Sida 1 av 1
Ny medlem samt frågor om montering - 1289 (ändrad rubrik!)
Postat: 01 jan 2016, 20:14
av Alexander B
Hej gott folk!
Här kommer första inlägget från en ny medlem som dessutom har en pågående "renovering" av en Crescent 1289 (en "krom-stockholmare"). Fast "renovering" är nog att ta i - mopeden har varit nedmonterad i över 20 år, och behöver först monteras ihop och göras komplett och fungerande innan man kan göra någon egentlig "renovering". Dock har den inte rullat mer än 8-900 mil om jag minns rätt, och den är ganska oförstörd.
Jag har ett par monteringsfrågor som jag hoppas kunna få lite hjälp med:
- På detta exemplar kan jag inte klura ut om pakethållarens båda främre "öron" ska överlappa utanför eller innanför stötdämpar-konsolerna?
När jag tittar på det ser det ut som om ramen skall vara innerst, pakethållaren utanför och sedan stötdämparna längst ut. Dock är både ramen och pakethållaren lite lätt stukade, så det kan vara tvärt om också.
- Det verkar som om bensintanken monteras stumt mot ramrören? På undersidan, ska det vara något mellanlägg eller bricka mellan ramen och tutan?
- Den inre stålhylsan i svingarmsbussningen följde med svingaxeln ut. Jag lyckas inte sätta ihop detta igen (och tror inte det är tänkt att kunna delas så...)
Har ni tips på hur man kan fixa ett par bra och stabila svinglager. Skall man leta reda på moderna Kina-kopior?
Edit:
Rubrik uppdaterad pga att jag skrivit fel nummer. Det är en 1289 - inte 1189!
All hjälp uppskattas! Tack på förhand!
Re: Ny medlem samt frågor om montering - 1189
Postat: 03 jan 2016, 23:38
av Alexander B
2 dygn, 91 visningar, inga förslag och inte ens ett "Hej"? Tydligen är det en annan "anda" här än på vissa andra ställen på nätet?
Nåja, nu skall jag i alla fall beställa lite förgasardelar, vajer med nipplar, motorlagringar, svinglagringar mm.
Det blir hos mopedrenoveringar.se, som tydligen rekommenderas av många här.
Re: Ny medlem samt frågor om montering - 1189
Postat: 04 jan 2016, 00:24
av PUCH-60
Hej!
Det verkar lite klurigt det där, MCB 1189 är en transportmoped /packmoppe /flakmoppe.
Dom har ingen sving,och inga stötdämpare, så folket här på forumet kanske är lite undrande.
Här på forumet finns annars Sveriges bästa kunskap vad gäller veteranmopeder av alla sorter.
Lägg upp lite bilder, så är jag säker på att du får svar.

Re: Ny medlem samt frågor om montering - 1189
Postat: 04 jan 2016, 00:59
av Alexander B
Oj - så klantigt - det är såklart en 1289!
Tack för påpekandet! Grejor är iaf beställda.
Just nu saknar jag fortfarande en bromsarm till framnavet, men det verkar finnas på annat håll.
Re: Ny medlem samt frågor om montering - 1289 (ändrad rubrik
Postat: 04 jan 2016, 09:26
av selma
Hej,välkommen hit.
Ser att du löst dina undringar,men lägg gärna upp bilder så blir tråden intressantare och du får garanterat mer hjälp än hittills.
Re: Ny medlem samt frågor om montering - 1289 (ändrad rubrik
Postat: 04 jan 2016, 11:12
av erlan
nu blev det enklare att få svar, när det blev en moppe som stämde med frågorna.
pakethållaren har du fått rätt.
det brukar ligga en tunn gummiduk mellan tank och ram. men om det är orginal eller nåt som många brukade göra vet jag inte.
på undersidan brukar det vara en specialbricka, plan på undersidan och rund mot ramen.
ser ut som man fråst bort större delen av en bit rundstång. bruka ofta vara borta och bara en planbricka.
har den gått så lite så är tanken förmodligen hel, men kolla gärna för säker hets skull.
dom spricker i punktsvetsarna vid nedre fästet.
svinglagren har jag för mig att finns på momentum. i industrikvalitet, och pris därefter.
men får kasta med en brasklapp där. mcb hade en annan större svinglagring på e-type m.fl.
och bara den ena finns på momentum om jag minns rätt. men som sagt så tror jag det var den mindre.
erlan
Re: Ny medlem samt frågor om montering - 1289 (ändrad rubrik
Postat: 04 jan 2016, 22:03
av Coolvette
Alexander B skrev:Hej gott folk!
Här kommer första inlägget från en ny medlem som dessutom har en pågående "renovering" av en Crescent 1289 (en "krom-stockholmare"). Fast "renovering" är nog att ta i - mopeden har varit nedmonterad i över 20 år, och behöver först monteras ihop och göras komplett och fungerande innan man kan göra någon egentlig "renovering". Dock har den inte rullat mer än 8-900 mil om jag minns rätt, och den är ganska oförstörd.
Jag har ett par monteringsfrågor som jag hoppas kunna få lite hjälp med:
- På detta exemplar kan jag inte klura ut om pakethållarens båda främre "öron" ska överlappa utanför eller innanför stötdämpar-konsolerna?
När jag tittar på det ser det ut som om ramen skall vara innerst, pakethållaren utanför och sedan stötdämparna längst ut. Dock är både ramen och pakethållaren lite lätt stukade, så det kan vara tvärt om också.
- Det verkar som om bensintanken monteras stumt mot ramrören? På undersidan, ska det vara något mellanlägg eller bricka mellan ramen och tutan?
- Den inre stålhylsan i svingarmsbussningen följde med svingaxeln ut. Jag lyckas inte sätta ihop detta igen (och tror inte det är tänkt att kunna delas så...)
Har ni tips på hur man kan fixa ett par bra och stabila svinglager. Skall man leta reda på moderna Kina-kopior?
Edit:
Rubrik uppdaterad pga att jag skrivit fel nummer. Det är en 1289 - inte 1189!
All hjälp uppskattas! Tack på förhand!
Hej och välkommen hit!
Har inga direkta svar på dina frågor, "Stockholmare" är ingen modell jag haft själv så jag känner inte dom särskilt väl även om jag sett många och kompisar hade sådana på sjuttiotalet.
Mitt råd är väl egentligen att bevara och reparera mopeden i första hand, renovera i andra hand.
Med det menar jag att patina är ett tecken på vad som hänt genom åren, en blästrad och ommålad maskin tappar det mesta
av originaliteten, detta tycker jag är synd.
Kan du skicka upp några bilder på vad du jobbar med så vi får se vad du har?
Re: Ny medlem samt frågor om montering - 1289 (ändrad rubrik
Postat: 05 jan 2016, 00:17
av Puchlasse
Har beställt hem svingbussningarna till Etype, lite leveranstid bara. Men snart har vi dem.
Välkommen till forumet förresten, tror alla var lite nyårsslöa, för det var rätt lugnt härinne, bara Hasse som var i farten.