JLO-Tråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.

Re: JLO-Tråd

Inläggav erlan » 04 aug 2016, 17:31

på en motor som orkar gå 71 kmh så brukar jag börja på 1mm förtändning och sen öka.
att börja på max och minska är att spela ett högt spel med kolven som insats.

erlan

PS, med jamarcol utgår jag från att det är någon av varianterna med aktiv pipa.
är det en vanlig ljuddämpare av märket jamarcol kan du börja högre.
Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
 
Inlägg: 6918
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: JLO-Tråd

Inläggav mattam57 » 04 aug 2016, 19:42

71 km/h kom jag upp i på plan mark o lite sidvind med min tvåväxlade motor, drevad 15/28, 28/32 jamarcol open flow (märkt zündapp), "liggande" över styret.
Den blev tröttare när det blev lite motlut :wink:

Jag har satt i en treväxlad motor nu med ungefär samma setup: cylinder borrad till 41 mm, bing 17 mm, drev 13/28, 32/32 jamarcol open flow, den räknas väl som en aktiv pipa eller?

Jag ska testa från andra hållet och börja med 1 mm så får vi se...

Tack erlan!
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h
Användarvisningsbild
mattam57
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Re: JLO-Tråd

Inläggav disktant » 04 aug 2016, 22:45

Skönhet från Tiveden

Bild
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 69km/h
Monarped ??:a ( pågående "bobber" projekt ) ILO 3-vxl, Puchlo S3 + topp, Rito, Encarwi KL-7 (blir nog ett HPI i denna också)
Crescent 2000 56:a

Bild
Användarvisningsbild
disktant
 
Inlägg: 1120
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: JLO-Tråd

Inläggav mattam57 » 05 aug 2016, 10:18

slider_score.gif
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h
Användarvisningsbild
mattam57
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Re: JLO-Tråd

Inläggav mattam57 » 15 aug 2016, 19:21

disktant skrev:Skönhet från Tiveden

Bild


Vad får du betala för ett sånt mästerverk??
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h
Användarvisningsbild
mattam57
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Re: JLO-Tråd

Inläggav bmw02touring » 21 aug 2016, 20:49

Hur är det med Puch cylindrar till Ilo Piano?
Kör ju en portad, svarvad och höjd puchcylle på min Fp50 monarped med bra resultat.
Men idag köpte jag en Monarscoot och den var ju helt orörd och trött som ett helvete, så nu ska den oxå få bli en Puchlo.
Men frågan är vilken cylle som är vettigast och var man köper den.
Vet att Agge på Tiveden har portade varianter, men jag har inte fått svar av honom om han har färdiga för Ilo (borrade pinnbultshål, svarvad, och portad).
Eller om man ska köra 41mm cyllen från Puchverkstan?

Vad har ni för åsikter??
//Niclas
bmw02touring
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping

Re: JLO-Tråd

Inläggav Micke S » 21 aug 2016, 21:42

erlan skrev:på en motor som orkar gå 71 kmh så brukar jag börja på 1mm förtändning och sen öka.
att börja på max och minska är att spela ett högt spel med kolven som insats.

erlan

PS, med jamarcol utgår jag från att det är någon av varianterna med aktiv pipa.
är det en vanlig ljuddämpare av märket jamarcol kan du börja högre.


De flesta moppemotorer som är trimmade klarar att gå på upp till 1.5 mm förtändning (ca 19 grader FÖD på en vanlig Sachs eller EKF eller Zundapp) utan att spika eller bli överhettade. Men om det är en 10 000 rpm maskin så kan det löna sig att gå ner mot en millimeter för max toppeffekt. Det gör dock att motorn blir trög på lägre varv men det kan man åtgärda så att den blir rapp m.h.a. ett retarderande system som HPI 2 eller ett modifierat Kokusansystem med retarderingskrets.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
 
Inlägg: 4954
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: JLO-Tråd

Inläggav disktant » 21 aug 2016, 22:19

bmw02touring skrev:Hur är det med Puch cylindrar till Ilo Piano?
Kör ju en portad, svarvad och höjd puchcylle på min Fp50 monarped med bra resultat.
Men idag köpte jag en Monarscoot och den var ju helt orörd och trött som ett helvete, så nu ska den oxå få bli en Puchlo.
Men frågan är vilken cylle som är vettigast och var man köper den.
Vet att Agge på Tiveden har portade varianter, men jag har inte fått svar av honom om han har färdiga för Ilo (borrade pinnbultshål, svarvad, och portad).
Eller om man ska köra 41mm cyllen från Puchverkstan?

Vad har ni för åsikter??
//Niclas


Agge fixar på beställning, kanske har nått på lager
köper du S3:an eller S4 får du den toppdeckad och med spacer, går riktigt bra den
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 69km/h
Monarped ??:a ( pågående "bobber" projekt ) ILO 3-vxl, Puchlo S3 + topp, Rito, Encarwi KL-7 (blir nog ett HPI i denna också)
Crescent 2000 56:a

Bild
Användarvisningsbild
disktant
 
Inlägg: 1120
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: JLO-Tråd

Inläggav bmw02touring » 22 aug 2016, 06:17

Perfekt! Får invänta svar från honom.
bmw02touring
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping

Re: JLO-Tråd

Inläggav mattam57 » 12 okt 2018, 14:34

mistick_yes.gif Spräckte 80-strecket idag evildevil

Tvungen att berätta det för några som har ett visst moppe-intresse, frugan är måttligt imponerad/intresserad.

Kanonväder, blå himmel, så gott som vindstilla, lång raka i industriområde....bara att gasa 8)
Bilagor
Screenshot_20181012-145612_Speedometer.jpg
Screenshot_20181012-145612_Speedometer.jpg (21.99 KiB) Visad 166 gånger
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h
Användarvisningsbild
mattam57
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Re: JLO-Tråd

Inläggav billykid » 13 okt 2018, 23:39

mattam57 skrev:mistick_yes.gif Spräckte 80-strecket idag evildevil

Tvungen att berätta det för några som har ett visst moppe-intresse, frugan är måttligt imponerad/intresserad.

Kanonväder, blå himmel, så gott som vindstilla, lång raka i industriområde....bara att gasa 8)

.
.
Bra gjort.... slider_score.gif
Trimmat länge nu och provat massa ider. är svårt att bräcka en gräns. Vill kör över 100km med 50cc.
Men bästa ET är 96km då med med lut, kunde moppen inte gått 5km till nänänä... :cry:
Användarvisningsbild
billykid
Forumsponsor
 
Inlägg: 3193
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: JLO-Tråd

Inläggav mattam57 » 18 okt 2018, 15:26

Tackar!

Har gått åt några Kina-kolvar under åren....sen köpte jag en kolv från VRM och fick lite tips om olja, körde på Triboron innan, nu kör jag på Motul 800.
Bättre kylning med den oljan, enl. Roffe på VRM i ett inlägg på forumet.

Grejorna har hållit i alla fall!

Får se om gränsen är nådd eller om man kan klämma ur ILO´n lite till.... evildevil
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h
Användarvisningsbild
mattam57
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Föregående

Återgå till Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster