohm. Kall klarade den att ge 10 mm gnista, varm bara tre mm vilket inte fungerar i kompressionstrycket i en motor. I samma artikel skar han upp några kondensator. Jag citerar. Gammelkondensatorns bägge stanniolremsor har en säker kabelanslutningen till både jord och på toppen. Nu skär vi upp vi den uppskurna fulingen. Den ser vid första anblicken ut som den gamla kondensatorn, men skillnaderna visar sig vara stora. Det visar sig att anslutningen till rullen i kondensatorn består av en plåtkopp som bara ligger löst ovanpå rullen! Här finns ingen ligger bara tryckt mot rullen i gummimipackningen i bägarens överkant. Okej, vi fortsatte fulkondensatorns jordanslutnig. . Det fanns faktiskt inga anslutningar alls, utan rullen står bara mot bägarens botten där den i bästa fall får kontakt om spänsten i gummipackningen räcker. . Okej. vi kan alltså konstatera att det inte finns en enda löd- eller pressanslutning med stanniolremsorna ligger bara inklämd mellan topp och botten. Det var bättre förr..
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

stämmer bra, jag brukar ha tändspolen i apparaten minst 10 min och sen på slutet ryka på med varmluftpistolen i ena handen och ir-termometern i den andra :D
ilohead

Inlägg av ilohead »

Borstar jag av stiftet med en stålborste och sätter tillbaka det går den nån minut, gör jag om det funkar de nån minut igen? Kan inte va kondensatorn, den går ju inte så länge att den blir varm. Det måste vara tändspolen då va?
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

kanske men tändspolen blir ju inte heller speciellt varm på 1 minut :hmm:
ilohead

Inlägg av ilohead »

Är verkligen inte hemma på tändning, men sommarn närmar ju sig, så får väll lära mig det bastard_inside_sign
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

har du rätt värmetal på tändstiftet?

erlan
ilohead

Inlägg av ilohead »

har gått bra många många mil innan på samma stift, och har testat annat. Det är ett tal kallare än orginal.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

att stiftet sotar igen tyder på att det är för kallt, det kommer inte upp i temperatur så det rensar sig självt.

erlan
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

Inlägg av ollaolle »

Ett "fulknep" är att minska alla avstånd...t.e.x mindre brytaravstånd. Mindre avstånd på tändstift. En grej som jag råkat ut
för va att den nya fina kinaspolens släpskor hamnade (jag vet,mitt fel) för långt från svänghjulets magneter.Där ska det
bara va någon tiondels millimeter avstånd....
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

ollaolle skrev:En grej som jag råkat ut
för va att den nya fina kinaspolens släpskor hamnade (jag vet,mitt fel) för långt från svänghjulets magneter.Där ska det
bara va någon tiondels millimeter avstånd....
Inom elektromotorer kallas det avståndet "luftgap" men inom mopedmotorer har jag inte hört nåt ord alls men jag tycker luftgap passar bra även här. På gräsklipparmotorer och motorsågar finns rekommenderade avstånd och jag brukar använda mig av nåt liknande på mopedmotorer. Nånstans mellan 0,10 - 0,20 brukar det hamna då och gärna det större på en Sachs :mrgreen:
Skriv svar