Sida 1 av 2
Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 08 mar 2016, 15:33
av MattiasPettersson
Tjena! Pappas motor på packmoppen behöver trimmas, då den är långsam och svag.
Som ni ser så öppnar inte portarna fullt, ca 2/3 av portarna öppnar, för att få ur mer effekt ur motorn, ska jag då fila på kolvkanterna där portarna öppnar, så att hela portarna öppnar? Eller ska jag försöka fila upp portarna, eller avgasporten? Cylindern är i gjutjärn så det blir tufft att fila i cylindern tror jag. Det sitter en Dellorto förgasare på 15mm, reedventil, insugningsrör på 14mm, "boostluckor" på kolven (se bild nedan) Ca 28-30mm original ljuddämpare utan strypning, original brytarlöst tändsystem. Tomos motor med en låg och en högväxel och växlas automatiskt. Moppen gör ungefär 25km/h och är relativt svag, 1hk och max arbetsvarv 4000RPM.
(kolvringar var okej, men nya ska beställas)
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 08 mar 2016, 17:35
av erlan
hur ser reedventilen ut? det är inte där det är strypt?
du har kollat niga att insuget är 14mm hela vägen igenom, och ingen strypning på mitten?
jag skulle börja med att göra en distans s.k. spacer under cylindern och höja den så kolven vänder vid underkanten på portarna. och sen svarva av cylindern på ovansidan så jag får en klämspalt mellan toppen och kolven på 0,6-0,8 mm.
sen får du räkna med att byta huvudmunstycke i förgasaren.
erlan
PS
du har väl kollat så tändningen står rätt. felställd tändning kan göra en otrimmad moppe rejält slö.
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 08 mar 2016, 20:43
av MattiasPettersson
erlan skrev:hur ser reedventilen ut? det är inte där det är strypt?
du har kollat niga att insuget är 14mm hela vägen igenom, och ingen strypning på mitten?
jag skulle börja med att göra en distans s.k. spacer under cylindern och höja den så kolven vänder vid underkanten på portarna. och sen svarva av cylindern på ovansidan så jag får en klämspalt mellan toppen och kolven på 0,6-0,8 mm.
sen får du räkna med att byta huvudmunstycke i förgasaren.
erlan
PS
du har väl kollat så tändningen står rätt. felställd tändning kan göra en otrimmad moppe rejält slö.
He he he höja och svarva låter lite överdrivet mot det jag tänkte mig
Tändningen är brytarlös med CDI box och jag har aldrig skruvat i sådant utan bara pillrat och ställt in på dom gamla hederliga brytarsystemen så jag vet inte hur man kan enkelt kolla förtändnigen..
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 09 mar 2016, 01:09
av erlan
enkelt eller inte att kolla tändning, så bör du nog lära dig det innan du börjar trimma.
erlan
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 09 mar 2016, 13:33
av MattiasPettersson
erlan skrev:enkelt eller inte att kolla tändning, så bör du nog lära dig det innan du börjar trimma.
erlan
hmm.. jo det måste jag nog, jag har ingen stroboskopslampa men skulle kanske få låna en av en kompis eller att jag införskaffar mig en då den kan behövas mer än en gång.
hittade en sida där det stod att tändpunkten är på 1.8-2mm f.ö.d.l. Så jag ska studera in hur brytarlöst fungerar och sedan kolla upp tändläget.
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 19 mar 2016, 20:10
av MattiasPettersson
Nu är förtändningen intälld på ca 2.4mm ännu tidigare kan ställas men tror det blir för tidigt. Den ger ut ungefär 29km/h på en raka, vill gärna få den att gå 40 utan att behöva dreva den tungt.

- Bilden är tagen från rexxys bonnetrimningsguide
- jackkolv.jpg (29.31 KiB) Visad 7101 gånger
Är det här en effektiv trimmetod, vad tycker ni?
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 20 mar 2016, 00:38
av erlan
jag har för mig att det är känsligt att det blir rätt vinkel på urtaget, så man inte försöker ändra vinkel på luftströmmen från spolportarna.
jag betraktar det som en nödlösning
erlan
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 20 mar 2016, 11:55
av Micke S
Spolportarna ska rikta gaserna snett bakåt så eventuella spår i kolven bör göras åt samma håll.
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 20 mar 2016, 13:39
av MattiasPettersson
Har testat den här metoden på en annan moped, det var första gången så jag tog väldigt lite, knappt en mm. Den gick lite bättre än tidigare, kanske 3km/h snabbare
Men som jag har förstått det så ska man fila inom linjerna så som rexxy har ritat upp. Men på min kolv så filar jag bara där dom 2 spolportarna går och inte dubbelporten som är längst bak

- jacka kolv.jpg (50.01 KiB) Visad 7025 gånger
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 20 mar 2016, 15:52
av Micke S
Ja man ska inte fila ner kolven på sidan mot insuget. Möjligen på avgassidan men där vill man helst inte förlora något material som behöver finnas där som skydd mot hetgaser.
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 21 mar 2016, 15:56
av MattiasPettersson
Micke S skrev:Ja man ska inte fila ner kolven på sidan mot insuget. Möjligen på avgassidan men där vill man helst inte förlora något material som behöver finnas där som skydd mot hetgaser.
Ja, tänkte då att jag kan fila ner på kolven där spolportarna går, ca 1mm till att börja med på båda sidorna kanske.
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 21 mar 2016, 16:06
av HSE
Tänk på att filar du bort material på kolven sänker du kompressionen samtidigt

Bättre att förändra port tiderna på andra sätt ex slipa i kanalerna....
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 21 mar 2016, 17:36
av TolvNollNio
Har filat kolven så på min 1209, blev skillnad till det bättre.
En misslyckad kolv är billigare ersätta än en cylinder

Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 22 mar 2016, 16:09
av MattiasPettersson
HSE skrev:Tänk på att filar du bort material på kolven sänker du kompressionen samtidigt

Bättre att förändra port tiderna på andra sätt ex slipa i kanalerna....
Jo jag tänkte på det med att kompressionen minskas, men man skulle kunna plana toppen lite grann om det skulle behövas.
Re: Bonnetrimma Tomos motor
Postat: 23 mar 2016, 07:44
av Baronen
Iom att du vill bonntrimma så är detta metoden för dig. Detta är bonntrim ;) Det är inte optimalt men bonntrim är inte optimalt för då skulle Tivedensmotor och VRM Roffe sälja sneslipade kolvar

Skaffa dig en gradskiva och se över porttiderna.