Sida 1 av 1

vevstake ?

Postat: 06 okt 2009, 09:35
av nurettin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej jag är ny på detta fina forum
jag har en fråga angående vevstakar ,,vad jag har kunnat se så finns det bara en vevstake till 2vxl och 3vxl stämmer detta
alltså den fysiska storleken
Mvh Nurettin <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 okt 2009, 09:52
av jerry666
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->samma vevstake till 2+3vxl handväxel! däremot på de fotväxlade är det den större med L17 lager <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 okt 2009, 09:55
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Först måste jag fråga om det är till Sachs de menar.
Det finns två olika vevaxlar (kompletta vevstakar) till Sachs 50 motorn
Sachs 2vxl och 3vxl hand har en vevaxel för E15 lager
Sachs 3 och 4vxl fot har en för L17 lager

Sedan är själva vevstaken av samma längd och mått på båda ovanstående. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 okt 2009, 10:09
av nurettin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja vad jag har förstått så finns det olika vevparti en E15 till 2vxl och en L17 till 3vxl men vevstaken är den samma ja??
eller skiljer sig vevstaken i bägge <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 okt 2009, 10:38
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, samma vevstake. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 okt 2009, 11:02
av nurettin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->stort TACK för det snabba svaret
MVH Nurettin <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 okt 2009, 11:37
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen finns det ju stakar med oljebrons bussning för kolven, och en variant med nållager. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 okt 2009, 11:52
av nurettin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej nu blev det snurrigt igen !!
den vevstaken som sitter på har inget nållager vid kolvfästet det står även ett nummer på vevstaken (554)
men det sitter nållager vid vevpartiet
nu e frågan om jag köper en vevaxel med nållager kommer denna passa finns det någon standard för vevaxeln till sachs eller måste jag kolla upp måtten ??
MVH <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 okt 2009, 12:26
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vAD HAR DU FÖR MOTOR :oops: om vi börjar i rätt ända....

Vad har du för dim på kolvbulten är nästa fråga.....

kanske ett diameter mått på kolven kan vara bra, men inte nödv. staff_36-1

Sen kan du få ett direkt svar, :wink: som det här svamlet du har frågat om tidigare så får du bara gissningar till svar :( <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 okt 2009, 15:53
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nurettin skrev:nej nu blev det snurrigt igen !!
den vevstaken som sitter på har inget nållager vid kolvfästet det står även ett nummer på vevstaken (554)
men det sitter nållager vid vevpartiet
nu e frågan om jag köper en vevaxel med nållager kommer denna passa finns det någon standard för vevaxeln till sachs eller måste jag kolla upp måtten ??
MVH
Ett sånt vevparti med stake har ja liggande (3vxl) Italiensk (fab MDP)
min sitter det en bronsbussning i <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 okt 2009, 22:00
av nurettin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->compact med en fläktkyld 50/3 lfs motor tror jag den heter
kolvbult mätt med tumstock 12mm får jag det till <!-- </EdIndex> --></div>

Staken.

Postat: 17 okt 2009, 23:56
av ollaolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade det här på nätet.

http://forum.moppenet.com/archive/index.php/t-126218.html

Hade. Göran. <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Staken.

Postat: 18 okt 2009, 09:39
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ollaolle skrev:Hittade det här på nätet.

http://forum.moppenet.com/archive/index.php/t-126218.html

Hade. Göran.
Ja det var mycket snack där men inga fakta, jo det om oljan och blålöpta lager.
Ang:Sachs Det är inget fel på en orginalaxel och bussning i kolvbultslagret håller bra . Jag har sett flera nållager i kolvbultsbussningarna som har rasat och följderna av det. Men om jag vill ha mera efekt i motorn väljer jag topp rejsingaxeln. Det grundar jag på att orginalaxeln vrider sig o vevlagret. orginalaxeln är en byggd axel där axeldelarna är iprssade i skinkorna medans topprejsingaxeln har skinka och axel i samma bit. Dessutom går det åt mera kraft att pressa isär topprejsingaxeln.
På mina vassaste snurror har jag topprejsingaxlar, alla över 10 hp.
En av axlarna har jag gjort vevstken själv i aluminium med bussning i brons, för att få en stake som är 10 mm längre.
dom andra har jag krymt i bonsbussning i stålstaken, för att få in 14 mm kolvbult.
På dom vanliga Sachsmotorena upp till 60 cc har jag topprejsingaxlar med nållager. Det är ett antal åkmoppar. <!-- </EdIndex> --></div>