Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Hej
Nybliven ägare av en grön skön flakmoped handväxlad 3 växlar och ny som skribent här.
Jag har samlat på mig den info jag kunnat hitta som rör problemlösning av växlar som inte vill fungera men har nu fastnat...
De tips och lösningar jag funnit beskriver två olika vägar, en enklare med justering av justerskruv på handtaget och en lite mer komplicerad då man lyfter själva växelspaken. Jag har försökt med bägge men det hjälper inte riktigt. Nu när jag justerat mha att flytta växelspaken vet jag dessutom inte längre var ursprungsläget eller den lämpligaste placeringen av den ska vara.
Det står i beskrivningarna att man ska lägga i 3:e växeln men hur ska jag veta att det är 3:an som ligger i när växelspaksläget rubbats?
Jag måste hitta någon form av ursprungsläge, ex.vis för 3:e växeln såjag har någon fast punkt att utgå ifrån.
Kopplingen är dessutom inte vad den borde vara. Jag lossade vajern och kollade hur mycket man kan röra kopplingsspaken (enl. beskrivning ca 1 cm) och den rör sig utan problem ett par, tre cm. Växlar hoppar in och driver direkt trots helt intryckt koppling.
Tacksam för all möjlig hjälp på förhand!
Mvh
Rickard
Nybliven ägare av en grön skön flakmoped handväxlad 3 växlar och ny som skribent här.
Jag har samlat på mig den info jag kunnat hitta som rör problemlösning av växlar som inte vill fungera men har nu fastnat...
De tips och lösningar jag funnit beskriver två olika vägar, en enklare med justering av justerskruv på handtaget och en lite mer komplicerad då man lyfter själva växelspaken. Jag har försökt med bägge men det hjälper inte riktigt. Nu när jag justerat mha att flytta växelspaken vet jag dessutom inte längre var ursprungsläget eller den lämpligaste placeringen av den ska vara.
Det står i beskrivningarna att man ska lägga i 3:e växeln men hur ska jag veta att det är 3:an som ligger i när växelspaksläget rubbats?
Jag måste hitta någon form av ursprungsläge, ex.vis för 3:e växeln såjag har någon fast punkt att utgå ifrån.
Kopplingen är dessutom inte vad den borde vara. Jag lossade vajern och kollade hur mycket man kan röra kopplingsspaken (enl. beskrivning ca 1 cm) och den rör sig utan problem ett par, tre cm. Växlar hoppar in och driver direkt trots helt intryckt koppling.
Tacksam för all möjlig hjälp på förhand!
Mvh
Rickard
Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
först justerar du på motorn med växelviren bort kopplad.
det är då du ska ha trean ilagd på lådan.
när du lossar skruven och justerar växelarmen, vrid gärna aluminiumbrickan till ett nytt läge, så dom pyttesmå piggarna får frisk aluminium att greppa i.
sen justerar du växelviren.
verkstadshandboken och eller verkstadshandboken beskriver det bättre än jag kan beskriva det.
antar att du hittat dom på hemsidan eller nån annanstans,
eftersom du skriver att du hittat info.
erlan
det är då du ska ha trean ilagd på lådan.
när du lossar skruven och justerar växelarmen, vrid gärna aluminiumbrickan till ett nytt läge, så dom pyttesmå piggarna får frisk aluminium att greppa i.
sen justerar du växelviren.
verkstadshandboken och eller verkstadshandboken beskriver det bättre än jag kan beskriva det.
antar att du hittat dom på hemsidan eller nån annanstans,
eftersom du skriver att du hittat info.
erlan
Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Har du tittat in på Raketsport mektips?
Finns mycket bra info där kan jag lova
http://www.raketsport.com/vaxelinstallning_hand.htm
http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm
Finns mycket bra info där kan jag lova

http://www.raketsport.com/vaxelinstallning_hand.htm
http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm
Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Hej erlan, vi postade visst samtidigt men du hann före mig 

Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
God morgon och tack för alla tips.
Visst har jag kollat den här sidans mekartips, annars hade jag aldrig vågat ens nudda något på motorn!
Det är förmodligen omöjligt förklara på ett forum hur man handgripligen behöver göra men är fortfarande tacksam för alla möjliga tips.
Några specifika frågor:
1. Hur vet jag att 3:ans växel ligger i när alla ursprungliga lägen (vajer, växelspak, nippel) är rubbade och flyttade? Jag måste kunna utgå från något och när jag inte längre kan veta vilken växel som är i, blir allt knas.
2. Hur hårt kan man dra åt muttern som håller växelspaken? Riskerar jag dra sönder gängorna om jag drar för hårt? Jag inbillade mig att det hände första gången men då hade jag inte alls dragit hårt... Men jag antar att den måste sitta hårt. Det har nu hänt ett par gånger att växlarna fungerat men att de hoppat ur läge efter ett tag. Det är därför jag misstänker att muttern inte suttit tillräckligt hårt.
3. Vid ena extremläget, vilket jag förmodar borde vara för 3:ans växel, sitter nippeln längst ut på vajern löst och dinglar. Det känns ju inte rätt men då jag justerat så att den inte hänger löst, har de andra växlarna inte fungerat...
4. Man kan fortfarande ta sig fram på moppen enbart via 2:an eller 3:an, men kopplingen är inte perfekt och växlarna hoppar ibland ur - finns det risk för att något går ordentligt sönder om jag fortsätter använda den?
Som sagt, jag är tacksam för alla möjliga tips och låter er veta vad som händer (om något hände...).
Det finns en som kan reparera moppar här men han är asdyr och jag VILL klara det själv!
Mvh
Rickard
Tillägg:
Jag var ute nu på morgonen och försökte igen. Jag hittar (tror jag) läget för 3:ans växel och placerar då växelspaken i dess rätta läge (främre läget enligt instruktionerna). Växeln funkar eller ett par gånger men sedan hoppar växelspaken fel igen. Jag misstänker nu starkt att det är det som muttern gängar sig fast i inuti motorn vars gängor dragits sönder. Om jag inte minns fel från ungdomstiden, är det här inte ett ovanligt fel på Sachsmotorer...
Jag måste alltså in i motorn och byta det som muttern gängar sig fast i: enl. sprängskiss är det antingen växeltappen, växeltappslagret eller växelgaffeln.
Kvarstår frågan om jag vågar ge mig på detta själv eller om jag måste anlita den dyra reparatören...
Visst har jag kollat den här sidans mekartips, annars hade jag aldrig vågat ens nudda något på motorn!

Det är förmodligen omöjligt förklara på ett forum hur man handgripligen behöver göra men är fortfarande tacksam för alla möjliga tips.
Några specifika frågor:
1. Hur vet jag att 3:ans växel ligger i när alla ursprungliga lägen (vajer, växelspak, nippel) är rubbade och flyttade? Jag måste kunna utgå från något och när jag inte längre kan veta vilken växel som är i, blir allt knas.
2. Hur hårt kan man dra åt muttern som håller växelspaken? Riskerar jag dra sönder gängorna om jag drar för hårt? Jag inbillade mig att det hände första gången men då hade jag inte alls dragit hårt... Men jag antar att den måste sitta hårt. Det har nu hänt ett par gånger att växlarna fungerat men att de hoppat ur läge efter ett tag. Det är därför jag misstänker att muttern inte suttit tillräckligt hårt.
3. Vid ena extremläget, vilket jag förmodar borde vara för 3:ans växel, sitter nippeln längst ut på vajern löst och dinglar. Det känns ju inte rätt men då jag justerat så att den inte hänger löst, har de andra växlarna inte fungerat...
4. Man kan fortfarande ta sig fram på moppen enbart via 2:an eller 3:an, men kopplingen är inte perfekt och växlarna hoppar ibland ur - finns det risk för att något går ordentligt sönder om jag fortsätter använda den?
Som sagt, jag är tacksam för alla möjliga tips och låter er veta vad som händer (om något hände...).
Det finns en som kan reparera moppar här men han är asdyr och jag VILL klara det själv!

Mvh
Rickard
Tillägg:
Jag var ute nu på morgonen och försökte igen. Jag hittar (tror jag) läget för 3:ans växel och placerar då växelspaken i dess rätta läge (främre läget enligt instruktionerna). Växeln funkar eller ett par gånger men sedan hoppar växelspaken fel igen. Jag misstänker nu starkt att det är det som muttern gängar sig fast i inuti motorn vars gängor dragits sönder. Om jag inte minns fel från ungdomstiden, är det här inte ett ovanligt fel på Sachsmotorer...
Jag måste alltså in i motorn och byta det som muttern gängar sig fast i: enl. sprängskiss är det antingen växeltappen, växeltappslagret eller växelgaffeln.
Kvarstår frågan om jag vågar ge mig på detta själv eller om jag måste anlita den dyra reparatören...
Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
när du släpper på skruven så trycker ju fjädern växelstången till treans läge. men du måste kanske snurra på bakhjulet för att dreven ska ställa sig i rätt läge. annars blir dragkilen stående mot
dreven istället för att hoppa i läge.
sen lägger du virearmen i läge mot pinnen på kåpan och drar åt.
8Nm eller 0,8 Kpm bör vara lämpligt åtdragningsmoment på
den skruven.
sen kopplar du i wiren och justerar den. då har du ju märket på wirearmen som ska vara mitt för pinnen när tvåans växel är i läge.
kolla gärna så inte kopplingshandtaget och det så kallade segmentet/hakena i handtaget är slitna.
jag vill palla upp bakhjulet så jag kan snurra det med ena handen när jag håller på med sånt här.
erlan
dreven istället för att hoppa i läge.
sen lägger du virearmen i läge mot pinnen på kåpan och drar åt.
8Nm eller 0,8 Kpm bör vara lämpligt åtdragningsmoment på
den skruven.
sen kopplar du i wiren och justerar den. då har du ju märket på wirearmen som ska vara mitt för pinnen när tvåans växel är i läge.
kolla gärna så inte kopplingshandtaget och det så kallade segmentet/hakena i handtaget är slitna.
jag vill palla upp bakhjulet så jag kan snurra det med ena handen när jag håller på med sånt här.
erlan
Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Ps
det händer att fjädern i växelmekaniken går av.
utan den får du alldrig det att funka bra.
erlan
det händer att fjädern i växelmekaniken går av.
utan den får du alldrig det att funka bra.
erlan
Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Tänk dej ett streetrace eller en improviserad rödljustävling där du gör allt för och vinna och fullgasväxlar men tvåan går aldrig i utan vajersträckarböjen går ur sitt hål och låser växeln i friläge.erlan skrev:det händer att fjädern i växelmekaniken går av. utan den får du alldrig det att funka bra.
erlan
Du är ute, helt borta och ev. publik skrattar hejvillt

Vilket fiasko...

Nä, för att få växeln och fungera bra kan man ibland få tänka på en modifiering, ett s.k. Heavy Duty utförande på fackspråk.
Efter att ha läst ovan har jag precis varit ute och gjort en sådan ändring så nu ska jag inte förlora några rejs av den anledningen åtminstone



Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
nu är det ju inte så vanligt att man racar med packmoppar.
när du kollar gängorna, så kolla även skicket på aluminiumbrickan som ligger närmast under det du kallar växelspaken. växelarm kallar jag det.
jag tycker mer det låter som armen och stången som kommer nerifrån inte greppar i aluminiumbrickan.
det är fyra pyttesmå taggar på armen och stången/axeln som ska greppa från varsin sida i aluminiumbrickan.
erlan
när du kollar gängorna, så kolla även skicket på aluminiumbrickan som ligger närmast under det du kallar växelspaken. växelarm kallar jag det.
jag tycker mer det låter som armen och stången som kommer nerifrån inte greppar i aluminiumbrickan.
det är fyra pyttesmå taggar på armen och stången/axeln som ska greppa från varsin sida i aluminiumbrickan.
erlan
Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Kan var svårt och låta bli ocksåerlan skrev:nu är det ju inte så vanligt att man racar med packmoppar.
erlan

Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem

Först: var i Sveryda bor du? nån raketist kanske kan hjälpa till!?!
Sen: lägg handtag i läge tre retardera justerskruven palla upp bakhjulet släpp/tryck in växelföraen till innersta läget koll att halvmånen har öppningen bakåt.
nu ska kant på öppning växelarm vilar mot främre piggen på kåpan om inte justera
I detta läge ska wiren vara utan spel men inte sträckt snurra bakhjulet och gå upp till läge 0 på handtaget justera upp så att inga skav på drev hörs.
Sen till dina kopplingproblem de kan vara riktigt eländiga

Ta bort lilla kåpan över kopplingen & försök att lyfta kopplingkorgen upp och ner, går det är kopplingslagret slut...........................

Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Hej igen
Mopeden i fråga håller till på Runmarö. Där är jag mest under helger och semestertider, så jag kan inte hålla på med den så mycket jag skulle vilja...
Vad beträffar växellägen tog det ett tag innan jag fattade - får skylla på mitt dumma huvud.
Men det måste vara så att ursprungsläget är 3:ans växel, då växelarmen verkar vara under fjädertryck. Med hjälp av växelvajern drar man sedan växelarmen i lägena för respektive 2:an, friläge och 1:an. Rätt?
Det jag för mitt liv inte kunde fatta var varför lägena hoppade ur hela tiden, men det kan inte vara annat än att det inte greppar mellan mutter, aluminiumbricka och stången inifrån motorn. Brickan har en massa gropar och förslitningar, kan man så köper jag en ny. Vad värre är, så tror jag som sagt gängorna är paj. Någon som känner till hur vanskligt det är att ge sig in där och peta?
Jag tänkte ge mig ut till Täby och Cykelkraft för att införskaffa lite av det som behövs. I samband med den här växelproblematiken kan man ju passa på att byta motorolja, tändstift och göra lite Allmän rengöring.
Men kopplingen... Som jag skrev tidigare så är det ett spel för kopplingsarmen på minst ett par centimeter, där det borde vara högst en cm. Man ska kunna påverka spelet (enl. rep.handboken) genom antingen justeringsmuttrarna på handtaget eller genom att skruva in/ut en ställskruv inne i kopplingen. Den skruven är tyvärr redan i princip helt inskruvad så den rör jag inte (den ska in om man vill minska spelet). Nu har jag kortat vajern (flyttat nippeln) och justerat där jag kan utan att ge mig in i kopplingen, kanske räcker det. Om man dock föreställer sig det värsta, hur krångligt är det att ge sig på kopplingen? Och vad menar du med kopplingslagret? Skulle du kunna peka på rätt del i sprängskissen här på hemsidan, så kanske jag förstår och blir hemskt tacksam!
Och en momentnyckel, är det bra att ha? Om man ändå inte vet hur hårt man ska dra, spelar det någon roll om man får en siffra hur hårt man drar?
Mvh
Rickard
Mopeden i fråga håller till på Runmarö. Där är jag mest under helger och semestertider, så jag kan inte hålla på med den så mycket jag skulle vilja...
Vad beträffar växellägen tog det ett tag innan jag fattade - får skylla på mitt dumma huvud.

Det jag för mitt liv inte kunde fatta var varför lägena hoppade ur hela tiden, men det kan inte vara annat än att det inte greppar mellan mutter, aluminiumbricka och stången inifrån motorn. Brickan har en massa gropar och förslitningar, kan man så köper jag en ny. Vad värre är, så tror jag som sagt gängorna är paj. Någon som känner till hur vanskligt det är att ge sig in där och peta?
Jag tänkte ge mig ut till Täby och Cykelkraft för att införskaffa lite av det som behövs. I samband med den här växelproblematiken kan man ju passa på att byta motorolja, tändstift och göra lite Allmän rengöring.
Men kopplingen... Som jag skrev tidigare så är det ett spel för kopplingsarmen på minst ett par centimeter, där det borde vara högst en cm. Man ska kunna påverka spelet (enl. rep.handboken) genom antingen justeringsmuttrarna på handtaget eller genom att skruva in/ut en ställskruv inne i kopplingen. Den skruven är tyvärr redan i princip helt inskruvad så den rör jag inte (den ska in om man vill minska spelet). Nu har jag kortat vajern (flyttat nippeln) och justerat där jag kan utan att ge mig in i kopplingen, kanske räcker det. Om man dock föreställer sig det värsta, hur krångligt är det att ge sig på kopplingen? Och vad menar du med kopplingslagret? Skulle du kunna peka på rätt del i sprängskissen här på hemsidan, så kanske jag förstår och blir hemskt tacksam!
Och en momentnyckel, är det bra att ha? Om man ändå inte vet hur hårt man ska dra, spelar det någon roll om man får en siffra hur hårt man drar?
Mvh
Rickard
Senast redigerad av RickardA den 06 jul 2015, 15:28, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Problemet med kopplingsarmen tror jag är olika förslitningar som adderas och blir det här resultatet.
Om det är min egen motor så fixas alla såna slitage, på något sätt, men då fordras oftast att hela motorn tas isär och då är det fullständig genomgång som gäller.
Annars får man försöka hitta nån form av tillfällig lösning, längre justerskruv, längre tryckstänger etc. men det är inte mitt sätt och arbeta.
Det direkta felet på kopplingsarmens läge tror jag beror på glapp kopplingsaxel och det går och känna om man vickar på kopplingskorgen genom inspektionsluckan. Det händer även att det blir förslitningar på kopplingsarmens excenter som går ned i motorn.
Jag har en tvåväxlad Sachsmotor hos mig som "bara ska igång men inte mera", jag har lovat killen och göra jobbet men det känns motvilligt och inte särskilt inspirerande att lämna det ifrån sig.
Högsta växeln är alltid när växelpinnen är längs in. Beroende på hur det är i övrigt kan man ofta rätta till gängor med ett gängsnitt men på den fyrväxlade motorn köpte vi ny växelstång när ändå allt annat skulle göras i ordning.
Om det är min egen motor så fixas alla såna slitage, på något sätt, men då fordras oftast att hela motorn tas isär och då är det fullständig genomgång som gäller.
Annars får man försöka hitta nån form av tillfällig lösning, längre justerskruv, längre tryckstänger etc. men det är inte mitt sätt och arbeta.
Det direkta felet på kopplingsarmens läge tror jag beror på glapp kopplingsaxel och det går och känna om man vickar på kopplingskorgen genom inspektionsluckan. Det händer även att det blir förslitningar på kopplingsarmens excenter som går ned i motorn.
Jag har en tvåväxlad Sachsmotor hos mig som "bara ska igång men inte mera", jag har lovat killen och göra jobbet men det känns motvilligt och inte särskilt inspirerande att lämna det ifrån sig.
Högsta växeln är alltid när växelpinnen är längs in. Beroende på hur det är i övrigt kan man ofta rätta till gängor med ett gängsnitt men på den fyrväxlade motorn köpte vi ny växelstång när ändå allt annat skulle göras i ordning.
Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Om man inte vet hur hårt man ska dra är just det tillfället då en momentnyckel är som viktigastRickardA skrev:Hej igen
Och en momentnyckel, är det bra att ha? Om man ändå inte vet hur hårt man ska dra, spelar det någon roll om man får en siffra hur hårt man drar?
Mvh
Rickard

Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem
Om gängorna är dragna på skruven som håller växelföraren är det bara sätta en längre skruv som sticker ut lite undertill och dra dit en mutter som låser.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport