Projekt Arizonda
Postat: 05 jan 2016, 21:22
Först vill jag bara tala om att jag äntligen bytt bort mitt larviga forumnamn så nu är det vad jag heter.
Tack för hjälpen Jossan.
Jag vet inte varför jag börjar på ett nytt projekt innan de gamla är färdiga
Men eeh, ja, ni vet hur det kan bli och nu blev det så i alla fall
Har ju sen länge haft en Dakota 3000 som jag är jättenöjd med, den tillhör de lite större mopederna och det är ju bra för mig som är enochnittio/etthundratjugo,
Jag tyckte det var dags att försöka snickra ihop ett värre åk av en sån ram.
Har kommit över 1st Monza 4speed och en Dakota 3000, båda i bedrövligt skick men duger att bygga på, det jag vet saknas är en bra sadelstomme.
Här är objekten:

Hade sen tidigare lite skojiga hjuldelar liggandes som jag tänker använda.
2st Sachs 150mm nav med gummiryckutjämnare till drevet och ett par 18-tums Acrontfälgar.
Däck Metzeler ME22 3.00-18 är beställt.
Jag börjar med att glasblästra av alla delar så man ser vad som behöver åtgärdas, det är så skönt med rena delar.
Brukar alltid gnistra ihop en ställning som man kan montera ramen på tills man får på hjulen.


Framgafflarna hade rostiga och hade krökta holmrör så en ny sats från Mopedrenovering.se beställdes.
En riktigt bra sats faktiskt, det mesta man behöver finns med och gummidamaskerna är av kanonbra kvalitet.
En del blästring och rengöring av gaffelkronor mm och sen montering av allt.
Lagerbanorna var i väldigt bra skick så det vara bara och göra rent o peta i nya kulor, gaffelskruvarna högst upp funderar jag på att göra nya i egen design men det hänger lite på vad det blir för styre och mätare mm.
Har aldrig varit nån Puckfantast men nu när det blir ett bygge så sätter man ju dit det man vill och gaffeln är faktiskt riktigt bra, kanske övre gaffelkronan inte är så snygg men det går ju att byta om man vill.




Sen är det dags för att se hur framnavet passar och där behövs bara 1st distans på var sida om navet.
Jag passade på att tillverka en ny axel med kupolmutter bara för att jag gillar utseendet och täckta gängor.




Jag har inte bestämt mig för hur jag sak lösa bromssköldens stoppklack, svetsa på en klack eller tillverka en klamma med klack med över och underfall som kläms runt gaffelbenet. Det enklaste är ju en svetsad klack men det ska ju vara lite annorlunda och fränt också. Dessutom kommer inte klacken mitt på gaffelbenet heller, som syns på bilden, utan lite framför benet, hmm, det får man fundera lite till på, jag fortsätter med baknavet istället.
Tack för hjälpen Jossan.

Jag vet inte varför jag börjar på ett nytt projekt innan de gamla är färdiga

Men eeh, ja, ni vet hur det kan bli och nu blev det så i alla fall

Har ju sen länge haft en Dakota 3000 som jag är jättenöjd med, den tillhör de lite större mopederna och det är ju bra för mig som är enochnittio/etthundratjugo,
Jag tyckte det var dags att försöka snickra ihop ett värre åk av en sån ram.
Har kommit över 1st Monza 4speed och en Dakota 3000, båda i bedrövligt skick men duger att bygga på, det jag vet saknas är en bra sadelstomme.
Här är objekten:
Hade sen tidigare lite skojiga hjuldelar liggandes som jag tänker använda.
2st Sachs 150mm nav med gummiryckutjämnare till drevet och ett par 18-tums Acrontfälgar.
Däck Metzeler ME22 3.00-18 är beställt.
Jag börjar med att glasblästra av alla delar så man ser vad som behöver åtgärdas, det är så skönt med rena delar.
Brukar alltid gnistra ihop en ställning som man kan montera ramen på tills man får på hjulen.
Framgafflarna hade rostiga och hade krökta holmrör så en ny sats från Mopedrenovering.se beställdes.
En riktigt bra sats faktiskt, det mesta man behöver finns med och gummidamaskerna är av kanonbra kvalitet.
En del blästring och rengöring av gaffelkronor mm och sen montering av allt.
Lagerbanorna var i väldigt bra skick så det vara bara och göra rent o peta i nya kulor, gaffelskruvarna högst upp funderar jag på att göra nya i egen design men det hänger lite på vad det blir för styre och mätare mm.
Har aldrig varit nån Puckfantast men nu när det blir ett bygge så sätter man ju dit det man vill och gaffeln är faktiskt riktigt bra, kanske övre gaffelkronan inte är så snygg men det går ju att byta om man vill.
Sen är det dags för att se hur framnavet passar och där behövs bara 1st distans på var sida om navet.
Jag passade på att tillverka en ny axel med kupolmutter bara för att jag gillar utseendet och täckta gängor.
Jag har inte bestämt mig för hur jag sak lösa bromssköldens stoppklack, svetsa på en klack eller tillverka en klamma med klack med över och underfall som kläms runt gaffelbenet. Det enklaste är ju en svetsad klack men det ska ju vara lite annorlunda och fränt också. Dessutom kommer inte klacken mitt på gaffelbenet heller, som syns på bilden, utan lite framför benet, hmm, det får man fundera lite till på, jag fortsätter med baknavet istället.