Borra en 12mm förgasare ?
Borra en 12mm förgasare ?
Hej
Fick tag på en gammal oidentifierad (tysk ?) cylinder med ett runt 14mm insug till min 2 växlade Sachs. Förgasare är en 12 mm oborrad "vanlig" Sachsförgasare.
Hur mycket kan man borra upp en 12 mm förgasare utan att något går sönder och att förgasaren fortfarande går bra, d.v.s. stabil tomgång m.m. ?
Har förstått att man ska borra från två håll och INTE rakt igenom.
Ska man sedan "dremla" ur det som blir kvar i mitten av förgasaren och ska man då slipa mest uppåt för att inte påverka godset som under trotteln ?
Goda råd mottages gärna......
/Kuli...
Fick tag på en gammal oidentifierad (tysk ?) cylinder med ett runt 14mm insug till min 2 växlade Sachs. Förgasare är en 12 mm oborrad "vanlig" Sachsförgasare.
Hur mycket kan man borra upp en 12 mm förgasare utan att något går sönder och att förgasaren fortfarande går bra, d.v.s. stabil tomgång m.m. ?
Har förstått att man ska borra från två håll och INTE rakt igenom.
Ska man sedan "dremla" ur det som blir kvar i mitten av förgasaren och ska man då slipa mest uppåt för att inte påverka godset som under trotteln ?
Goda råd mottages gärna......
/Kuli...
Re: Borra en 12mm förgasare ?
först så ska man se till att man har en förgasare av tidig modell med mer gods mellan trottelhuset och bultflänsen. dom går att borra till ca 14mm.
dom nyare går bara till 13mm.
vill man maximera så kan man fila fyrkantigt hål i förgasaren. en s.k. garageportare.
når du sen tittar på luftfiltersidan av förgasaren så har du filat/borrat bort "insugstratten"
på förgasaren. den kan man bygga upp igen med plasticpadding, men håll luftkanalen till
spridarmunstycket öppen. jag brukar stoppa en inoljad borr i rätt dimension i hålet där
som jag drar ur innan pp torkar.
erlan
vill man maximera så kan man fila fyrkantigt hål i förgasaren. en s.k. garageportare.
når du sen tittar på luftfiltersidan av förgasaren så har du filat/borrat bort "insugstratten"
på förgasaren. den kan man bygga upp igen med plasticpadding, men håll luftkanalen till
spridarmunstycket öppen. jag brukar stoppa en inoljad borr i rätt dimension i hålet där
erlan
Min förgasare är inte nytillverkad utan en gammal utan tomgångsskruv, så den kanske går att borra till 14 mm.erlan skrev:först så ska man se till att man har en förgasare av tidig modell med mer gods mellan trottelhuset och bultflänsen. dom går att borra till ca 14mm.
erlan
Menar du att hela "insugningstratten" försvinner eller bara den koniska trattformen ?
Hur gör jag med borrandet. Borra från två håll och slipa upp i mitten runt nålmunstycket ?
Behöver man korta av trotteln något i överkant för att den ska öppna helt ?
/Kuli...
det är altså dom "riktiga" bingproducerade förgasarna det finns med mer eller mindre gods runt insuget.
det blir bara ett "rör" med väldigt tunt med gods kvar. om man lyckas bygga upp nåt med en radie för luften så äkar man flödet.
rätt uppfattat om borrningen.
kommer inte ihåg om trotteln behöver kortas. men det är ju lätt att kolla när du borrat klart.
erlan
det blir bara ett "rör" med väldigt tunt med gods kvar. om man lyckas bygga upp nåt med en radie för luften så äkar man flödet.
rätt uppfattat om borrningen.
kommer inte ihåg om trotteln behöver kortas. men det är ju lätt att kolla när du borrat klart.
erlan
Är mindre problem med att köpa en större förgasare från början än att karva i en bra orginalförgasare så jag har aldrig gett mig på det jobbet 

Jag gjorde det i går. Gick utmärkt. Dock så är materialet i förgasarna av olika hårdhet beroende på vart i förgasaren man tittar. Jag körde försiktigt med ett 12mm borr (tog upp från 8 till 12) och i början tog borren lagom med material för att sedan, närmare trotteln, gräva ner sig och köra fast. Därför är det bra att köra på låga varv och att vara beredd. Annars kan förgasarhuset ta skada. Den sista biten tog jag med dremel samtidigt som jag gradade av allt. 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Jo, fast nästa steg efter 12 mm är kyrkportsförgasaren på 17 mm och den blir väl inte tät mot en cylinder med vanlig anslutningsfläns.HSE skrev:Är mindre problem med att köpa en större förgasare från början än att karva i en bra orginalförgasare så jag har aldrig gett mig på det jobbet
/Kuli...
Har du provkört ?Baronen skrev:Jag gjorde det i går. Gick utmärkt. Dock så är materialet i förgasarna av olika hårdhet beroende på vart i förgasaren man tittar. Jag körde försiktigt med ett 12mm borr (tog upp från 8 till 12) och i början tog borren lagom med material för att sedan, närmare trotteln, gräva ner sig och köra fast. Därför är det bra att köra på låga varv och att vara beredd. Annars kan förgasarhuset ta skada. Den sista biten tog jag med dremel samtidigt som jag gradade av allt.
Inga problem med tomgång eller att den flödar över ?
/Kuli..
Nej, jag har inte provkört än men att den skulle börja flöda över finner jag ganska otroligt. Ska byta avgassystem på en mercedes idag men får jag tid över ikväll så ska jag skruva ihop och starta. Det kommer isf upp en film i min projekttråd.Kuli skrev:Har du provkört ?Baronen skrev:Jag gjorde det i går. Gick utmärkt. Dock så är materialet i förgasarna av olika hårdhet beroende på vart i förgasaren man tittar. Jag körde försiktigt med ett 12mm borr (tog upp från 8 till 12) och i början tog borren lagom med material för att sedan, närmare trotteln, gräva ner sig och köra fast. Därför är det bra att köra på låga varv och att vara beredd. Annars kan förgasarhuset ta skada. Den sista biten tog jag med dremel samtidigt som jag gradade av allt.
Inga problem med tomgång eller att den flödar över ?
/Kuli..

Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Kuli skrev:Jo, fast nästa steg efter 12 mm är kyrkportsförgasaren på 17 mm och den blir väl inte tät mot en cylinder med vanlig anslutningsfläns.HSE skrev:Är mindre problem med att köpa en större förgasare från början än att karva i en bra orginalförgasare så jag har aldrig gett mig på det jobbet
/Kuli...
Då tillverkar man en övergång, från det runda ( eller ovala hålet som det blir i cyllen ) till 17x14 som på kyrkportaren, fungerar kanonbra i mitt fall..
S
Vad har du tillverkat övergången i för material och i vilken tjocklek ?Falkfish skrev:Kuli skrev:Jo, fast nästa steg efter 12 mm är kyrkportsförgasaren på 17 mm och den blir väl inte tät mot en cylinder med vanlig anslutningsfläns.HSE skrev:Är mindre problem med att köpa en större förgasare från början än att karva i en bra orginalförgasare så jag har aldrig gett mig på det jobbet
/Kuli...
Då tillverkar man en övergång, från det runda ( eller ovala hålet som det blir i cyllen ) till 17x14 som på kyrkportaren, fungerar kanonbra i mitt fall..
S
Antar att du har gjort ytterstorleken efter en kyrkportspackning och innerhålet efter cylinderns hål ?
/Kuli...
Vad har du tillverkat övergången i för material och i vilken tjocklek ?
Antar att du har gjort ytterstorleken efter en kyrkportspackning och innerhålet efter cylinderns hål ?
/Kuli...[/quote]
5 mm alu, och två tunna packningar på var sida om distansen.
Övergången behöver vara större än vad en 17x14 bing packning är annars så läcker det i underkant på distansen..
S
/Kuli...[/quote]
5 mm alu, och två tunna packningar på var sida om distansen.
Övergången behöver vara större än vad en 17x14 bing packning är annars så läcker det i underkant på distansen..
S
Provkörde idag, blev kanon! 

Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Kul... Har inte borrat något ännu då jag upptäckte att den läckte bensin. Men det finns det en annan tråd om.Baronen skrev:Provkörde idag, blev kanon!
Får se hur jag gör.....

/Kuli...