Sida 1 av 1

Komp...

Postat: 04 dec 2015, 19:19
av billykid
Kompression på mopeder vad är min, mätt med kompprovar för bil !

Vad krävs för bra respons på en mopedmotor....

Mätte ca.6 kMP med extra olja i cylle = 7kMp.. :?:

Re: Komp...

Postat: 04 dec 2015, 20:07
av Micke S
Jag har i allmänhet legat runt 10 kg/cm2 på motorer som har varit pigga. Men även med värden från 9-11 har fungerat mycket bra. Den första bilden är efter ett värmenyp men där motorn startade och gick att köra hem. Då var kompen nere på 8,5 men sedan fick den gå ett tag och blev tät igen (bild 2).

Re: Komp...

Postat: 04 dec 2015, 21:43
av sachsmaster
fina bilder... ser ut som motordoktorm tar pulsen på kompentrycket :mrgreen:

Re: Komp...

Postat: 04 dec 2015, 21:50
av Micke S
Ja man använder ju bara kvalitetsmätare :oops: Bilderna är från en DBS med Sachs 5 vx med en 80 TS cylinder. Jag brukar ta ett komp-prov på alla motorer när de är friska som referens.

Re: Komp...

Postat: 05 dec 2015, 03:29
av erlan
billykid skrev:Kompression på mopeder vad är min, mätt med kompprovar för bil !

Vad krävs för bra respons på en mopedmotor....

Mätte ca.6 kMP med extra olja i cylle = 7kMp.. :?:
det där låter lite lågt. men vissa japanare var ju strypta med tjocka toppackningar.
jag skulle nog vilja syna den motorn, så inte nåt är trasigt.
särskilt om det sitter nån dyrbar cylinder på den.

erlan

Re: Komp...

Postat: 05 dec 2015, 08:58
av HSE
Eftersom kompet gick upp mer än 10% med en oljeskvätt i cylindern skulle jag syna den delen och byta kolvring om den inte är ny. Ny kolvring behöver några mil för att slita in sig i den nya omgivningen.

Re: Komp...

Postat: 07 dec 2015, 21:58
av billykid
Tackar för alla upplysningar om kompresionen, det var som jag misstänkte för dålig komp för bra drag i motorn.. :roll: