Sida 1 av 3

Vinterförvara moppen ?

Postat: 26 okt 2009, 00:27
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur vinterförvarar ni era mopper ?

Jag har hittills haft turen att ha ett uppvämtutrymme som har håll i alla fall 10-15 grader, så det har ju varit bra. tyvärr så verkar det vara slut med värmen i detta utrymme snart.

Kommer mina moppar bli förstörad om dom står i ett kallt (och därmed ett fuktigare) utrymme ?

Vad behöver jag göra med dom innan har ställer in dom för vinter ? Full tank för att förhindra rost ?

Hur gör ni med era och vad gör ni med dom innan ni ställer in dom ?

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 okt 2009, 07:00
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har större delen av mopparna i ouppvärmt utrymme. Det enda jag brukar göra är att pumpa däcken, tömma tanken, smeta olja på kromet och lägga över ett lakan el dyl.

Ibland slänger jag bara in en moppe där också och det går också bra :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 okt 2009, 08:40
av Peppe^
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åker med mina året om... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 okt 2009, 10:22
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Jag har större delen av mopparna i ouppvärmt utrymme. Det enda jag brukar göra är att pumpa däcken, tömma tanken, smeta olja på kromet och lägga över ett lakan el dyl.

Ibland slänger jag bara in en moppe där också och det går också bra :D
Är det verkligen bra att tömma tanken ?

Jag tycker det borde bli mer kondens (= fara för rost) än om tanken är full.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 okt 2009, 11:35
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tom eller full är det råd jag har fått. Är den tom kan man ju alltid ta av tanklocket så det inte bildas kondens. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 okt 2009, 12:34
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tömmer alltid tankarna, även om det bara en liten tid dom står.Jag åker året runt med mina. Vissa av pärlorna får lite oljespraj på blankytorna (ibland) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 okt 2009, 14:39
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har mnågra av mina pärlor i kallgarage, och några i den uppvärmda källarverkstan....å en står ju inne brevid baren helt tom på bränsle förstås.. evildevil <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 okt 2009, 14:59
av Bert
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kallt eller varmt spelar ingen större roll huvudsaken är att det är så torrt som möjligt! Därmed är det bäst med en så jämn temperatur som möjligt för att slippa kondensutfällning. Rosten trivs bäst runt 15 grader har jag för mej och gärna mycket fukt!! :cry:
Däremot har jag lite olika uppfattning om man ska köra förgasarn torr /tömma den innan avställning , har gjort det i alla tider men har nu fått till följdfel att en del gummipackningar torkar sönder då (gäller nyare motorer) :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 okt 2009, 23:10
av kimpa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är etanolen som sabar gummit
kör med Alkylat soppa så kan du bara stänga raketbränslekranen på vintern och öppna på våren staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 00:04
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kimpa skrev:Det är etanolen som sabbar gummit
kör med Alkylat soppa så kan du bara stänga raketbränslekranen på vintern och öppna på våren staff_36-1
thumb_up :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 03:12
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja jag har alltid full tank, det tror jag på :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 09:35
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bert skrev:Däremot har jag lite olika uppfattning om man ska köra förgasarn torr /tömma den innan avställning , har gjort det i alla tider men har nu fått till följdfel att en del gummipackningar torkar sönder då (gäller nyare motorer) :roll:
Förra året tömde jag tankarna på mopederna Dakotan/Compacten då jag skulle förvara dom i hobbyrummet i källaren (varmt) Problemet som uppstod i våras när mopederna lyftes ut och skulle startas upp var att bensinkranarnas packningar hade torkat och läckte i stängt läge. Efter ett dygn med bensin i tanken så svällde packningarna så det var tätt igen. I år har jag istället tappat ur merparten av bensinen i bensintankarna men låtit ca 1 dl vara kvar så att kranen inte torkar <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 10:31
av Säcken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="Raketaren"]å en står ju inne brevid baren helt tom på bränsle förstås.. evildevil[/quote

Ä den tom? Hur gör du då när du ska burna å så på småtimmarna när festen börjar bli som bäst, har du en skvätt bensin liggandes i baren då?? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 12:16
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:har mnågra av mina pärlor i kallgarage, och några i den uppvärmda källarverkstan....å en står ju inne brevid baren helt tom på bränsle förstås.. evildevil
Du måste väl mena att det är du som står i baren och är helt tom på bränsle, eller? :D
Då är det väl bara att fatta ett glas och fylla på för du kan väl inte mena att du tömt baren över vintern också? staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 okt 2009, 14:58
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->*säcken* tja är väl av säkerhetsskäl den står tom där annars lär det nog kunna bli nån burnis på det fina trägolvet..så en tom raket och en full husse är nog en säkrare lösning 8)

*pangerva* nja helt tomt brukar det sällan vara i den baren :hmm: kan dock finnas nån skvätt etanol där oxå evildevil kolla in bilden ska du se...
känner du igen den fina rutan på bild två föresten :wink:


Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>