Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Coolvette »

Kollade runt lite efter en lättviktare men det blev en Puch Nevada:
Bild

Bild

En god vän köpte den för några år sedan, hans tanke var att ha den till jobbet på sommaren, han har 6 km.
Nu är han inte riktigt moppeåkartypen, han har en -65 Mustang-cabbe, en -65 Cadillac DeVille-cabbeo ch till vardags en -99 Chevrolet Tahoe...

Jag slängde ur mig frågan om han skulle sälja den och fick direkt svaret att -"Visst, du kan få köpa den".
Åkte ut och kollade den och fann den ganska OK, spraymålad men tanken är rak och bulfri, dynan är hel och fin.
Fälgarna OK, lite noppor på bakfälgen men inget som stör.
-"Vad vill du ha för den" frågade jag.
- "Tjaa, ge mig en tusenlapp" svarade han.
-"Glöm det" sa jag, "det är för billigt"!
Lite moral har man ju trots allt så jag lade på en tusing så 2000 är vad jag gett för moppen.

Jag tänkte fixa till den och se om den är kul, annars går den vidare.
Motorn är den fläktkylda, treväxlade motorn, (V3) och jag tänkte att "den åker upp på Tradera och så letar jag upp en fyrväxlad fartvindskyld motor istället" men när jag kom hem och torkade bort dammet och kollade lite närmare fann jag att det är samma ramnummer som motornummer, så kallat "matching numbers"!
Inte för att jag är originalfanatisk på något sätt men jag tycker ju att grejorna ska få följas åt så originalmotorn stoppas i en låda och får ligga i garaget tills vidare.

Ni som känner till Puch, vad kan ni säga om årsmodellen baserat på bilderna och typskylten?
Bild

Bild

Som alternativ finns ju de fyrväxlade motorerna men hur passar (Cobra?) Jet 50 och Jet 80-motorerna, passar de direkt?
Senast redigerad av Coolvette den 10 sep 2016, 20:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Lolalola »

Coolvette skrev:Som alternativ finns ju de fyrväxlade motorerna men hur passar (Cobra?) Jet 50 och Jet 80-motorerna, passar de direkt?
Nej dom passar inget vidare. Man tror ju lätt det, men det blir jättefel med en massa grejor. Patrik här på forumet kan nog berätta mer om Cobra- och Jet-monteringar i vanliga ramar. :)
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Nevada 1980. Följ länken om du vill se mer http://www.puchjournalen.se/modeller/nevada/ En trevlig moppe som är mycket stadig att köra och bekväm att åka långt på. Vill du absolut ha den 4 vxl så sätt in en 4 vxl låda. Passar i blocket. Matchingnr Puch tycker jag alltid är synd att bygga sönder, det finns ju så gott om icke matching moppar att göra det på. Men var och en gör ju det som passar. Jetmotorerna passar inte rakt på.

Lycka till med renoveringen, allt nästan finns att få tag på i nytt eller beg skick till dessa så de är lättrenoverade. Styrstoppen brukar lossna, även om din sitter kvar, lägg gärna på en extra svets på den om du ändå ska lacka om, så slipper du bucklor fram i tanken.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Lolalola skrev:
Coolvette skrev:Som alternativ finns ju de fyrväxlade motorerna men hur passar (Cobra?) Jet 50 och Jet 80-motorerna, passar de direkt?
Nej dom passar inget vidare. Man tror ju lätt det, men det blir jättefel med en massa grejor. Patrik här på forumet kan nog berätta mer om Cobra- och Jet-monteringar i vanliga ramar. :)
Tack, då jag inte tänkt modifiera ramen blir det inte aktuellt, får bli en vanlig fyrväxlad motor då.
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Vilket klipp! :) Är tanken att det ska bli original eller ska den busas till? En väldigt skön moped att köra.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Puchlasse skrev:Nevada 1980. Följ länken om du vill se mer http://www.puchjournalen.se/modeller/nevada/ En trevlig moppe som är mycket stadig att köra och bekväm att åka långt på. Vill du absolut ha den 4 vxl så sätt in en 4 vxl låda. Passar i blocket. Matchingnr Puch tycker jag alltid är synd att bygga sönder, det finns ju så gott om icke matching moppar att göra det på. Men var och en gör ju det som passar. Jetmotorerna passar inte rakt på.

Lycka till med renoveringen, allt nästan finns att få tag på i nytt eller beg skick till dessa så de är lättrenoverade. Styrstoppen brukar lossna, även om din sitter kvar, lägg gärna på en extra svets på den om du ändå ska lacka om, så slipper du bucklor fram i tanken.
Tack för tipsen.
Vill ju ha en fartvindskyld motor med stor cylinder så denna stoppas undan och rörs inte.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Baronen skrev:Vilket klipp! :) Är tanken att det ska bli original eller ska den busas till? En väldigt skön moped att köra.
Tack, nu var det ju ett kompispris.
Den är ju omlackerad så originalet är redan borta.

Det ska bli en fyrväxlad fartvindsskyld motor med stor cylinder så det får väl kallas "busig"... 8)
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Coolvette skrev:
Baronen skrev:Vilket klipp! :) Är tanken att det ska bli original eller ska den busas till? En väldigt skön moped att köra.
Tack, nu var det ju ett kompispris.
Den är ju omlackerad så originalet är redan borta.

Det ska bli en fyrväxlad fartvindsskyld motor med stor cylinder så det får väl kallas "busig"... 8)
Trevligt! Dom blir riktigt sportiga utan bakskärm och pakethållare och med en lite mindre framskärm. Ska bli spännande att följa vad du gör av den :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Ta och ropa in den här i kväll. Det bör ju rimligtvis vara fyrväxlad, ha stora kopplingen och går nog hyggligt bra. Kanske kärvar växlarna bara för att den legat utan olja i trettio år.

http://www.tradera.com/item/100703/2434 ... ig-startad
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Coolvette skrev:
Lolalola skrev:
Tack, då jag inte tänkt modifiera ramen blir det inte aktuellt, får bli en vanlig fyrväxlad motor då.
Ja det är en hel del kap å svets som skall till, drevaxeln sitter ju typ 50-60mm högre upp på de 6vxl så motorn får sänkas motsvarande för å få frigång mellan kedja å sving t.ex...

Bild

Mvh Patrik
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Patrik skrev: Ja det är en hel del kap å svets som skall till, drevaxeln sitter ju typ 50-60mm högre upp på de 6vxl så motorn får sänkas motsvarande för å få frigång mellan kedja å sving t.ex...

Mvh Patrik
Tack för det, då börjar jag inte ens söka efter en sådan motor.

Har kollat efter cylindrar och jag kommer nog att gå på någon av dom där 74-kubikarna, dom ser trevliga ut.
Något tips om vilken som är mest prisvärd?

Tittade efter avgassystem men jag hittar inte något som verkar vara avpassat för några större effektökningar.
Hittar inget större än 28 mm och det är väl för smått för att fungera med en större volym och effekt?
Var hittar man sådana system?
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Kanske ska kolla här innan du bestämmer dig :D

http://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_cylinder_kit_summary
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

kejsaren skrev:Kanske ska kolla här innan du bestämmer dig :D

http://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_cylinder_kit_summary
Tack, intressant länk, många cylindrar jag inte sett hos säljare.

Funderar fortfarande på vad det finns för grova avgassystem att hitta?
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Coolvette skrev: Funderar fortfarande på vad det finns för grova avgassystem att hitta?
Åk till Mellerud och måtta till ett Racepipe.
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor

Inlägg av JoNo »

Coolvette skrev:
Tittade efter avgassystem men jag hittar inte något som verkar vara avpassat för några större effektökningar.
Hittar inget större än 28 mm och det är väl för smått för att fungera med en större volym och effekt?
Var hittar man sådana system?
Det finns med 32mm för N50 modellerna. Jag har ett som ska dit på min "Montana Racing".

Bild

På bilden syns skillnaden mot ett med 28mm yttermått.
Bild

Om man vill ha tag på 4växlad V3:a till bra pris så rekommenderas att köpa i utförande med motorfäste nertill och baktill, dvs den som saknar fästet under förgasaren.
PÅ en N50 så är det lätt att göra ett fäste på bågen under motorn, antingen skruvat eller svetsat som jag gjort.

Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar