Saker som sitter fast / sotning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
TheEwaffle

Saker som sitter fast / sotning

Inlägg av TheEwaffle »

Hej. Det har blivit dags att göra iordning min saxoped inför sommaren (och körkortet). Jag hade tänkt att sota motorn men har stött på problem som jag behöver hjälp med. Det första är att jag inte lyckas plocka isär ljuddämparen slider_anon.gif. Jag lyckas ta loss den bakre delen (har en cigarrdämpare) så att man ser en gängad stav och ett rör för avgaserna, hur kommer jag längre? kunde inte dra ut den. Det andra problemet är att jag inte kan få loss avgasmuttern (den flänsade varianten), finns det några specialverktyg för detta? har försökt med rörtång.
Jag renoverar även en motorcykel (nv20) men de skruvar som håller ihop motorblocket (spårskruv) sitter helfast och jag kan inte få loss dem så om någon har en ide om hur man kan få loss dem skulle jag gärna höra den. Tack i förväg :D
HSE

Re: Saker som sitter fast / sotning

Inlägg av HSE »

Spårskruvar lossar jag med en slagskruvmejsel, avgasrörsmuttern är lättare att lossa om du värmer upp den först... Ljuddämparen finns olika modeller av så utan att ha sett den har jag inga råd där. Själv bränner jag ur dem med bensin och gassvets men det är kanske inte något för dig.
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

TheEwaffle skrev: kunde inte dra ut den.

att jag inte kan få loss avgasmuttern (den flänsade varianten),

(spårskruv) sitter helfast och jag kan inte få loss dem
Allt det där skulle jag nog kunna lösa med enkla medel och vanliga verktyg. Det som felar här är nog lite mekarvana och övning ger färdighet :D

Med ljuddämparinsatsen får du göra som tandläkaren när en tand ska bort. Vicka försiktigt och bända och till slut så kommer den bort garanterat liksom tanden.

Nej, jag skulle inte värma muttern det första jag gör där för den är av alu, och visst kan man värma men jag tror inte det behövs för den kan knappast korroderat fast i den oljiga miljön.
Linda en tygremsa ett antal varv runt muttern och sen ta en kraftig tång runt. Därefter vrid på både tång och avgasrör så bör muttern lossna när du hållit på en stund.

Och sen skruven ja... En välslipad Bahcomejsel som passar exakt i spåret och sen knacka till på det gröna skaftet med en hammare (jo, det håller bra om man inte är för våldsam) och sen en skiftnyckel om den fyrkantiga klingan och sen har jag aldrig varit med om en skruv som inte har lossnat, möjligen någon gång att skruvskallen har brustit och då måste man förstås borra bort den.
  • Bild
Användarens profilbild
TheEwaffle

Inlägg av TheEwaffle »

Tack för svaren thankyou_blue. Jag ska definitivt försöka med att linda en trasa runt muttern och även att använda en slagskruvmejsel.
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Japp, och lossnar det inte så slår du bara hårdare och hårdare och till slut så är det garanterat nåt som ger med sig :mrgreen:
  • Bild
Skriv svar