Sida 1 av 3

Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 28 jan 2016, 10:10
av ljohnz
Hej.

Jag har köpt en 4-växlad motor, som enl. säljaren skulle vara genomgången, och allt som behövde bytas, är bytt. Så var det naturligtvis inte, svårt att reklamera då säljaren bor nästan 50 mil bort och skickades med bussgods. Kopplingen slut (slirade t.o.m när jag skulle kicka igång maskinen, ännu värre när man körde) Primärdrev och kopplingskorg utslitna, maskinen lät som en kall gammal diesel när den startades. Bara att riva och se glad ut. Förstärkt koppling, både fjädrar (10st) och lameller byttes. Bytte även kopplingskorg och primärdrev. Efter uppstart av maskinen, var oljudet borta, och ingen tendens till att slira på kopplingen. Däremot, ett märkligt fenomen som jag kört fast riktigt med. När maskinen är igång och ingen växel är i, vill den driva framåt. Detta känns tydligt när den står på marken. Verkar bli värre (!) när man trycker in kopplingen. När maskinen var under renovering, kollade jag så att alla drev i växellådan snurrade lätt, och att inget annat drev än berörd växel låstes när jag m.h.a dragkilen lade i respektive växel. När jag kör med maskinen känner man tydligt att det är svårt att växla, det verkar som om kopplingen inte vill koppla ur riktigt. Inga justeringar på kopplingen verkar hjälpa.

Alla shims är ditsatta precis som dom var innan isärtagning. Shimsningen verkar förra ägaren ha lyckats med i alla fall, inget glapp någonstans, och inget gick trögt. Jag förutsätter att det är riktigt gjort.

Vad gör man åt detta, varför driver motorn framåt utan att växeln är i? Varför uppför sig kopplingen som den gör? Jag har skruvat mycket men aldrig varit ute för detta, behöver hjälp av någon av alla fantastiska människor på Raketsport.
Tacksam för hjälp!
//Lennart

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 28 jan 2016, 10:37
av JoNo
Handlat från Näsviken?

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 28 jan 2016, 11:18
av Skunkworkz
Tyvärr är det nog så att motorn behöver en ordentlig renovering. Plocka isär allt och kolla vad som behövs göras innan du kör mer, risk att du fördärvar mer än nödvändigt om du fortsätter köra.

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 28 jan 2016, 15:20
av sachsmaster
Om du lyfter av kedjan, kan du snurra lätt på drevet då om växlarna ligger i friläge?

Prova också samma när du trycker in kopplingshandtaget.

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 28 jan 2016, 18:19
av ljohnz
Tack för tips, ska kolla hur den uppför sig med kedjan avhängd.
JoNo: nej motorn är inte köpt i Näsviken.

Jag återkommer och meddelar resutat. Ser tacksamt fram mot fler tips och råd.

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 28 jan 2016, 22:11
av Skunkworkz
Du skriver att det inte är några glapp någonstans, det ska var 0.1 mm i glapp på axlarna.

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 29 jan 2016, 01:06
av sachsmaster
Vart har du fått den uppgiften ifrån?

Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.

Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda cocos_acc.gif

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 29 jan 2016, 11:13
av Balder
Zündapp uppger 0,1mm.och det går att mäta fram med ett skjutmått och en linjal om man har det i sin verktygslåda.

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 29 jan 2016, 11:57
av Skunkworkz
sachsmaster skrev:Vart har du fått den uppgiften ifrån?

Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.

Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda cocos_acc.gif
???????

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 29 jan 2016, 12:05
av erlan
sachsmaster skrev:Vart har du fått den uppgiften ifrån?

Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.

Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda cocos_acc.gif
nej, jag vill inte ha den skramlande i verktygslådan, dom får stå stadigt på en plåthylla.
jag har dock 2, jag kom på att det var bra att ha 2, när man vill kolla en vevaxel.

erlan

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 29 jan 2016, 12:17
av Baronen
Sandlåda.. Är det inte bättre att komma med konkreta tips?

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 29 jan 2016, 12:19
av Micke S
Skumt att motorn driver i friläge... Om inget drev på den utgående axeln går tungt så ska de rotera lätt i friläge.

Jag kan tänka mig några olika felorsaker:

- Det är negativt spel i axialled på utgående axeln så att dreven kläms fast. Det sitter ju en fasad planbricka mot rullarna i höger blockhalva, det kanske kan nypa om den vänds fel? Fasningen ska vara riktad åt vänster.

- Det är omaka blockhalvor så att julgranen trycker på dreven på utgående axeln.

- Något av dreven på utgående axeln har bytts ut mot ett som är lite för stort så att det spänner mot julgranen.

Jag gissar på det första alternativet. Som Skunkworkz skriver är det bara att riva och kolla igenom allt.

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 29 jan 2016, 12:31
av Znook
Ettans växeldrev kan vara felvänt.

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 29 jan 2016, 12:38
av Hasse
sachsmaster skrev:Vart har du fått den uppgiften ifrån?

Ska och ska... hos mej får ett dylikt axialspel gärna vara 0,05 eller t.o.m. mindre bara det snurrar lätt. Faktum är ju dock att eftersom motorn är av lättmetall så kommer axialspelet öka så fort motorn blir varm därför lättmetall utvidgar sig mer vid uppvärmning än stål.

Förresten.... Har alla en indikatorklocka med stativ för uppghängning i sin verktygslåda cocos_acc.gif

En rätt så typisk 56:an....

Re: Märkligt fenomen Zündapp

Postat: 29 jan 2016, 12:48
av Skunkworkz
Mitt tips är, riv isär motorn, tar mindre än 60min. Motorer som man inte vet någonting om och är något fel på kan vara ihopsatta precis hur som helst.