flintakolv i ILO

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Kalle
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 sep 2008, 23:00
Ort: Nässjö

flintakolv i ILO

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Läste någonstans att man ha en flintakolv i ILO motor, om man borrar den.
Någon som har någon erfarenhet om det funkar? :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har monterat ihop min JLO med Flintakolv men ännu inte startat motorn. Skillnaden är nedtill där flintakolven är kortare. Med andra ord blir det som att "jacka" en JLO-kolv lite grann. Jag har inte måtten i huvudet men det är ca 4 mm ungefär. Jag kan mäta om det är av vikt.
Med den kolven och ca 12mm cylinderinsug och 12mm förgasare hoppas jag att detta ska kompensera väl för ca 90 kg. :lol:
Förhoppningsvis ska mopeden också passera 40-strecket. Om den inte gör det så... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Kalle
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 sep 2008, 23:00
Ort: Nässjö

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad har du för förgasare? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En Pallas som jag kört upp till ca 12mm. Försiktigt så att inte den skadats där trotteln bottnar. Jag ska börja med den i alla fall. Annars så har jag en 12mm Encarvi också. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag mätt!
Flintakolven är 3,5mm kortare under kolvbulten.
Alltså som en 3,5mm jackad JLO-kolv. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Kalle
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 sep 2008, 23:00
Ort: Nässjö

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok.
Jag har en cylinder som är borrad till 39 mm och insuget ser lite borrat ut också. Köper nog en flintakolv o ser hur det funkar.
Förgasaren jag har är encarwi, tror det är 9 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
ojelun
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Umedalen

Inlägg av ojelun »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja numera finns det ju 40 mm's flintakolvar att tillgå, såvida godset räcker i ilocyllen... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ojelun skrev:Ja numera finns det ju 40 mm's flintakolvar att tillgå, såvida godset räcker i ilocyllen...
Javisst finns det 40mm Flintakolvar. Visste inte det själv föst så jag köpte en 39 och en 39,5mm eftersom repan var ganska djup. Det räckte med 39 så nu finns det möjlighet att borra en eller två gånger till.

Lite tråkigt att borra 40mm direkt ifall det händer något, men OK det finns hyfsat med cylindrar att tillgå. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
ludde78
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2008, 23:00

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Jag har renoverat en motor förr med Flinta kolv 39mm
Det enda förutom kannjacket var att kolvtoppen tog i toppen
Men det är var inte mycket den tog i
Jag gjorde en egen packning av lämpligt material tror den var 0,5mm i tjockleken så var det problemet löst
Så ha detta i beaktande att kolven kan ta i toppen
På den motorn körde jag även med den ostrypta cylindern med fyrkantigt insug och 12mm:s Pallas och 14framdrev
På 1:an åkte man på bakhjulet blev en stor skillnade på orken i motorn
Den motorn hade även kedjetransmission istället för tandremen <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eller svarva av kolvtoppen nån mm :)
ostrypta cyllen är det aluminium cylindern då ?
föresten så har jag för mig att jag hängt på puch cylle :?
på ilon för länge sen <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2008, 23:00

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo det går ju å svarva kolven också men det är ju lättare å tillverka en packning
Ja trim cylindern är i ALU ser lika ut som den strypta i ALU förutom insuget
Tror det fanns högkomp topplcok till ILO
Det blir oftast bra snurr i motorn när man vässar en ILO
Men jag ser det som meningslöst å trimma en tandremsmotor är då bättre å satsa på en med kedjetransmission om man finner någon motor vill säga hehe <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar