Sachs-trim.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

Sachs-trim.

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!Idag demonterade jag topp och cyl ifrån motorn.Och såg till min förvåning att den var trimmad!.Insuget var upptagen till 11mm och kolven var jackad i en halvmåne ca6mm.Men ändå så är det ingen fart eller kraft i motorn?.Kompen är bra i motorn 7kg.Och tändsystem är ok och inställt.Förgasaren är en orginal bing 8.5mm som ska fungera ihop med en cyl som är utan plugg.Så vad kan man mer göra för att få mer fart och kraft i den?.Det är en sachsmotor 2-växlad årsmodell 68.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Större förgasare är ett måste :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla först utblåset samt ljuddämparen är fria ifrån sot <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

Sachstrim

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!igen.Nej utblås och avgas är rent!.Förgasaren ska ju gå med en cyl utan plugg jag kan få den att 4-tackta med munstycket om jag ställer på det.Så bränsle får den.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, utan plugg har Sachsen 12mm´s gasare :roll: Jo du kan säkert få den att fyrtakta om du öppnar munstycket men det betyder ju bara att den får för mycket bränsle, den måste få mer luft oxå för att sätta fart :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja med en större förgasare alltså :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yepp :D <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du behöver nog ta upp den lite i utblåset också, jag har ett par cylindrar till Raketare som inte har någon plugg men dom är så trånga i utblåset så det gör ingen skillnad mot en pluggad. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

Sachstrim

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!igen.Jag förstår att den måste ha en större förgasare så den andas mer.Men jag tror att jacka kolven så mycket som 6mm blir övertrimmning.Den får nog för mycket bränsle som den inte kan förbränna.Det är nog därför han är så slö och kraftlös.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om insuget är orört neråt, kan man ha 6 mm "lucka i kolven.
Men om man matar in i ett stort hål vad det än är så behövs det även större hål längre bort i systemet för att det skall "rinna" undan.
Alltså höj utblåset ca 3 mm och 3 mm på var sida. Förutsätter en ren och kanske lite rensad ljuddämpare. Jag menar lite rensad ljuddämpare betyder några extra borrade hål i insatsen. Vid det trimmet gör det ingen skillnad om förgasaren är på 8,5 mm eller 12.
Men vad viktigt är att det fins två friska bromsar. För när det börjar röra på sig går det mera kraft åt att stanna.
Beskrivna trimmning gör kanske en fart närmare 45-50 med friska bitar i snurran. <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

sachstrim

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!igen.Jag får tacka dig Conrad för ett intressant svar på min fråga.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

Sachs-trim

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Conrad!.Det jag skrev sist har blivit lite ändrat.Jag har skaffat en ny kolv till sachsen och jag undrar om jag ska jacka den eller låta det vara?.Ska jag bredda o höja utblåset ändå som du sa?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Större utblås och lucka ja. <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

Sachs-Trim

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Conrad!Jag undrar hur stor lucka jag ska ta på kolven?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->5-6 mm och lika bred som insuget.
Om du ändå är där och"fipplar" fasa och annpassa överströmmarena så dom passar bättre mot vevhuset. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar