Märkligt fenomen Zündapp
Postat: 28 jan 2016, 10:10
Hej.
Jag har köpt en 4-växlad motor, som enl. säljaren skulle vara genomgången, och allt som behövde bytas, är bytt. Så var det naturligtvis inte, svårt att reklamera då säljaren bor nästan 50 mil bort och skickades med bussgods. Kopplingen slut (slirade t.o.m när jag skulle kicka igång maskinen, ännu värre när man körde) Primärdrev och kopplingskorg utslitna, maskinen lät som en kall gammal diesel när den startades. Bara att riva och se glad ut. Förstärkt koppling, både fjädrar (10st) och lameller byttes. Bytte även kopplingskorg och primärdrev. Efter uppstart av maskinen, var oljudet borta, och ingen tendens till att slira på kopplingen. Däremot, ett märkligt fenomen som jag kört fast riktigt med. När maskinen är igång och ingen växel är i, vill den driva framåt. Detta känns tydligt när den står på marken. Verkar bli värre (!) när man trycker in kopplingen. När maskinen var under renovering, kollade jag så att alla drev i växellådan snurrade lätt, och att inget annat drev än berörd växel låstes när jag m.h.a dragkilen lade i respektive växel. När jag kör med maskinen känner man tydligt att det är svårt att växla, det verkar som om kopplingen inte vill koppla ur riktigt. Inga justeringar på kopplingen verkar hjälpa.
Alla shims är ditsatta precis som dom var innan isärtagning. Shimsningen verkar förra ägaren ha lyckats med i alla fall, inget glapp någonstans, och inget gick trögt. Jag förutsätter att det är riktigt gjort.
Vad gör man åt detta, varför driver motorn framåt utan att växeln är i? Varför uppför sig kopplingen som den gör? Jag har skruvat mycket men aldrig varit ute för detta, behöver hjälp av någon av alla fantastiska människor på Raketsport.
Tacksam för hjälp!
//Lennart
Jag har köpt en 4-växlad motor, som enl. säljaren skulle vara genomgången, och allt som behövde bytas, är bytt. Så var det naturligtvis inte, svårt att reklamera då säljaren bor nästan 50 mil bort och skickades med bussgods. Kopplingen slut (slirade t.o.m när jag skulle kicka igång maskinen, ännu värre när man körde) Primärdrev och kopplingskorg utslitna, maskinen lät som en kall gammal diesel när den startades. Bara att riva och se glad ut. Förstärkt koppling, både fjädrar (10st) och lameller byttes. Bytte även kopplingskorg och primärdrev. Efter uppstart av maskinen, var oljudet borta, och ingen tendens till att slira på kopplingen. Däremot, ett märkligt fenomen som jag kört fast riktigt med. När maskinen är igång och ingen växel är i, vill den driva framåt. Detta känns tydligt när den står på marken. Verkar bli värre (!) när man trycker in kopplingen. När maskinen var under renovering, kollade jag så att alla drev i växellådan snurrade lätt, och att inget annat drev än berörd växel låstes när jag m.h.a dragkilen lade i respektive växel. När jag kör med maskinen känner man tydligt att det är svårt att växla, det verkar som om kopplingen inte vill koppla ur riktigt. Inga justeringar på kopplingen verkar hjälpa.
Alla shims är ditsatta precis som dom var innan isärtagning. Shimsningen verkar förra ägaren ha lyckats med i alla fall, inget glapp någonstans, och inget gick trögt. Jag förutsätter att det är riktigt gjort.
Vad gör man åt detta, varför driver motorn framåt utan att växeln är i? Varför uppför sig kopplingen som den gör? Jag har skruvat mycket men aldrig varit ute för detta, behöver hjälp av någon av alla fantastiska människor på Raketsport.
Tacksam för hjälp!
//Lennart