Comet 1976 i min version!!
Postat: 27 feb 2016, 09:51
Tjenare kom på att det kanske skulle ta och göra mig en lite längre projekttråd om mitt senaste projekt!!
Började med att jag kom på att jag ville ha något nytt slippa montera på och av sidovagn på Mustangen.
Denna gång ett bygge för mig och inte någon kompromiss för barnens skull. Men vad skulle jag ha??
Klurigt värre gillar verkligen Zundapp KS men tyckte de är för vanliga ville ha något lite unikare!!
Snubblade då över denna Cometen gillade modellen klart en moped med potensial. Just min har dock haft ett hårt liv
i lite olika versioner men nu dax för min egen version.. Sagt och gjort inhandlades hamnade på inväntan av bättre tider
eller rättare sagt mindre tidsbrist! Under tiden skapas i min hjärna en bild av hur den ska bli!!
Mopeden var sedan tidigare ombyggd med motorfästen till någon Kina Zundapp kopia motor. Omlackerad i en tjusig orange kulör.
Som dock numer var i uselt skick med bubblor lite över allt. Ram och fälgar fått sig en penselrenovering sadeln omklädd och stoppning
uselt reparerad tillsammans med stum bakre fjädring gjorde ev körupplevelse smärtsam.
Erkänner först tänkte jag bara montera på en Zundapp-motor trimma skiten ur denna och köra!! men något hände modellen växte i mina ögon
och förtjänade lite mer... Men prio 1 var nu körbar inför säsongen.. Nej ett tradera fynd och ny plan motorn skulle åter bli Sachs dock 4vxl Samlades ihop delar till ett st Sachs dock luftkyld smidigt med kylning även vid tomgång. Motorn skulle få lite mer potens en steg 2 60cc cylinder och en högkomptopp med centrerat stift. Lika bra montera en stabilare vev.. Motorn fick provmonteras dock utan ritovev mest för se att inget saknades!!
Efter det ihop med chimsfria lager och voila en styck lätt potent "HPD"-motor.. Ramen "återställdes" åter plats för Sachs Å återmontering påbörjas.. Sen kom även ett st Kokusan dock råkade jag handla fel så fläkt fick modifieras..
Började med att jag kom på att jag ville ha något nytt slippa montera på och av sidovagn på Mustangen.
Denna gång ett bygge för mig och inte någon kompromiss för barnens skull. Men vad skulle jag ha??
Klurigt värre gillar verkligen Zundapp KS men tyckte de är för vanliga ville ha något lite unikare!!
Snubblade då över denna Cometen gillade modellen klart en moped med potensial. Just min har dock haft ett hårt liv
i lite olika versioner men nu dax för min egen version.. Sagt och gjort inhandlades hamnade på inväntan av bättre tider
eller rättare sagt mindre tidsbrist! Under tiden skapas i min hjärna en bild av hur den ska bli!!
Mopeden var sedan tidigare ombyggd med motorfästen till någon Kina Zundapp kopia motor. Omlackerad i en tjusig orange kulör.
Som dock numer var i uselt skick med bubblor lite över allt. Ram och fälgar fått sig en penselrenovering sadeln omklädd och stoppning
uselt reparerad tillsammans med stum bakre fjädring gjorde ev körupplevelse smärtsam.
Erkänner först tänkte jag bara montera på en Zundapp-motor trimma skiten ur denna och köra!! men något hände modellen växte i mina ögon
och förtjänade lite mer... Men prio 1 var nu körbar inför säsongen.. Nej ett tradera fynd och ny plan motorn skulle åter bli Sachs dock 4vxl Samlades ihop delar till ett st Sachs dock luftkyld smidigt med kylning även vid tomgång. Motorn skulle få lite mer potens en steg 2 60cc cylinder och en högkomptopp med centrerat stift. Lika bra montera en stabilare vev.. Motorn fick provmonteras dock utan ritovev mest för se att inget saknades!!
Efter det ihop med chimsfria lager och voila en styck lätt potent "HPD"-motor.. Ramen "återställdes" åter plats för Sachs Å återmontering påbörjas.. Sen kom även ett st Kokusan dock råkade jag handla fel så fläkt fick modifieras..