Sida 1 av 3

cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 12 dec 2015, 19:38
av gasljus
hallå

funkar 32mm cigarr-dämpare bra med en portad 60cc till Sachs
eller ska man ha nån annan dämp för att prestera bäst

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 12 dec 2015, 19:52
av erlan
den s.k. sachs-jamarcool dämparen är bättre. det är en kamoflerad pipa med insats och päron bakom stingern.
sachs-jamarcool stor stämplat på ljuddämparkroppen.
utseende som dom dämpare som kom efter cigardämparna på tyska mopeder.
samma utseende användes även på packmopeder av norsjös tillverkning.
finns även en motsvarande zyndapp-jamarcoll med lite anorlunda måt på expansionskammare, och zyndapputseende på päronet.

erlan

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 18 dec 2015, 15:27
av gasljus
tack för tippset
då får det bli en Sachs-jamarcol till min 3-pet 60cc compakt

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 18 dec 2015, 19:22
av Falkfish
[youtube][/youtube]
gasljus skrev:tack för tippset
då får det bli en Sachs-jamarcol till min 3-pet 60cc compakt
Som Erlan säger, försäkra dig om att du får ett system där det står Sachs/Jamarcol på, har vid två tillfällen fått Open Flow levererat i stället för den nämnda Sachs/Jamarcol, troligen för att många av oss konsumenter i de flesta fall tror på att vi får det vi har beställt.

Jamarcol open flow ger i mitt tycke ett bredare register, framförallt i det kritiska mellanregistret, så vill man ha lite mera botten än topp karaktär så passar open flow bättre ( tung moppe = mer behov av botten / mellanregister, motsvarande åt andra hållet )

Sachs/Jamarcol fungerar betydligt bättre än flera andra effektsystem, tro mig, jag har provat. I dag så åker jag 85 km/gps med hemmafilad 1hk cylle, och 91km gps med modifierad Tysk 4,3 cylle, båda åken med bästa tid/ hastighet med Sachs/Jamarcol och med mig som förare, 85kg på en Compact..

Mvh
S

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 18 dec 2015, 21:43
av TolvNollNio
Bra info! thumb_up
Så det skilde 6km på hemmafilad där spolkanalerna bör vara mindre generöst utformade än på tyskcylindern.
Gissar du filat upp dessa på båda cylindrarna? Hela vägen!?

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 19 dec 2015, 00:28
av Falkfish
TolvNollNio skrev:Bra info! thumb_up
Så det skilde 6km på hemmafilad där spolkanalerna bör vara mindre generöst utformade än på tyskcylindern.
Gissar du filat upp dessa på båda cylindrarna? Hela vägen!?
Originalet har inte de bästa förutsättningarna för att funka bra vid massiv trimmning av cyllen, särskilt då spolkanalerna som spelar stor roll för karaktären på motorn ( allt hänger givetvis ihop, men i mitt fall med trimmning av en original så... ) Spolarna är STORA på denna cylle, men ingen åverkan på spolarna in i cyllen, utan bara utformning och matchning mot block..
Mindre spolar med något lägre duration gav ett klart bättre botten/ mellanregister, medans nuvarande setup ligger på toppen..
Originalet kördes med väldigt kort 28mm krök och som sagts tidigare ett Sachs Jamarcol med gott resultat.
Körde 82 km med modifierad 12 mm fugge, ökade 5 km när en adapter för 17 kyrkport tillverkades och en sådan fugge fick mata cyllen.
Borr, 40,3 dvs maxborr på en original ( AM6 kolv ) i sista utförandet, mycket billig och bra kolv som ger ett bra resultat tillsammans med en original cylle, men kolven måste moddas på höjden för att passa...

Tysken är "nästan" orörd, eller nä, avgasporten modifierad, breddad och höjd 1.5mm,( höjd cylle med distans ) spol ökad i motsvarande höjd ( iom höjning av cylle ) insug breddat och sänkt samt att kolven är avtagen 2mm. Avgasporten är polerad samt justerad i sin utformning.
Egenhändigt tillverkad topp med centrumstift..
Mycket trevlig karaktär, med ett bra brett register, saknas lite på toppen, men den skall snart få sig en duvning till för att orka varva lite till ( avgasporten, samt friare andningsvägar )..
17 Bing Kyrkportare Original iordningställd efter bästa förmåga..


S

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 19 dec 2015, 09:45
av Baronen
Falkfish skrev:
TolvNollNio skrev:Bra info! thumb_up
Så det skilde 6km på hemmafilad där spolkanalerna bör vara mindre generöst utformade än på tyskcylindern.
Gissar du filat upp dessa på båda cylindrarna? Hela vägen!?
Originalet har inte de bästa förutsättningarna för att funka bra vid massiv trimmning av cyllen, särskilt då spolkanalerna som spelar stor roll för karaktären på motorn ( allt hänger givetvis ihop, men i mitt fall med trimmning av en original så... ) Spolarna är STORA på denna cylle, men ingen åverkan på spolarna in i cyllen, utan bara utformning och matchning mot block..
Mindre spolar med något lägre duration gav ett klart bättre botten/ mellanregister, medans nuvarande setup ligger på toppen..
Originalet kördes med väldigt kort 28mm krök och som sagts tidigare ett Sachs Jamarcol med gott resultat.
Körde 82 km med modifierad 12 mm fugge, ökade 5 km när en adapter för 17 kyrkport tillverkades och en sådan fugge fick mata cyllen.
Borr, 40,3 dvs maxborr på en original ( AM6 kolv ) i sista utförandet, mycket billig och bra kolv som ger ett bra resultat tillsammans med en original cylle, men kolven måste moddas på höjden för att passa...

Tysken är "nästan" orörd, eller nä, avgasporten modifierad, breddad och höjd 1.5mm,( höjd cylle med distans ) spol ökad i motsvarande höjd ( iom höjning av cylle ) insug breddat och sänkt samt att kolven är avtagen 2mm. Avgasporten är polerad samt justerad i sin utformning.
Egenhändigt tillverkad topp med centrumstift..
Mycket trevlig karaktär, med ett bra brett register, saknas lite på toppen, men den skall snart få sig en duvning till för att orka varva lite till ( avgasporten, samt friare andningsvägar )..
17 Bing Kyrkportare Original iordningställd efter bästa förmåga..


S
Oh, mysläsning! Hur har compacten hållit för denna behandling? Min kompis som åker 1248, som inte hänger på oss andra, vågar inte öka effekten nämnvärt i tron att ramen kommer spricka. Jag har själv hört rykten om att compactramen spricker och soppan sipprar ut. :)

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 19 dec 2015, 10:52
av Falkfish
Oh, mysläsning! Hur har compacten hållit för denna behandling? Min kompis som åker 1248, som inte hänger på oss andra, vågar inte öka effekten nämnvärt i tron att ramen kommer spricka. Jag har själv hört rykten om att compactramen spricker och soppan sipprar ut. :)[/quote]


Har inte haft några som helst problem med att ramen skulle spricka i mitt fall, men å andra sidan så kör man ju inte som en 15 åring nu för tiden :-) Motorn är monterad stum i ramen och kan inte röra sig, i det fallet så anser jag det viktigast att toppen är monterad stum och att motorn därigenom inte kan vrida sig, detta är jätteviktigt att så är fallet, med stum motor så bidrar även motorn till att hålla emot de krafter som motorfästet utsätts för från svingen ( vrider sig vid gaspådrag och motorbroms )..

S

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 19 dec 2015, 10:57
av Baronen
Falkfish skrev:Oh, mysläsning! Hur har compacten hållit för denna behandling? Min kompis som åker 1248, som inte hänger på oss andra, vågar inte öka effekten nämnvärt i tron att ramen kommer spricka. Jag har själv hört rykten om att compactramen spricker och soppan sipprar ut. :)

Har inte haft några som helst problem med att ramen skulle spricka i mitt fall, men å andra sidan så kör man ju inte som en 15 åring nu för tiden :-) Motorn är monterad stum i ramen och kan inte röra sig, i det fallet så anser jag det viktigast att toppen är monterad stum och att motorn därigenom inte kan vrida sig, detta är jätteviktigt att så är fallet, med stum motor så bidrar även motorn till att hålla emot de krafter som motorfästet utsätts för från svingen ( vrider sig vid gaspådrag och motorbroms )..

S[/quote]

Okej, stumt alltså. Använder du typ nylonbussningar istället eller något annat material? :)

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 19 dec 2015, 12:58
av Falkfish
Baronen skrev:
Falkfish skrev:Oh, mysläsning! Hur har compacten hållit för denna behandling? Min kompis som åker 1248, som inte hänger på oss andra, vågar inte öka effekten nämnvärt i tron att ramen kommer spricka. Jag har själv hört rykten om att compactramen spricker och soppan sipprar ut. :)

Har inte haft några som helst problem med att ramen skulle spricka i mitt fall, men å andra sidan så kör man ju inte som en 15 åring nu för tiden :-) Motorn är monterad stum i ramen och kan inte röra sig, i det fallet så anser jag det viktigast att toppen är monterad stum och att motorn därigenom inte kan vrida sig, detta är jätteviktigt att så är fallet, med stum motor så bidrar även motorn till att hålla emot de krafter som motorfästet utsätts för från svingen ( vrider sig vid gaspådrag och motorbroms )..

S
Okej, stumt alltså. Använder du typ nylonbussningar istället eller något annat material? :)[/quote]

Nylon, Pom eller alu funkar fint, själv föredrar jag Pom eller alu ( stål funkar ju med ) då dessa material till skillnad från Nylon, inte komprimeras i samma grad som Nylon gör, dvs när skruvarna är åtdragna så förblir de åtdragna..

S

S

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 19 dec 2015, 14:36
av Baronen
Falkfish skrev:
Baronen skrev:
Falkfish skrev:Oh, mysläsning! Hur har compacten hållit för denna behandling? Min kompis som åker 1248, som inte hänger på oss andra, vågar inte öka effekten nämnvärt i tron att ramen kommer spricka. Jag har själv hört rykten om att compactramen spricker och soppan sipprar ut. :)

Har inte haft några som helst problem med att ramen skulle spricka i mitt fall, men å andra sidan så kör man ju inte som en 15 åring nu för tiden :-) Motorn är monterad stum i ramen och kan inte röra sig, i det fallet så anser jag det viktigast att toppen är monterad stum och att motorn därigenom inte kan vrida sig, detta är jätteviktigt att så är fallet, med stum motor så bidrar även motorn till att hålla emot de krafter som motorfästet utsätts för från svingen ( vrider sig vid gaspådrag och motorbroms )..

S
Okej, stumt alltså. Använder du typ nylonbussningar istället eller något annat material? :)
Nylon, Pom eller alu funkar fint, själv föredrar jag Pom eller alu ( stål funkar ju med ) då dessa material till skillnad från Nylon, inte komprimeras i samma grad som Nylon gör, dvs när skruvarna är åtdragna så förblir de åtdragna..

S

S[/quote]

Tack för tipset! Nu ska jag sparka Simon i arslet så han beställer en ny Norscand cylinder! :)

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 27 jan 2016, 14:09
av JoNo
Någon som direkt vet var man ska beställa för att få den riktiga 32mm Sachs/Jamarcol-dämparen :?:
Vill inte bli lurad å få fel, med efterföljande returfrakt etc...

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 27 jan 2016, 15:52
av Puchlasse
Inte från oss, hade bara Zundapp/Jamarcool hemma. Kollar om den andra finns att få hem, men det kan ta nån vecka.

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 27 jan 2016, 17:45
av JoNo
Det låter alldeles ypperligt Lasse! Er sida var den första jag kollade på men där
var som sagt zundappmodellen.

Re: cigarr dämpare 60cc sachs ?

Postat: 27 jan 2016, 18:17
av Puchlasse
Vår normale Jamarcolleverantör sa att numera finns bara Zündapp/Jamarcol. men han har haft fel förr, så jag är lite osäker. Hittar dem inte just nu ivarjefall.