Funderat på inriktningen i mopedintresset. Har kommit i tankar om att göra mig av med lite saker som inte ligger i linje med vad jag har för framtidsplaner för mitt moppeåkande.
Har svårt att bedöma vad jag skall begära - vad marknaden tål, för dessa saker:
MCB 80TS, reg.papper och skylt, proffslackad. Både Originaltanken och en 50S-tank lackade för att ha lite valfrihet i byggandet. Komplett och original, förutom äkta, NOS, Borrani 17” fälgar. Nya Metzler mackor. NOS hastighetsmätare samt originalmätaren. Mycket nya andra delar. Rostria A4 ”platta kupolmuttrar” till det mesta. Behåller gärna Ceriani-bakdämparna men inget måste. Fin originallimpa, etc.
Sachs 6 pet. Har två motorer – en kortslagig och en långslagig. En (1) av dem kan få gå. Båda helrenoverade av Delta-motor, Bengt Lagerblad (som byggde Monarks fabriksracers när det begav sig). Den kortslagiga med NOS block och en mängd andra helt nya gamla delar – bl a rakskurna drev på primären. Finns även NOS Mahle cylinder (brukar anges till 8,5hp), topp samt rätt förgasare som hör till. Den långslagiga har också mycket nytt och resten fräscht begagnat som renoverats. Har, utöver motorerna, en del extra, nya, växeldelar som passar vilken av motorerna som helst. Den kortslagiga med sitt cylinderkit/förgasare NOS block, etc. bedömer jag som avsevärt mer värd än den andra ”hybriden”.
Som ni självklart inser så vet jag att det här är rätt dyra och relativt ovanliga saker
(i det här skicket). Ska jag sälja 80TS: en med en av motorerna som komplett byggsats eller skall jag sälja chassi och motor var för sig? Vad bör jag begära – som paket eller separat? Motorn går nog att sälja för mer till Europa men hojen är stendöd utanför Sverige.
Vad säger den samlade intelligentian?

Den var inget lik före renoveringen heller:

Äkta Borrani

Kortslagig "ny" motor