Sida 1 av 2
Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 20 jul 2015, 16:13
av ricke_1602
Hej
Jag undrar om någon vet om en Sachs 4 växlad motor passar bolt on på en Crescent Raket med en 2 växlad Sachs motor?
Tack för hjälpen

Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 20 jul 2015, 16:45
av erlan
kedjehjulen spårar inte.
om det är ett problem beror väl på hur seriös man tänker vara.
fotpinnarna måste antagligen modifieras.
det är vad jag vet, finns kanske mer som inte jag har koll på.
erlan
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 20 jul 2015, 20:18
av Patrik
erlan skrev:
fotpinnarna måste antagligen modifieras.
På min Kroon räckte det ej att bara byta till den bredare bryggan från 3vxl utan fick även flytta bak vänster fotpinne 10-15mm.
/ P
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 20 jul 2015, 22:14
av andazon
Har moddat en 1159:a med 4-petad Sachs.
Kedjan linjerar som sagt inte + bredare fotbrygga.
Räckte dock att fästa fotbryggan i övre hålen + trycka den så långt bakåt som möjligt och sedan borra nytt nedre hål.
Kolla hur det ser ut på en moped med 3-växlad fotväxlad motor så förstår du vad jag menar...
Kolla på det först innan du börjar böja & bryta på fotbryggan...
// Andazon
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 21 jul 2015, 07:34
av J2000E
andazon skrev:Har moddat en 1159:a med 4-petad Sachs.
Kedjan linjerar som sagt inte + bredare fotbrygga.
Räckte dock att fästa fotbryggan i övre hålen + trycka den så långt bakåt som möjligt och sedan borra nytt nedre hål.
Kolla hur det ser ut på en moped med 3-växlad fotväxlad motor så förstår du vad jag menar...
Kolla på det först innan du börjar böja & bryta på fotbryggan...
// Andazon
Precis så - med tillägget att beroende på om motorn har breda eller smala bakre motorfästen kan det behövas modifieras - antingen på motorn eller på ramen. Jag förordar på motorn.
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 21 jul 2015, 07:52
av ricke_1602
Okej. Tack alla för hjälpen. Då får det nog bli en 3 växlad istället,den motorn ska väl i alla fall passa utan problem?
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 21 jul 2015, 09:11
av fatchance
ricke_1602 skrev: Då får det nog bli en 3 växlad istället,den motorn ska väl i alla fall passa utan problem?
Nej tyvärr!
3 & 4 växlade har samma yttre mått..

Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 21 jul 2015, 20:32
av erlan
J2000E skrev:andazon skrev:Har moddat en 1159:a med 4-petad Sachs.
Kedjan linjerar som sagt inte + bredare fotbrygga.
Räckte dock att fästa fotbryggan i övre hålen + trycka den så långt bakåt som möjligt och sedan borra nytt nedre hål.
Kolla hur det ser ut på en moped med 3-växlad fotväxlad motor så förstår du vad jag menar...
Kolla på det först innan du börjar böja & bryta på fotbryggan...
// Andazon
Precis så - med tillägget att beroende på om motorn har breda eller smala bakre motorfästen kan det behövas modifieras - antingen på motorn eller på ramen. Jag förordar på motorn.
har inte raketen lösa mellanlägg som på packmopparna.
jag har för mig att jag läst det nånstans.
erlan
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 21 jul 2015, 20:35
av erlan
fatchance skrev:ricke_1602 skrev: Då får det nog bli en 3 växlad istället,den motorn ska väl i alla fall passa utan problem?
Nej tyvärr!
3 & 4 växlade har samma yttre mått..

den trehandväxlade "lilla" motorn med 15mm vevaxel, även kallad packmoppemotorn, passar. finns även med kick och/eller fartvindkyld.
erlan
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 21 jul 2015, 20:47
av ricke_1602
Jo det stämmer att raketaren har distansbrickor på ramen som man kan skruva bort. Okej så om jag ska slippa att förstöra min nylackade ram så är det 3 växlad(handväxel) som gäller. Kan kanske bli svårt att hitta om man vill ha kick och fartvindskyld. Har letat på tyska ebay, men bara hittat fläktkylda där. Vet någon om det går att bygga om en 3 handväxlad Sachs motor som är fläktkyld till fartvindskyld med delar från min 2 växlad Sachs motor?
Hur har ni ändrat så att kugghjulen till kedjan linjerar?Går det utan ingrepp på svingen?
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 21 jul 2015, 21:59
av erlan
ombyggnaden där från fläkt till fartvindkylning är bara ett ekonomiskt problem.
http://www.norscand.com/generatorkapa-s ... -2645.aspx
http://www.norscand.com/ytterkapa-sachs ... -2645.aspx
dom kåporna finns nytillverkade.
när du har mellanlägg att ta bort så får du dit motor av valfri årgång.
erlan
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 21 jul 2015, 22:03
av J2000E
Aha - så det finns vissa modeller som är förberedda för både small block och big block? Visste jag inte. Vilka fler? Raket och packmoppe samt...?
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 21 jul 2015, 23:58
av erlan
njaaaa, jag har ju alltid trott att dom hade dåliga ramjiggar, så dom behövde
shims mellan motor och ram för att få kedjan rätt.
och jag vet bara raket och packmoppe som är så.
erlan
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 22 jul 2015, 00:07
av 56:an
Ska man göra en bärande lådkonstruktion så kanske man vill ha en viss bredd för styrkans skull. Sen ska även dom runda rören passa lämpligt mot lådkonstruktionen. På raketerna ryms även stödet i den här "lådan" och även där måste det var en viss bredd för det ska anses vara stabilt. Det tidiga Sachsmotorerna hade smalare fästen än de flesta övriga motorer och av den anledningen bör det här utfyllnadsdistanserna tillkommit.
Re: Montera 4 växlad sachs motor.
Postat: 22 jul 2015, 21:14
av selma
Kan inte vara nåt större problem att få den motorn att passa,har själv haft en -62 sport med Ekf snurra på.
Du har möjlighet att byta sidan på halvmånen på motorfästet och justera med distanser på bakdrev.
Själv monterade jag Leleu 120 nav fram och bak.
Det ger sig själv när du börjar pilla med det.
Tror även zappafan kör omkring med en -61 sport med 4vxl snurra,men han har nog ingen koll på hur han gjort
