Vinterförvara moppen ?
Vinterförvara moppen ?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur vinterförvarar ni era mopper ?
Jag har hittills haft turen att ha ett uppvämtutrymme som har håll i alla fall 10-15 grader, så det har ju varit bra. tyvärr så verkar det vara slut med värmen i detta utrymme snart.
Kommer mina moppar bli förstörad om dom står i ett kallt (och därmed ett fuktigare) utrymme ?
Vad behöver jag göra med dom innan har ställer in dom för vinter ? Full tank för att förhindra rost ?
Hur gör ni med era och vad gör ni med dom innan ni ställer in dom ?
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har hittills haft turen att ha ett uppvämtutrymme som har håll i alla fall 10-15 grader, så det har ju varit bra. tyvärr så verkar det vara slut med värmen i detta utrymme snart.
Kommer mina moppar bli förstörad om dom står i ett kallt (och därmed ett fuktigare) utrymme ?
Vad behöver jag göra med dom innan har ställer in dom för vinter ? Full tank för att förhindra rost ?
Hur gör ni med era och vad gör ni med dom innan ni ställer in dom ?
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag tycker det borde bli mer kondens (= fara för rost) än om tanken är full.
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Är det verkligen bra att tömma tanken ?Pälle skrev:Jag har större delen av mopparna i ouppvärmt utrymme. Det enda jag brukar göra är att pumpa däcken, tömma tanken, smeta olja på kromet och lägga över ett lakan el dyl.
Ibland slänger jag bara in en moppe där också och det går också bra
Jag tycker det borde bli mer kondens (= fara för rost) än om tanken är full.
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har mnågra av mina pärlor i kallgarage, och några i den uppvärmda källarverkstan....å en står ju inne brevid baren helt tom på bränsle förstås.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kallt eller varmt spelar ingen större roll huvudsaken är att det är så torrt som möjligt! Därmed är det bäst med en så jämn temperatur som möjligt för att slippa kondensutfällning. Rosten trivs bäst runt 15 grader har jag för mej och gärna mycket fukt!!
Däremot har jag lite olika uppfattning om man ska köra förgasarn torr /tömma den innan avställning , har gjort det i alla tider men har nu fått till följdfel att en del gummipackningar torkar sönder då (gäller nyare motorer) <!-- </EdIndex> --></div>
Däremot har jag lite olika uppfattning om man ska köra förgasarn torr /tömma den innan avställning , har gjort det i alla tider men har nu fått till följdfel att en del gummipackningar torkar sönder då (gäller nyare motorer) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Förra året tömde jag tankarna på mopederna Dakotan/Compacten då jag skulle förvara dom i hobbyrummet i källaren (varmt) Problemet som uppstod i våras när mopederna lyftes ut och skulle startas upp var att bensinkranarnas packningar hade torkat och läckte i stängt läge. Efter ett dygn med bensin i tanken så svällde packningarna så det var tätt igen. I år har jag istället tappat ur merparten av bensinen i bensintankarna men låtit ca 1 dl vara kvar så att kranen inte torkar <!-- </EdIndex> --></div>Bert skrev:Däremot har jag lite olika uppfattning om man ska köra förgasarn torr /tömma den innan avställning , har gjort det i alla tider men har nu fått till följdfel att en del gummipackningar torkar sönder då (gäller nyare motorer)
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Då är det väl bara att fatta ett glas och fylla på för du kan väl inte mena att du tömt baren över vintern också? <!-- </EdIndex> --></div>
Du måste väl mena att det är du som står i baren och är helt tom på bränsle, eller?Raketaren skrev:har mnågra av mina pärlor i kallgarage, och några i den uppvärmda källarverkstan....å en står ju inne brevid baren helt tom på bränsle förstås..
Då är det väl bara att fatta ett glas och fylla på för du kan väl inte mena att du tömt baren över vintern också? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->*säcken* tja är väl av säkerhetsskäl den står tom där annars lär det nog kunna bli nån burnis på det fina trägolvet..så en tom raket och en full husse är nog en säkrare lösning
*pangerva* nja helt tomt brukar det sällan vara i den baren kan dock finnas nån skvätt etanol där oxå kolla in bilden ska du se...
känner du igen den fina rutan på bild två föresten
<!-- </EdIndex> --></div>
*pangerva* nja helt tomt brukar det sällan vara i den baren kan dock finnas nån skvätt etanol där oxå kolla in bilden ska du se...
känner du igen den fina rutan på bild två föresten
<!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...