Sida 1 av 1
Kopplingskorg
Postat: 02 jan 2016, 19:58
av flinta007
Hej. Undrar om det finns någon som har en hel kopplingskorg till en Flinta 3 växlad att sälja. Fattas en bom på min, och jag misstänker att det kan bli snedbelastning att köra med den.

Re: Kopplingskorg
Postat: 02 jan 2016, 23:33
av sachsmaster
nja... jag har väl ingen sån men hittar du en hel kan jag köpa den gamla och ha som kultgrej på bordet eller hänga på väggen som moppepryl för den är ju ändå trasig för och kunna användas

Re: Kopplingskorg
Postat: 03 jan 2016, 00:45
av erlan
hela sådana där är ju inte så jättelätta att hitta.
är motorn otrimmad funkar det nog.
erlan
Re: Kopplingskorg
Postat: 03 jan 2016, 00:47
av erlan
jag antar att det är till kuggtrans.
till remtrans är det nog lättare att hitta en hel korg.
erlan
Re: Kopplingskorg
Postat: 03 jan 2016, 08:34
av skoterett+suzuki
jag kanske har en bland gömmorna, är det bara korgen som du behöver?
//donald
Re: Kopplingskorg
Postat: 03 jan 2016, 16:19
av flinta
finns även nya på mustang o husqvarnacenter kostar dock 695 spänn
Re: Kopplingskorg
Postat: 03 jan 2016, 21:56
av flinta007
Hej Donald. Har inte rivit ner paketet än, men korgen är det jag kan se är dåligt. Men det är ju inte omöjligt att lamellerna är slitna, kanske går att putsa till dom lite. Mopeden har ju ändä stått still 15-20 år.

Re: Kopplingskorg
Postat: 03 jan 2016, 22:06
av flinta007
erlan skrev:hela sådana där är ju inte så jättelätta att hitta.
är motorn otrimmad funkar det nog.
erlan
Har precis rivit bort allt gammalt trim, och ersatt med orginaldelar så den ska vara laglig att köra med. Du tror inte det är någon fara att köra med den korgen då? Var rädd att det var problemet när jag testade och fick bara i ettan. Tvåan och trean ville bara skrapa, fick dock i dom med lätt våld men det känns ju inte bra. Kanske är lamellerna som geggat ihop sig. Har bytt olja (sae 30) 0,5 liter, så där borde det vara ok.

Re: Kopplingskorg
Postat: 04 jan 2016, 10:23
av erlan
du kanske behöver nåt shims till i kopplingsjusteringen.
jag kommer inte ihåg. finns det växeljustering på treväxlade flintan, precis som tvåväxlade?
en excenter inne i lådan.
sen har du ju den elendiga s.k. hjärtfjädern, inne i växellådan.
det är väl inte frågan om den går av, utan när den går av. och då blir växlarna knasiga.
erlan
Re: Kopplingskorg
Postat: 04 jan 2016, 15:10
av skoterett+suzuki
jag har inte hunnit leta ännu men hör av dig när du vet vad du behöver så ska jag kolla.
//Donald
Re: Kopplingskorg
Postat: 04 jan 2016, 18:07
av flinta007
erlan skrev:du kanske behöver nåt shims till i kopplingsjusteringen.
jag kommer inte ihåg. finns det växeljustering på treväxlade flintan, precis som tvåväxlade?
en excenter inne i lådan.
sen har du ju den elendiga s.k. hjärtfjädern, inne i växellådan.
det är väl inte frågan om den går av, utan när den går av. och då blir växlarna knasiga.
erlan
Shimsat har jag gjort nu. Det var för mycket spel förut, så jag fick lägga dit 1mm till. Men tror inte det är hela problemet. Den kopplar i och ur när jag har den upp-pallad och avstängd, men tycker det går tungt att rulla bakhjulet vid frikoppling. Stor skillnad mot friläge, men det kanske är naturligt för en viss friktion blir det ju. Vet inte hur den uppför sig om hjärtfjädern är trasig. Känns ju synd att riva ner den om det går att utesluta det på förhand.

Re: Kopplingskorg
Postat: 05 jan 2016, 11:40
av erlan
när jag hade min motor på arbetsbänken så var det som lägena inte fanns där när man växlade.
och det gick bara bra att växla åt ena hållet.
kommer inte ihåg om det var upp eller nedväxlingar som funkade.
jag har ingen aning om dom nytillverkade håller bättre, men jag skulle inte vilja montera en motor med en gammal fjäder i alla fall. och den dagen min 1278 kommer på tur ska jag se till att det finns en fjäder och pachningar hemma, utifall att.
erlan