Sida 1 av 1
svänghjul sachs
Postat: 25 maj 2015, 20:03
av suur
Satt och kollade på bilder idag när det slog mig att alla sachs motorerna jag dett har ett annorlunda svänghjul än min motorn, det svänghjulet som verkar sitta på dom flesta andra motorer fick jag dock med i en låda när jag köpte mopeden.
Har en 2 handväxlad trampamotorer med kedje transmison från -51.
Har någon en bild på hur "rätt" svänghjul ska se ut

Re: svänghjul sachs
Postat: 25 maj 2015, 20:55
av Amarace
Det är ett Alusvänghjul på din original, inte samma som nyare sachs.
(Från 51 är den inte då dom motorerna kom 55)
Re: svänghjul sachs
Postat: 25 maj 2015, 21:04
av suur
Oj ja det har du rätt i! Antar att det sitter rätt svänghjul i då, motorn går som ett skott
Re: svänghjul sachs
Postat: 25 maj 2015, 22:18
av 56:an
Som vanligt... Info är ofta inte längre bort än Raketsidan
http://www.raketsport.com/1145_instr.bok%20014.jpg
Bosch LM/UR1/115/17R3
LM tror jag står för LichtMagnet och 1 en cylinder samt 17 ljuseffekt i Watt och R för "recht" alltså högergående rotation

Re: svänghjul sachs
Postat: 26 maj 2015, 07:23
av suur
Coolt tack 56an!
Vad var anledningen till att använda ett annat hjul? Om det är aluminium så borde det ju vara lätttare än dom senare
Re: svänghjul sachs
Postat: 26 maj 2015, 09:29
av 56:an
Väger man ett antal svänghjul till veteranmoppar så finner man att de väger ungefär lika mycket c:a 800 gram.
Om vi håller oss till Sachs så hade *alla* motorerna alusvänghjul tills i början av 1960-talet och därefter kom stålsvänghjulet. Förmodligen därför Sachs alltid använde Bosch.
Det som kan skilja är egentligen det magnetiska materialet och där har det funnits olika sorter. I dag finns jättestarka magneter och köpa, man kanske skulle kunna göra en tändning med vrållyse och jättegnista
