Sachs motor växlarna hoppar ur?
Postat: 27 apr 2016, 15:15
Jag tror växlarna på min Sachs hoppar ur? Eller kan det vara kopplingen som inte orkar med?
Kör 15/28 drevning. När motorn börjar ge vrid och det blir belastning så hoppar växlingen ur eller kopplingen slirar?
Hur avgör man lättast det? Varvet går upp ordentligt och när man släpper gasen och varvet sjunker så börjar den greppa igen. Men man kan knappt ta sig fram med mopeden.
Samma oavsett om man har 1an eller 2an i.
Motorn har jag nyligen renoverat. Växellådan är inschimsad efter Sachs spec. med indikatorklocka.
Kopplingen består av förstärkta fjädrar och lamellerna är dessa:
http://www.mopedrenovering.se/sachs/mot ... 35-mm.html
I övrigt 60cc, kyrkport, 32mm osv.
Kopplingen i övrigt känns bra tycker jag med dragläge och etc.
Har gjort en kopplingsjustering på den enligt denn guide:
http://raketsport.com/kopplings_justering.htm
Eller går det justera den där skruven lite mer efter trimmade maskiner så kopplingen bettar bättre?
Kör 15/28 drevning. När motorn börjar ge vrid och det blir belastning så hoppar växlingen ur eller kopplingen slirar?
Hur avgör man lättast det? Varvet går upp ordentligt och när man släpper gasen och varvet sjunker så börjar den greppa igen. Men man kan knappt ta sig fram med mopeden.
Samma oavsett om man har 1an eller 2an i.
Motorn har jag nyligen renoverat. Växellådan är inschimsad efter Sachs spec. med indikatorklocka.
Kopplingen består av förstärkta fjädrar och lamellerna är dessa:
http://www.mopedrenovering.se/sachs/mot ... 35-mm.html
I övrigt 60cc, kyrkport, 32mm osv.
Kopplingen i övrigt känns bra tycker jag med dragläge och etc.
Har gjort en kopplingsjustering på den enligt denn guide:
http://raketsport.com/kopplings_justering.htm
Eller går det justera den där skruven lite mer efter trimmade maskiner så kopplingen bettar bättre?