Sida 1 av 1
Nytt objekt Nv 53:a
Postat: 09 okt 2009, 23:31
av Amazon_jerka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Några bilder på ett av dom nya vinter objekten.
Fynd skick efter 20års vila.
Räser motorn
Röven.
Info:
Fick den av en arbetskamrat som skulle slänga den efter 20års förvaring i en vedbod och en gratis moped tackar man ju inte nej till.
Saknar tyvärr kolv och sidokåpor.
Vart omlackerad för över 20årsen röd. Jag håller i dagsläget på att tvätta fram den orginal grå/vita färgen med thinner.
Har ni delar skicka ett Pm. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 okt 2009, 18:13
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->verkar sitta fel luftburk
hade inte den tidiga nv en vanlig luftburk?
mannen med en massa NV moppar i Töre borde nog veta.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 okt 2009, 20:08
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min NV från 53 har samma luftburk. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 okt 2009, 20:11
av NV
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, den ska ha ett enkelt luftfilter, det med örat, på förgasaren. Luftfiltret regleras via en spak som är fäst på ramröret. Även framlyset och fästet är icke original. Fälgarna ska ha vit (creme) bottenfärg. Finns säkert annat som inte är original men vad gör det.
I ditt ställe skulle jag ha låtit den vara orörd, stoppa i en kolv och kört som den är. Även om randning är borta och kulören inte är exakt så är det ju en Autoped. Motorkåporna brukar jag inte montera då motorn är en fröjd för ögat.
Håll oss underrättade med vad som sker med ditt projekt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 okt 2009, 12:52
av Amazon_jerka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev:Jo, den ska ha ett enkelt luftfilter, det med örat, på förgasaren. Luftfiltret regleras via en spak som är fäst på ramröret. Även framlyset och fästet är icke original. Fälgarna ska ha vit (creme) bottenfärg. Finns säkert annat som inte är original men vad gör det.
I ditt ställe skulle jag ha låtit den vara orörd, stoppa i en kolv och kört som den är. Även om randning är borta och kulören inte är exakt så är det ju en Autoped. Motorkåporna brukar jag inte montera då motorn är en fröjd för ögat.
Håll oss underrättade med vad som sker med ditt projekt.
Luftfiltert reglerar jag på en spak på styret då dom har pump sitter på ramröret. Du kanske har bild på orginal luftfilter
Fälgarna har grå bottenfärg med vit (creme) randning väl bevarat under silver färgen.
Framlyset är inget jag bryr mig om att det är utbytt då jag tycker det passar bra in. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 okt 2009, 17:47
av NV
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Luftfiltren byttes ofta på Autopederna. Själv brukar jag köra med luftfiltret som sitter på 55-56 års modeller på mina nv5:or. Det filtret är lite mindre än NV5 och går inte att reglera.
HVA Novolettens luftfilter har jag även sett på någon Autoped.
På bilderna nedan är NV5:ans originalfilter.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 okt 2009, 18:51
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och bröölar bra med det filtret

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2010, 23:57
av Amazon_jerka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är den igång
Fixade en kolv.
Vart en
Sachs kolv.
Både kolv och cylinder fick sig en sväng i svarven och monterades med en två delad kolvbult som min sambo svarvade på sin cnc utbildning.
Kanske är fel väg att gå? Men det funkar.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2010, 00:06
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den grå färgen är faktiskt riktigt ovanlig! Var rädd om den, men räkna inte med att kåpor i rätt färg dyker upp... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2010, 00:16
av Tobbe-38
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De korta insuget

inte och leka med <!-- </EdIndex> --></div>