Lättviktare, hur kul eller bara trist?
Lättviktare, hur kul eller bara trist?
Jag tar nog en paus från moppandet, håller på att sälja mina moppegrejor.
Vill inte vara helt utan något att pilla på och funderar på att puttra rundor på en lättviktare av äldre typ men frågan är om det är så kul?
Tänkte att ta avslappade rundor i omgivningen utan krav på större hastighet, 70-80 är väl vad som behövs tänker jag mig.
98-kubikare är kanske lite tunt men hur är det med 118-kubik, är det något att köra på?
Ni som har lättviktare (det finns väl några?) som har en lättviktsmc kan ju berätta lite om sina tankar?
Vill inte vara helt utan något att pilla på och funderar på att puttra rundor på en lättviktare av äldre typ men frågan är om det är så kul?
Tänkte att ta avslappade rundor i omgivningen utan krav på större hastighet, 70-80 är väl vad som behövs tänker jag mig.
98-kubikare är kanske lite tunt men hur är det med 118-kubik, är det något att köra på?
Ni som har lättviktare (det finns väl några?) som har en lättviktsmc kan ju berätta lite om sina tankar?
Re: Lättviktare, hur kul eller bara trist?
Köp traktor. Dom har flera tusen kubik...
Jag tvivlar att du kommer att bli speciellt nöjd med en gammal 98 eller 118 cc motorcykel genom att de är mycket slöare än en trimmad moppe och var gubbiga redan som nya. Jag provade ju 125 cc ett tag i en Monark ISDT men det passade inte heller genom att de för ett satans oväsen och inte är något för landsväg. Även här vinner en trimmad moppe i mina ögon tack vare ett trevligare temperament. Säkert jätteskoj dock i terräng och på grus eller om man vågar sig på att köra i Endurospår.
Om du vill åka hoj och ha en som klarar det mesta kanske en BMW 650 eller 850 kan vara något? Men då blir det ju inte mycket att göra i form av förbättringar som behövs på enklare hojar och är kul att göra.
Inte mycket till hjälp från min sida. Just nu kör jag HD och den trivs jag med genom att det är en klassisk (läs omodern) konstruktion som går att förbättra. EVO-motorn har mycket god trimpotential. Den är ganska lik SR400 i karaktären men mycket trevligare att köra på landsväg genom att den har mycket mer ork och inte varvar så förbaskat i 120 km/h som SR400 gjorde. SR400 var dock jättetrevlig på mindre vägar upp till och med 70-väg. Nämner det genom att du har haft en SR500.
Om du vill åka hoj och ha en som klarar det mesta kanske en BMW 650 eller 850 kan vara något? Men då blir det ju inte mycket att göra i form av förbättringar som behövs på enklare hojar och är kul att göra.
Inte mycket till hjälp från min sida. Just nu kör jag HD och den trivs jag med genom att det är en klassisk (läs omodern) konstruktion som går att förbättra. EVO-motorn har mycket god trimpotential. Den är ganska lik SR400 i karaktären men mycket trevligare att köra på landsväg genom att den har mycket mer ork och inte varvar så förbaskat i 120 km/h som SR400 gjorde. SR400 var dock jättetrevlig på mindre vägar upp till och med 70-väg. Nämner det genom att du har haft en SR500.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Varför ska man köpa en stor hoj då man funderar på en gammal lättviktare?
Ingen av de jag har är slö på något sätt om man tänker på tillverkningsår och kubik.
NV med jb motor gör hela 65-70 km/h
. Två växlar och någon enstaka hästkraft, accar ungefär som en trimmad moppe på 60cc. Dessutom är den från 1950 vilket har sina fördelar. Riktigt bekväm, känns absolut inte som en stum ram med den stora sadelfjädern.
NV 20 med Sachs 150cc gör ca 90-95 km/h och har 4 växlar. Behöver jag nämna att de vann Six days med denna modell fast den ena tävlingsdagen endast gick på tvåan. Inte slö alls.
Dkw 125 är 3 växlad och ligger någonstans mittemellan dom två ovanstånde.
Ingen av de jag har är slö på något sätt om man tänker på tillverkningsår och kubik.
NV med jb motor gör hela 65-70 km/h

NV 20 med Sachs 150cc gör ca 90-95 km/h och har 4 växlar. Behöver jag nämna att de vann Six days med denna modell fast den ena tävlingsdagen endast gick på tvåan. Inte slö alls.
Dkw 125 är 3 växlad och ligger någonstans mittemellan dom två ovanstånde.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Rödqvarnan och NV rödmyran har jag båda haft , ingen av dem var så jättekul att köra. Lättviktare är roliga att köra mest som veteranfordon, avslappnad stil så att säga och man kommer fram hyfsat fort lagligt
Min favorit är nog Zundapp 125cc, påminner om moped men går fint och är som sagt laglig i motsatt till trimmad moped. Annars föredrar jag fyrtaktare, hade en gång en Triumph Tiger Cub https://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Tiger_Cub Ångrar att jag sålde den trots att den led av sedvanliga Triumph sjukor som oljeläckor och elproblem
Priserna på de sistnämnda motorcyklarna har ju stuckit iväg , tur att jag har en Zundapp 125 i garaget och MC kort 

-
Har själv en Kawa 3 pip 250cc som komplement till moppe. Tvåtakt är ju ett måste.
Det jag menade är att gamla lättviktare inte är något roligt alternativ för mig jämfört med moppe p.g.a. att en moppe som har gjorts iordning går bättre maskinellt och chassimässigt. Man byter helt enkelt ner sig i prestanda, look-and-feel, och smidighet med gamla lättviktare och det är det som gör att efterfrågan på dem är låg och att de är billiga jämfört med mopeder.Raketsport skrev:Varför ska man köpa en stor hoj då man funderar på en gammal lättviktare?
Vill man ha mycket mer av allt det roliga som en moppe erbjuder är KS100/125, Kawa 3-pip m.fl. som andra nämner utmärkta kandidater. En HD är förstås ingen naturlig ersättning till moppe utan den används för andra behov som för att kunna köra längre med eller bara ta en kort tur och njuta av ljudkulissen från en 45-graders Twin

Men det finns även andra alternativ, för inget är fel för alla, som t.ex. i bilden nedan (National Geographics bild).
- Bilagor
-
- elephant.jpg (138.34 KiB) Visad 5749 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Ska man jämföra lättviktare 98-125 eller 150cc mot moped så måste man tänka på tillverkningsåret, speciellt om man ska jämföra maskinellt och chassimässigt.
Alltså en 98cc, NV jb eller Rödamyra ska alltså jämföras med NV Autoped, Novoletten osv. Då är inte chassi eller motorkonstruktionen bättre på mopeden.
Man kan inte jämföra en ks50 från -75 med en NV8 på 98cc från 1950 och säga att mopeden är bättre.
Alltså en 98cc, NV jb eller Rödamyra ska alltså jämföras med NV Autoped, Novoletten osv. Då är inte chassi eller motorkonstruktionen bättre på mopeden.
Man kan inte jämföra en ks50 från -75 med en NV8 på 98cc från 1950 och säga att mopeden är bättre.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
Här var ju frågan att ersätta en trimmad moppe med en lättviktare, och då kommer lättviktaren att vara ett "sämre" alternativ.Raketsport skrev:Ska man jämföra lättviktare 98-125 eller 150cc mot moped så måste man tänka på tillverkningsåret, speciellt om man ska jämföra maskinellt och chassimässigt.
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Jag kan ingenstans läsa att han ska ersätta en sent tillverkad trimmad moped mot en äldre lättviktare. Man kan trimma riktigt gamla moppar också 
Inte för att det anges att moppen är trimmad.

Inte för att det anges att moppen är trimmad.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
Coolvette har väl aldrig haft några otrimmade moppar.

Största problemet med 98 kubikare är att de är roligare att renovera än att köra.
Usla bromsar dålig väghållning mm, många delar är svåra och dyra mm
Ett alternativ för få en billig brumm till korvholk hoj är en 80 tals Yamaha 400 stånka eller Honda 250 Twin
Ett exempel:
Yamahan är roligare pga enstånka dock kan den vara dyrare i inköp (mer kult)
Känner som kör en som brukshoj året om......
Finns mycket godsaker om man kollar runt lite
Det är säkert möjligt att bygga ihop för samma pengar som en 40 - 50 talare
Så tycker jag att det har varit med alla mina hobbyfordon...T M skrev: Största problemet med 98 kubikare är att de är roligare att renovera än att köra.

-
- Kontakt:
Skulle nog sikta på en Ks 100, lite mopedkänsla men ändå ca 110 kmh om man har bråttom samt att du kan åka mopedrally om du känner för det .Lycka till med vad du än köper bara du blir nöjd !
Tack för synpunkter och ideér.
Kanske jag var otydlig, vill inte köpa en MC för att köra MC, inte sugen på en MC av (halv)-modernt snitt.
Vill slippa hamna i "modifierarsvängen" igen, för SR500 blev det 640-borrning, Dellorto 40 och hela linan ut.
När jag hade min Ducati Monster 900 Sie drabbades jag av "kolfibersjukan" och även motorn fick sig en släng av
lättat svänghjul, lättare kopplingskorg och mappning av insprutningen, bankörning med Ducceklubben och så vidare.
Citatet från mitt första inlägg kvarstår:
"Tänkte att ta avslappade rundor i omgivningen utan krav på större hastighet, 70-80 är väl vad som behövs tänker jag mig."
Med en gammal tvåtakts-MC får man de prestanda man får och det blir förhoppningsvis mindre intressant att ta fram filen...
Jag får kolla vad som dyker upp på marknaden.
För ett par år sedan såldes en kul DKW här på forumet, jag kunde inte handla då men den vore kul att se igen.
Ett bygge med en YZ360-motor vill jag minnas, finns den kvar här i någons garage?
Någon som vet?
Kanske jag var otydlig, vill inte köpa en MC för att köra MC, inte sugen på en MC av (halv)-modernt snitt.
Vill slippa hamna i "modifierarsvängen" igen, för SR500 blev det 640-borrning, Dellorto 40 och hela linan ut.
När jag hade min Ducati Monster 900 Sie drabbades jag av "kolfibersjukan" och även motorn fick sig en släng av
lättat svänghjul, lättare kopplingskorg och mappning av insprutningen, bankörning med Ducceklubben och så vidare.
Citatet från mitt första inlägg kvarstår:
"Tänkte att ta avslappade rundor i omgivningen utan krav på större hastighet, 70-80 är väl vad som behövs tänker jag mig."
Med en gammal tvåtakts-MC får man de prestanda man får och det blir förhoppningsvis mindre intressant att ta fram filen...
Jag får kolla vad som dyker upp på marknaden.
För ett par år sedan såldes en kul DKW här på forumet, jag kunde inte handla då men den vore kul att se igen.
Ett bygge med en YZ360-motor vill jag minnas, finns den kvar här i någons garage?
Någon som vet?