Sida 1 av 2
Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 27 feb 2016, 00:06
av Hasse1
Någon som har en bra tabell över utväxlingar och hastigheter?
Vad kan en gammal Puch V3-motor åstakomma vid 9,000v i en ram med 24" däck och 15-37 drevning?
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 29 feb 2016, 10:14
av andazon
Ladda ned "Lilla ligisten"
// Andazon
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 24 maj 2016, 23:48
av Hasse1
Nå inte vet jag väl vad jag har för utväxling i växellådan (Puch V3-motor), inte heller omkretsen på bakhjulet (24")
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 02:07
av erlan
24tum x 0,0254 = diametern i meter
diametern x pi (3,14) = hjulets omkrets
den här sidan anger utväxlingen i motorn till 17,45:1
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 2650,d.bGg
9000 varv dividerat med 17,45 ger varvet på utgående axel.
det dividerar du med kvoten av 37 dividerat med 15.
då har du varvtalet på bakhjulet.
det multiplicerar du med hjulets omkrets.
då har du sträckan du åker på en minut. i meter.
multiplicera det med 60 så har du hastigheten i meter per timme.
dividera med 1000 så har du hastigheten i km/timmen.
jag har inte miniräknaren vid den här datorn, så ska jag räkna ut det får du vänta till
senare i dag.
erlan
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 08:37
av mallgroda
Under dessa förutsättningar. Du menar 24" däck (21"fälg) ca omkrets 1,91 m. 18/72 i primärdrev, treväxlad låda med 19/24 på trean, 15/37 i fram/bakdrev och 9000 rpm. Ca 83 km. Har gjort en excelfil för puchmotorer med detta där du kan ändra hjulstorlek, varvtal, växellåda, drev och få i teorin vad det hamnar i km/t. Skicka din E-mailadress till mig i pm så skickar jag över den
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 09:48
av Nymans2013
Ladda ner Rexxys mopedprogram (googla), så finns det en uträknare för hastighet
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 13:25
av Hasse1
Nymans2013 skrev:Ladda ner Rexxys mopedprogram (googla), så finns det en uträknare för hastighet
Jag har Rexxys program och det är ju så där enkelt som jag vill ha det, men det stämmer som kyss mej i röva. Min Apollo skulle då gå 77km/t vid 8.500varv
Nu varvar motorn över 10.000 och enligt GPS så gör den 72km/t (15-37 drevning) 24" bakhjul
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 13:28
av Hasse1
Kan någon av er räkna på lite drevning/fart åt mej? Ni har ju uppgifterna som behövs här ovanför
Slår vad om att tre olika uträkningar slutar med tre olika svar

Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 14:25
av Petrolhead
Klart du kommer få flera olika svar efter som du inte nämnt varken hjulomkrets eller däcksprofil...
Jag antog att du har 19"x2,25"=187cm i omkrets och då åker du på:
1:an -35,0km/h
2:an -57,8km/h
3:an -81,2km/h
Men det är bara antaganden...
(fast du kanske har "riktiga" 24"=227cm och då blir det ca 43, 70, 99km/h)
Mvh
JOhan
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 14:54
av erlan
och vad menar du med rktiga 24tums däck?
förr räknades mopedernas däckdimensioner utifrån däckens ytterdiameter.
19 tum kallades 23 tum och 17 tum kallades 21 tum bl.a.
så hur dom räknade vet jag inte.
men det kan vara så att man räknade efter däckets faktiska rullomkrets.
erlan
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 15:24
av Micke S
Hasse1 skrev:Kan någon av er räkna på lite drevning/fart åt mej? Ni har ju uppgifterna som behövs här ovanför
Slår vad om att tre olika uträkningar slutar med tre olika svar

En teoretisk beräkning för att få reda på hur fort moppen går, eller vad den skulle kunna tänkas göra med ändrad utväxling kan lätt slå fel. Dels har man sällan möjlighet att kunna läsa av varvtalet med hög noggrannhet, dels vet man inte hur mycket moppen kommer att orka varva, speciellt inte på högsta växeln. Det är inte lätt ens på lägre växlar för där kan farten öka med varvtalet även när effekten faller genom att det inte krävs mycket effekt för t.ex. 40 km/h.
Det enklaste brukar vara att mäta upp verklig hastighet med GPS i mobiltelefonen. Om moppen orkar varva ur med lätthet kan man då tänka sig att den kan gå lite fortare om man drevar den för att bli mer långbent. Antag att man har mätt upp 100 km/h och moppen känns urstark där. Ett större framdrev från 13 till 14 kan då göra att farten ökar till 100*14/13= 108 km/h. Men det är inte säkert att motorn orkar ge maxvarv då så i praktiken kan farten minska. Man får helt enkelt prova sig fram och göra en avvägning mellan bra dragkraft och hög hastighet eftersom dessa inte går hand i hand.
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 16:03
av Petrolhead
Helt rätt Erland,
med riktiga 24" menar jag däck för 24" fälg, så som man mäter idag.
Om jag minns rätt så räknade man fälg+profil+profil, 19+2,5+2,5=24"
Jag gissade att 24" var den gamla betäckningen och antog då att Hasse körde med de vanliga 19"x2.25" men som du skriver kanske det vore rimligare att gissa 19"x2,5".
Skillnaden är från 81,2 till 83km/h...
//JOhan
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 18:20
av erlan
eftersom han skriver 24 tums däck så antar jag att han har den gamla dimensionen 24x2,
som så vitt jag vet inte säljs under modern beteckning.
vilket jag gissar att beror på att ingen motorcyckel haft den dimensionen.
men jag har något minne av att den moderna beteckningen inte gick jämt ut.
kan det varit 2-19 3/4?
2.25-19 hette förr 23x2,25
2.75-17 hette förr 21x2,75.
inte heller dom är riktigt logiska.
men där kan man hitta korrekt rullomkrets att räkna med i STROs handbok.
som dock inte säljs till privatpersoner.
erlan
Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 18:26
av Hasse
Petrolhead skrev: den gamla betäckningen
Sånt där ämne kanske inte lämpar sig på ett offentligt forum...

Re: Utväxlingstabell / Hastighet
Postat: 25 maj 2016, 20:06
av Hasse1
24" är väl 24" eller är jag dummare än vanligt

24x2 står det på däcket och det är 610mm högt och det är vad jag fyllt i när jag kollade i Rexxys program

Om det hade varit lite diff på siffrorna varv och hastighet, men det här stämmer ju alldeles för dåligt.
Mopeden ska göra ca, 77km/t vid 8.500v men gör bara drygt 70 vid ca,10.000v och den varvar ut på 3;an utan problem, det är väl därför den orkar varva som den gör.
Känns att vara stark som en oxe
