Nybörjarrenovering av Rex

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

fatchance skrev:Får gratulera till objektet med rätt motor! :D

Här är en kille som gått "All-in" och utförligt beskriver hur man går till väga med en EM50.
http://www.ljungdell.se/ljungdell/Victoria_Em50.html

En mycket bra/rolig/läsvärd sida!
Tack ska du ha! Ja, den sidan känner jag till och den har redan fått guida mig rätt emellanåt. Jag har en gammelbil som jag skruvar lite på, men när det kommer till moppar är jag helt rudis!
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Projektet fortskrider i rasande fart! Idag lossade jag t.ex. framdrevet, bara en så'n sak! Förvånansvärt lätt gick det också, för omväxlings skull.

Jag ska ta och beställa lite saker nu, som moralbooster. Hur var det nu med svänghjulsavdragaren - ska det vara Bosch/Stefa eller något annat? Det är inte helt lätt att mäta noggrant.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

felix83 skrev: Hur var det nu med svänghjulsavdragaren - ska det vara Bosch/Stefa....
Köp den här så har du båda :)

http://www.mopedrenovering.se/puch/elek ... 26-mm.html
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

56:an skrev:
felix83 skrev: Hur var det nu med svänghjulsavdragaren - ska det vara Bosch/Stefa....
Köp den här så har du båda :)

http://www.mopedrenovering.se/puch/elek ... 26-mm.html
Det var just vad jag gjorde, men jag undrade mer om det kunde vara någon tredje typ. Dock har jag, efter noggrant googlande, slutit mig till att det är Bosch. Om några dagar får vi se om det är rätt.

I väntan på leverans så rengjorde jag framdrev och dess fästelement:

Före
tmp_16195-1632075990.jpg
tmp_16195-1632075990.jpg (20.19 KiB) Visad 3461 gånger
Efter lite T-röd och bromsrengöring:
tmp_16195-1364693933.jpg
tmp_16195-1364693933.jpg (19.97 KiB) Visad 3461 gånger
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Johan Lat »

Det där framdrevet får du byta, det är slut när kuggarna börjar böja sig
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Jag misstänkte nästan det. Får väl byta hela drivpaketet innan det blir premiär.
Nå, då får jag i alla fall slänga ett renare drev! :)
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Jag tänkteatt jag -i bästa 80-talstvkocksanda- förbereda lite genom att lossa skruvarna på kopplingskåpan. Tre av sex skruvar lossnade ganska lätt, resterande tre sitter som berget. Dessutom är skallarna lite slitna, hurra!
Försökte lite halvhjärtat med gasbrännare, men det lutar åt att jag får investera i en slagskruvmejsel.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

Det där lät mindre bra. Rätt sorts skruvmejsel som precis fyller spåret, välslipad och inte sliten så ska skruvarna lossna och kanske med hjälp av en skiftnyckel runt klingan om den är fyrkantig eller har något grepp.

Tror du behöver lite övning här. Gör om och gör rätt :)

Värme eller slagskruvmejsel skulle jag aldrig använda här. En yttersta nödlösning skulle i så fall vara att försiktigt borra bort skruvskallen men jag har aldrig behövt göra det på kåpor eller halvor.

Gör ett nytt försök och hoppas du inte känner dig kränkt av mig :mrgreen:
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Problemet är ju att någon annan redan varit framme med en skruvmejsel som förmodligen varit varken av rätt sort, välslipad eller osliten, så jag har inte så mycket val. Jag håller med om att slagmejsel inte känns helt hundra, men vilken skada kan en gaslåga göra? Jag pratar inte acetylen alltså, utan butan (creme brulee-varianten). Jag har svårt att tänka mig att godset blir varmare av en sådan än vid normal drift, men jag kanske tänker fel? Som sagt, jag är van vid att meka med bilar och inte mopeder, så det är en inlärnings-/omskolningsprocess.

...Och det krävs mer än så för att jag ska bli kränkt! :D
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av pnilz »

Jag skulle prova slagskruvmejsel brukar va bra på tjuriga skruvar!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

Mitt råd är att du inte gör det. Våld på mopedmotorer brukar inte bli så bra...

Stressa inte upp dej med hammare och släggor. Ta det lugnt och gå metodiskt tillväga, det brukar ge bäst resultat, alltför lätt och förstöra grejorna... :D

Så lite värme gör vare sig till eller från och eftersom det gäller kopplingskåpan lär inte skruvarna korroderat fast sig i gängerna utan bara sitter hårt. Vet inte hur du gör men har alltid kunnat lossa mej spårmejsel men då har jag också välslipade riktiga mejslar om det sitter hårt.

Skulle det sitta så hårt att jag inte får bort skruven så borrar jag bort skallen och börjar med liten borr precis i mitten borrar ner drygt skallens djup och sen tar ett 6 mm borr och borrar upp hålet. Sen lossnar antingen skruvskallen själv eller kan du bara vrida till den med mejseln så lossnar den direkt.

Några andra patentlösningar har jag tyvärr inte och erbjuda :)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 963
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av SS440-80 »

pnilz skrev:Jag skulle prova slagskruvmejsel brukar va bra på tjuriga skruvar!
Slagskruvmejsel med en riktig bits är helt rätt när det sitter som berget mistick_yes.gif
I och med att kraften riktas rakt igenom skruven som ska lossas (om man håller verktyget rakt) så förstör det inte kåpor och inte heller gängorna eftersom att när skruven är dragen i botten så finns det inget utrymme för att slita sönder gängorna.
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av pnilz »

SS440-80 skrev:
pnilz skrev:Jag skulle prova slagskruvmejsel brukar va bra på tjuriga skruvar!
Slagskruvmejsel med en riktig bits är helt rätt när det sitter som berget mistick_yes.gif
I och med att kraften riktas rakt igenom skruven som ska lossas (om man håller verktyget rakt) så förstör det inte kåpor och inte heller gängorna eftersom att när skruven är dragen i botten så finns det inget utrymme för att slita sönder gängorna.
thumb_up har då aldrig haft sönder nått när jag använt slagskruvmejsel! Så länge man har bra bitsar brukar dom funka varje gång :D

Brukar funka att knacka på skruven med ett dorn några gånger och sen försöka med vanlig mejsel om man inte har tillgång till slagskruvmejseln.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

Trådskaparen kan säkert lossa skruven på det viset men jag undviker helst hammarslag och släggslag mot mopedmotorer. Tycker att risken är onödigt stor att man råkar förstöra nånting.

Trådskaparen gör för övrigt precis som han vill, jag kan bara framföra mina personliga råd som jag bjuder på. Om dom sen passar eller inte det avgör inte jag :)

Tråden heter nybörjarrenovering och eftersom jag själv inte är helt nybörjare, men förstås heller aldrig fullärd, så tyckte jag det kunde vara på sin plats och säja nåt om det kan vara till nån hjälp :roll:
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av pnilz »

56:an skrev:
så tyckte jag det kunde vara på sin plats och säja nåt om det kan vara till nån hjälp :roll:
Det är väl fritt fram för alla som tycker sig inne ha erfarenhet och tips som kan va till hjälp att dela med sig! Bara för att vi har olika åsikt i frågan om slagskruvmejslar behöver väl inte det ena eller andra vara fel, utan två personer med olika erfarenhet som delar med sig av vad man tycker fungerar!
Skriv svar