Få bort färg??

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 818
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Få bort färg??

Inlägg av Peter Holbrant »

Del projekt fälgar pågår för fullt i kväll ska resterande delar få grundfärg!! Men ett litet dilemma främre fälgen har en plastsköld bara kosmetisk på vänster sida.. Även denna vill jag få ordning på den har dock sedan tidigare råkat ut för en penselmålning självklart inte nöjd över detta..

Visst går kanske slipa och måla och blir kanske i slutläge tvungen göra så men man vill ju gärna veta om det kanske räcker med få bort färg och lite rengöring puts (all lack kan ju spricka)

Så i ett första läge tänkte jag försöka få bort färgen utan skada plasten.. Funderar på försöka med bromsvätska de tar färg och är snäll mot gummi men vet inte vad den gör med plast?? Någon som vet eller annat medel som kan fungera?? Skönt slippa lära sig genom göra om man riskerar skada en svårhittad del!!
39.jpg
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Få bort färg??

Inlägg av TolvNollNio »

Tog bort färg från ett rattnav (tutknapp) med bromsolja och det gick både lätt och snabbt!
Men nu var just denna del av bakelit. Dessutom var det "bara" ett tunt lager sprayfärg som skulle bort.
Ändå övertygad samma undermedel fungerar bra på plast.
Lock på bromsvätskebehållare är allt som oftast av plast..
Blå/vit Monark 1209
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 818
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Få bort färg??

Inlägg av Peter Holbrant »

ja det klart både behållare och lock av plast ändå har jag lite för mig att jag fick bromsvätska på en list och den blektes men vem vet kan varit målad.. å andra sidan vågar chansa det värsta som kan hända blir att den får lackeras tror inte den deformeras av oljan i alla fall.. men kommer nog få gnuggas tjock penselmålning säkert mer än ett lager åxå suck..
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Få bort färg??

Inlägg av Gösta »

Tror nog att du kan fixa det med bromsvätska, men använder alltid en billig färgborttagare speciellt när jag inte har någon som springer i vägen för mig, för det är inte en ofarlig brygd, och rekommenderar handskar och skyddsglasögon. Vanligt tapetklister blandat med kaustiksoda är bra på plast och lätt att skölja av med vatten.

Till en sån del du nämner är det nog lagom med 1 liter tapetklister. Sen blandar man vatten och soda efter anvisningen för färgborttagning(ungefär 2,5 Dl )

Rör sedan ihop sodan och tapetklister.

Det blir en tjockflytande smet som man lägger på med pensel, i ett inte för tunt lager. Man ser efter en stund att färgen reser sig och bubblar då sköljer man rikligt med vatten.

OBS! Aluminium ska man inte bruka brygden på.

Ja naturligtvis är det förenat med risker, men det är sånt som man kan förebygga med sunt förnuft.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Få bort färg??

Inlägg av erlan »

jag har nåt minne av att modellbyggare föredrar bromsvätska när dom ska ta bort färg från plastmodeller.
finns det modellbyggarforum att kolla på kanske?

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Få bort färg??

Inlägg av JanneL »

Erlan. du har pm 8)
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Få bort färg??

Inlägg av Petrolhead »

Känner igen fälgen från tråd på Facebook och om jag inte minns fel så fick du tipset med med Biltemas färgbortagning, har du testat det?
Jag har använt det på saker jag vill komma åt originalfärgen då BT borttagning är ganska mild och behöver lite tid för att funka vilket gör det lättare att styra processen.
Har funkat för mej på både plåt, alu och plast.

Mvh
JOhan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Få bort färg??

Inlägg av Raketsport »

Mona som jobbar med att lacka plåt och plast hälsar att du kan använda bromsvätska, eftersom bromsvätska förvaras i plastbehållare utan problem. Eftersom vi inte vet vilken typ av plast så bör du ändå vara lite försiktig så du inte har den för länge. Rengör noga efteråt och använd diskmedel sista varvet. Speciellt om du ska lacka om.
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar