Sida 1 av 1

Angående Alkylatbensin

Postat: 15 sep 2015, 08:49
av CreMon
Har en fråga angående alkylatbensin och ja jag vet att det är dyrare.

Men är det någon skillnad att använda denna bensinen till en gammal Husqvarna Flinta från -67 ?

Kan det göra någon skada eller är det likvärdigt med 95 oktanig bensin ?

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 15 sep 2015, 08:57
av erlan
den är bättre än dagens 95 oktan mackbensin.
och det är en mycket bra olja i tvåtaktsvarianten.
men om man har en tvåtaktsolja som man vill fortsätta med,
så kan man köpa alkylatbensin för fyrtakt och blanda själv.
kolla på aspens hemsida efter nån återförsäljare i närheten som
säljer aspenbränsle i lösvikt. då kommer du ner en del i pris.

erlan

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 15 sep 2015, 17:00
av Volvopv-65
Det bästa för motor är om du skippar trädkramarbensinen och i stället kör på Shell V power och Triboron tvåtakts olja

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 15 sep 2015, 21:18
av ZVEZDA M50
Volvopv-65 skrev:Det bästa för motor är om du skippar trädkramarbensinen och i stället kör på Shell V power och Triboron tvåtakts olja
Du får gärna utveckla ditt resonemang!
Vad skulle fördelen med V-power vara?

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 15 sep 2015, 21:31
av tompas11
"Den unika sammansättningen hos Shell V-Power ger bilen mer kraft och bättre acceleration redan från första tanken."
http://www.shellstationer.se/shell-v-power

Unik sammansättning? :shock:
Mer kraft?
Bättre acceleration?
Fan trot. :twisted:

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 15 sep 2015, 21:36
av HUSQVARNA SPORT
Har kört med alkylat hela sommaren funkar perfekt men nu kan jag inte köra blårök längre ,går bättre än 98.

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 15 sep 2015, 22:12
av erlan
det finns även högoktanig alkylatbensin.

erlan

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 16 sep 2015, 06:30
av zappafan
Allt är bättre med alkylatbensin förutom priset.... :D

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 16 sep 2015, 10:57
av Skunkworkz
tompas11 skrev:"Den unika sammansättningen hos Shell V-Power ger bilen mer kraft och bättre acceleration redan från första tanken."
http://www.shellstationer.se/shell-v-power

Unik sammansättning? :shock:
Mer kraft?
Bättre acceleration?
Fan trot. :twisted:

Är mek inom banracing och jobbar med sådana bilar som soppan påstås vara framtagen till. Kan säga att du har helt rätt, 458:orna går inte bra på den "svenska" V-powern.

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 16 sep 2015, 12:07
av ZVEZDA M50
Hej!

När V-Power introducerades på svensk marknad så hade den en typ av egenskaper, bl.a. angavs oktantalet till 99 RON, numera 98.3 RON.
Kommer inte ihåg vad MON angavs till, får leta i arkivet.
Vidare doftade V-Power helt annorlunda de första åren jämför med hur den kom att lukta på senare år.
Detta kändes både på vätskan såväl som på avgaserna.

Nåväl, i vissa, turboladdade, motorer kunde man i vissa register se en lite fördel. (med den ursprungliga typen av V-Power)
DÄREMOT och detta skall understrykas, V-Power i Tyskland som angavs till 100 RON gav påtagligt bättre knackningsresistens.
Någon skillnad i motorgång har jag inte med säkerhet kunna finna, har provat i flera olika, moderna o inte moderna motorer.
Eventuellt något renare förbränningsrum hos vissa motorer, gäller ursprungliga typen av V-Power.
Saknar pålitliga data för den nyare typen.

I V-Power (Sverige vid lanseringen) så sa man att "en friktionssänkande additiv" var doserad på ett helt annat sätt, faktor 5x nämndes.

Jag är av den åsikten att den svenska V-powersoppan inte är värd merkostnaden.
Eventuellt var den det vid lanseringen för "100 år sedan".

Tvärtemot vad man kanske kan tro, så beskriver oktantalet inte knackningsbeständigheten så fullständigt och perfekt som man kan tro.

Beträffande alkylatbensin, för många år sedan var jag i kontakt med Aspen för att få veta lite om energiinnehållet i deras "vanliga" 95 oktaniga bränsle.
Om jag minns rätt så var energiinnehållet några procent lägre jmf med genomsnittlig 95 oktanig handelsbensin (utan etanolinblandning).

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 16 sep 2015, 22:01
av erlan
när alkylatbensinen (läs aspen, dom var väl först?) kom så var den allmänna uppfattningen att det var sämre "krut" i den än 95mackbensin,
men min och många andras uppfattning är att mackbensinen blivit
så mycket sämre, att aspenbränslet är bättre. och somliga hävdar även att aspenbränslet blivit bättre.

märks genom att på en motorsåg så fick man förr öka bränsleskruvarna när man böt från 95 till aspen, nu är det tvärt om,
man får minska bränsleskruvarna när man byter till aspen.

och har man problem med ånglås, vanligt t.ex. på scooteretter,
kan aspen bota problemet.
mackbensinen är ju främst avsedd för motorer med insprutningar,
där bränslet ligger under tryck, alkylatbensinen är ju utvecklad för förgasarmotorer.

jag vet att det finns konkurenter till aspen, men här på orten
är dom ännu dyrare. så dom får nån annan uttala sig om.

erlan

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 22 sep 2015, 21:03
av SachsMekarn
Jag kör Aspen 4T och blandar i egen olja 4%. Har kört upp närmare 40L i samma moppe, går kanon och sotar minimalt.

Re: Angående Alkylatbensin

Postat: 22 sep 2015, 21:58
av JoNo
Ok macken här på orten har alkylatsoppa med 2% inblandning av olja. Kostar ca 18,3kr/litern nu på pumpen. Funkar kanon hitills.