Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av J2000E »

Gick igenom min gamla dator och slogs av ågren över saker man sålt! Hur tänkte jag!?
Ber i förväg om ursäkt för den varierande kvaliteten på bilderna men många av dem är från telefonfotots begynnelse.

En fin Formula 50MX som jag slaktade för delarna. Vissa delar finns kvar men helheten... f-n!

Bild
Bild
Bild
Bild

Och sedan den här "riktiga" crossen. När jag tänker på vad jag fick för den mår jag illa. Jag behöll dock motorn mistick_yes.gif

Bild

Den bästa 2000 i originalskick jag sett. Såldes för att den "var för fin"... slider_anon.gif

Bild

5v Trial inköpt för en femma och en fimp i Mannheim. Varför, jag säger bara varför?

Bild

Ett stadigt kit som jag gärna skulle ha kvar idag.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En Yamaha RD50, 5vxl, ostrypt med japanska papper och svensk importdokumentation. Det här är f-n ingen pressad plåtbanan a la FS1: a!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En Rushuschchchch som köptes på blocket. Låg under mc och stod som puchuch. Den här ångrar jag bara lite för Chribbe gjorde ligistmoppe av den - vilket inte är mer än rätt.

Bild

En 80cc Gilera fempet. Mycket bra grejer i den för ett bygge.

Bild

Bättre koppling - jmfr 50cc.

Bild
Bild
Bild

En komplett 5v, 6,2, hel och fin.

Bild

En skön DBS.

Bild

En gammal racegilera (riktigt gamla bilder).

Bild
Bild
Bild
Bild

Ja, vad ska man säga...?!

Vad har ni ångrat i era mopedaffärer?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av erlan »

det jag mest skulle vilja haft kvar är väl en -68 cortina lotus.
vad gäller mopeder så sålde jag en compakt med 4pet, sachs orginal 4,3a som gick riktigt bra, för 400:- 1982.

erlan
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av musköchrister »

ja det där var ju en hel del att bryta ihop över att ha sålt.tur att du verkar ha sparat en hel del ändå.DBS:en tror jag du köpte på viksta tycker jag har nåt minne av den
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av musköchrister »

vart tvungen och gå upp på vinden och kolla,tyckte det såg bekant ut. för att strö lite salt isåren kommer det 2 bilder här
Bild
free picture upload
Bild
jpg images
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 852
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av JoNo »

Ja suck... cocos_acc.gif
Den här Camaron gjorde jag iordning från en tom kaross och en massa osorterade lådor för cirka 20år sedan. Mååånga timmar och sena kvällar senare var den klar. Men dum som man är så åkte man bara något år, och sålde sedan till underpris för att en Chevelle pockade på uppmärksamhet. Jag sålde den till en kille i Stockholm för 42000:- som hade den några år. Han sålde den sen i sin tur till en Ö-viksbo för 48000:-. Jag vet inte vad han fick för den efter det. Men dreamcars som länken går till, stripade på några vita ränder och annan växelkrycka och påstår sedan att det är en RS/SS. Det är dock "bara" en RS utrustad Camaro. Han begärde över 120000:- och den blev såld.
När jag hade den var det en fräsch men kul lekbil som man la mye lakrits med :D :D

http://www.dreamcars.se/zoomarchive.asp?car=53
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av SS440-80 »

Ångrar att jag GAV bort min superfina Monark chromstockholmare med 3-vxl Husqvarna till grannens grabb.... men för 30 år sedan så var det inte någon som begrep vilken klenod en sådan i bra skick skulle bli cocos_acc.gif
Annars så är det nog min 1985 Camaro Iroc Z-28 Targa som jag saknar en hel del. Hoppas att den är lika vacker hos nuvarande ägare som den var när jag hade den :car:

Bild

Bild
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av J2000E »

musköchrister skrev:vart tvungen och gå upp på vinden och kolla,tyckte det såg bekant ut. för att strö lite salt isåren kommer det 2 bilder här

Bild
jpg images
Det där är ju helt sjukt! Köpte du av en kille som arbetade som tolk i Bryssel? Han var mest inne på Kreidler om jag minns rätt. Han hette något ovanligt som började på P... Pio!

Kom det med en NOS topp, cylle och luftburk?

Att du har den känns bara bra men jag är allvarligt orolig för min egen mentala hälsa - på minnesfronten! Jag var hundra säker på att jag hade kvar den ramen. Att det var den jag byggt min 50TT på:

Här med 6-pet kortslagig:
Bild
Bild
Bild

Och nedan en tidigare variant med EKF (men det blev så j-la fult med all luft under motorn - med uppflyttat svingfäste och korrekt kedjegeometri hamnade motorn så...). Här också med Yamaha gaffelben och Tarozzi gaffelstabilisator (nu Ceriani landsvägsben). Det var även innan jag började modifiera en 125TS cuts och bara tänkte klä hela.

Bild

Det som kapats bort...

Bild

Före det var aktuellt med kedjan på högersidan:

Bild

Det här gör mig orolig. Jag har ingen aning om var den ram som jag bygger på kommer ifrån... Jag har en helt NOS ram och sving i garaget just nu - i original leveranspapp. Det vet jag för jag såg den igår... Jag trodde det jag byggde på var den du har... :shock: :shock: :shock:

Min enda teori är att jag köpte två nya ramar men det borde jag väl kunna komma ihåg? Jag har ingen aning... Skrämmande!
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av musköchrister »

jodå det var med ett gäng cylindrar,kolvar,toppar,förgasare allt NOS. har du nåt hum när det var du plockade isär den?varken ram eller motor ser ut att vara använd speciellt mycket.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av 56:an »

J2000E skrev:En skön DBS.

Bild
Ja, verkligen... :D Jag gillar ju ramar så den här var en klar slider_score.gif poängare



J2000E skrev: Vad har ni ångrat i era mopedaffärer?
Som tonåring allt jag sålde :cry:

Som återfallsmopedist inget vad jag kan komma på just nu... :roll:
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av J2000E »

DBS-ramen - som Christer, mycket imponerande, kom ihåg så stod den på Viksta-marknaden. Den gick till Perka för han ville ha framgaffeln till en fetbrux. Vi bytte - ramen mot en motorrenovering om jag inte minns fel.
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av J2000E »

musköchrister skrev:jodå det var med ett gäng cylindrar,kolvar,toppar,förgasare allt NOS. har du nåt hum när det var du plockade isär den?varken ram eller motor ser ut att vara använd speciellt mycket.
Just det - förgasare också, nu när du säger det. F-n jag måste ha börjat bli senil (är bara strax över 50). Jag var som jag skrev tidigare, i en annan tråd, hos Hagström i Färgelanda och fick botanisera i hans lager lite som jag ville (hade köpt mycket av honom på marknader och var väl betrodd). 6-pet Sachs-block och innanmäten (växeldrev, m m), GS-cylindrar, 50MX avgassystem, gafflar och delar till gafflar (30mm Ceriani), ramar, allt möjligt. Samt Franco Morini prylar. 80ts cyllar, toppar, stakar. Och givetvis en massa som jag uppenbarligen inte längre kommer ihåg. Jag hade en liten skåpbil och fyllde den. Inte billigt men allt nytt.

Motorn kan som du säger inte ha gått mycket. Det här var ju en juniorhoj för crossåkning och med tanke på det fina helhetsskicket kan den inte ha använts mycket. Om jag får gissa så plockade jag nog ned den runt 2006-8. Det jag har kvar (ramen trodde jag ju att jag hade... slider_anon.gif ) är Betor-gaffeln som skall vara på min dubbelbrux, hjulen likaså (dock är de omekrade nu), framskärmen i glasfiber (tjock sak - verkar handupplagd och dom har tagit till rejält), de svarta nummerskivorna i plast. Ganska säker på att jag har Betor-kronorna kvar (kör MCB 1256 med shims, upp till 28mm, på dubbelbruxen).
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av Raketaren »

J2000E skrev:Gick igenom min gamla dator och slogs av ågren över saker man sålt! Hur tänkte jag!?
Ber i förväg om ursäkt för den varierande kvaliteten på bilderna men många av dem är från telefonfotots begynnelse.

En fin Formula 50MX som jag slaktade för delarna. Vissa delar finns kvar men helheten... f-n!

Bild
Bild
Bild
Bild

Och sedan den här "riktiga" crossen. När jag tänker på vad jag fick för den mår jag illa. Jag behöll dock motorn mistick_yes.gif

Bild

Den bästa 2000 i originalskick jag sett. Såldes för att den "var för fin"... slider_anon.gif

Bild

5v Trial inköpt för en femma och en fimp i Mannheim. Varför, jag säger bara varför?

Bild

Ett stadigt kit som jag gärna skulle ha kvar idag.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En Yamaha RD50, 5vxl, ostrypt med japanska papper och svensk importdokumentation. Det här är f-n ingen pressad plåtbanan a la FS1: a!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En Rushuschchchch som köptes på blocket. Låg under mc och stod som puchuch. Den här ångrar jag bara lite för Chribbe gjorde ligistmoppe av den - vilket inte är mer än rätt.

Bild

En 80cc Gilera fempet. Mycket bra grejer i den för ett bygge.

Bild

Bättre koppling - jmfr 50cc.

Bild
Bild
Bild

En komplett 5v, 6,2, hel och fin.

Bild

En skön DBS.

Bild

En gammal racegilera (riktigt gamla bilder).

Bild
Bild
Bild
Bild

Ja, vad ska man säga...?!

Vad har ni ångrat i era mopedaffärer?

vad är det för delar du har kvar av Formulan....kanske nåt jag behöver till mitt kommande objekt som jag har stående..
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av J2000E »

....Det var ett långt citat för en så kort fråga... som dessutom besvaras i mitt inlägg före ditt. :D

Christer har förtur om han är intresserad.
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av testo »

Jag ångrar av princip inga försäljningar efter 1995 då jag i ett rus av vuxenhet sålde både den
sista 15års moppen (94 sålde jag den 2000 som jag köpte av mormors granne för 100kr 89 för hör och häpna 400!) samt
en låda med 8 vill jag minnas zmotorer. Detta för en idag blygsam penning på vill jag minnas 800 pix. Nu försöker jag
bara försiktigt bara skaffa de åkdon jag verkligen vill ha! Blir det några extra så säljs de utan samvetskval till behövande!
Det har däremot inte passerat några sådana läckerbitar som tidigare visats i tråden igenom mitt garage!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av HSE »

För en kille som varit med så länge som jag och flyttat runt några gånger finns det mycket att ångra :cry: Moped tiden var ju över trodde jag när jag fyllt arton och fått körkort med högre behörighet :) Föga anade jag att det skulle bli återfall nästan 50 år senare även om vissa inköp skedde när grabben fyllde 15. Men mest ångrar jag nog MC affärerna, gamla motorcyklar var ju inte värda mycket på 50 och 60 talet och man köpte och sålde för en spottstyver. Fast den Puch MS 50 jag sålde för 5 kronor skulle jag vilja ha kvar i dag.
Skriv svar