Sida 1 av 1

Sota ur cylinder

Postat: 29 jun 2016, 01:48
av Moyseh
Tjabba! Då jag tänkt köra moppen med aspen så fick jag en rekommendation av säljaren att sota ur cylindern innan jag byter pga sotlagringar som kan släppa och paja motorn. Vill ha tips på hur man gör det på smidigaste sättet. Det är en ILO motor, osäker på modell då jag är en färsking :)

Re: Sota ur cylinder

Postat: 29 jun 2016, 08:49
av HSE
Sotet brukar mest sätta sig i avgasporten och avgassystemet. Bäst är att ta av cylinder för att göra rent avgasporten och då är det lika bra att byta kolvringarna samtidigt... Men jag har aldrig brytt mig om att sota ur när jag bytt bränsle och har inte haft något problem, vad säger andra på forumet som gått över till Aspen?

Re: Sota ur cylinder

Postat: 29 jun 2016, 09:26
av erlan
hur långt har den gått sen den blev sotad sist?
när man körde på vanlig mineralolja så fick man ju sota efter några hundra mil.
och kolvringar fick man byta ca var 500e mil om jag minns rätt.

när man byter till aspen-bränsle så brukar avlagringar och skit som släpper i tank och förgasare,
och sen fastnar i munstycken, vara ett större problem.

har moppen stått länge, med en okänd historia? då bör du nog sota den, kolla ev. rengöra förgasaren.
och åtminstone kolla kolvringarna. mer än en mm gap mellan ändarna, när du stoppar ner ringen i cylindern, då skulle jag byta ringar. glöm inte att hona bort vändkanten i så fall.

erlan

Re: Sota ur cylinder

Postat: 29 jun 2016, 09:47
av ZVEZDA M50
Hej!

Well, jag har iofs inte några erfarenheter där omständigheterna varit helt under kontroll, men nåväl... jag har inte sett tecken på att alkylatbensin löser upp gammalt junk i tank och bränslesystem. Resonemanget med sot som kan lossa och ställa till bekymmer, det kommer att bilas mindre sot, men huruvida det gamla sotet lossar i stora sjok och ställer till problem i större utsträckning om man kör men alkylatbensin ställer jag mig frågande inför.

DÄREMOT, är det en bra idé att genomföra "en stor revision", se till att motorn ser OK, eventuella skador på cylinder/kolv eller fasta ringar.
Känna på lager, översyn av tändsystem, kanske byte i förebyggande syfte, byte av olja i motor, kontroll av drivrem (om det är en sådan modell).

Samma tankegång bör förstås tillämpas på övriga delar av fordonet, så ökar chansen att du får ett mopedåkande med mindre bekymmer än om du tar problemen alltefter de dyker upp.

Lycka till, färsking! :wink:

Re: Sota ur cylinder

Postat: 29 jun 2016, 11:41
av erlan
att alkylatbensin kan lösa upp gamla avlagringar var det en motorsågsreparatör som påstod.
så det är andrahandsuppgifter för mig.
jag brukar nämligen göra "stor revision" på okända moppemotorer. så där blir det ingen "skit" kvar.

erlan

Re: Sota ur cylinder

Postat: 29 jun 2016, 13:51
av Moyseh
Tack för alla tips! Blir att gå igenom motorn innan jag byter till aspen. Någon som håller till i Köping eller i närheten som kanske kan hjälpa mig lite?

Re: Sota ur cylinder

Postat: 29 jun 2016, 15:02
av HSE
erlan skrev:att alkylatbensin kan lösa upp gamla avlagringar var det en motorsågsreparatör som påstod.
så det är andrahandsuppgifter för mig.
jag brukar nämligen göra "stor revision" på okända moppemotorer. så där blir det ingen "skit" kvar.

erlan
Min motorsågs kille rekommendera mig att alltid köra miljöbränsle för att han hur motorerna som gått på det är helt rena och fina invändigt, i motsatt på motorer som gått på vanlig oljebladad bensin. Men jag har alltid härlett det till att alkylatbränslet inte sotar som vanligt bensinoljeblandat. För att veta om miljöbränslet tvättar rent en redan sotig motor får man nog ta en rejält sotig motor köra den ett tag på alkylatbränsle innan man öppnar den igen och kollar. Kunde kanske vara intressant att göra. Men jag tror nog inte att sotet som i så fall tvättas bort skulle skada motorn på vägen bort.

Re: Sota ur cylinder

Postat: 29 jun 2016, 17:58
av SS440-80
Om vevhuset ser ut så här och man börjar att köra på så rent (och rengörande) bränsle som Aspen 2T så finns det risk för att kolvens aluminium får slitskador när skiten/kokset börjar att lossna…

Bild

Re: Sota ur cylinder

Postat: 29 jun 2016, 21:44
av HSE
Så sotigt vevhus har jag aldrig stött på, undrar vad för oljeblandning den gått på :shock:

Re: Sota ur cylinder

Postat: 29 jun 2016, 22:14
av SS440-80
HSE skrev:Så sotigt vevhus har jag aldrig stött på, undrar vad för oljeblandning den gått på :shock:
Ja du, det kan man fundera på :shock:
Var en 3-växlad Rex-(Pilot) motor som råkade komma hem från tyska Ebay. Gick igenom den helt med nya pryttlar, och när jag klöv den så trodde jag inte att det var sant.
Gjorde en lite tråd om den på Speedriders forum http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/ ... t=6016/url

Men även om de flesta motorer inte ser så här kladdiga ut, så kan det nog vara vettigt att göra en gradvis övergång från mack-bensin till Alkylat....

Re: Sota ur cylinder

Postat: 30 jun 2016, 08:38
av Jfk
Det sades förr att Aspen bara var dynga. Typ att motorsågar å mopeder,skar på löpande band...anledningen skulle vara att den inte var avsedd för äldre maskiner,då den löste upp allt från gummi till packningar. Men ni använder det alltså till gamla mopeder utan problem?

Re: Sota ur cylinder

Postat: 30 jun 2016, 08:42
av HSE
Intressant läsning där, jag hade aldrig sett en treväxlad Rex motor tidigare men man lär sig alltid något nytt :D

Re: Sota ur cylinder

Postat: 30 jun 2016, 09:20
av erlan
Jfk skrev:Det sades förr att Aspen bara var dynga. Typ att motorsågar å mopeder,skar på löpande band...anledningen skulle vara att den inte var avsedd för äldre maskiner,då den löste upp allt från gummi till packningar. Men ni använder det alltså till gamla mopeder utan problem?
när aspen kom så var energiinnehållet lägre än mackbensinen. så tankade man bara, och inte justerade om motorerna, då gick dom för magert. då är det lätt hänt att det varmnyper.
men idag har mackbensinen blivit sämre, så nu är det bättre energiinnehåll i aspenbränmslet.
båda alternativen har dock sämre energiinnehåll än bensinen på 60 och 70 talen.
så båda bränslena kan vålla problem i känsliga motorer (50cc och 10hk+) som är orörda och bestyckade/justerade för 60/70talsbränsle.

men i en vanlig moppemotor är det ju inga problem, dom går som regel bättre på aspen.
jag kör även en 6hk yamaha utombordare på aspen, utan problem.
även den går bättre på aspen.

erlan

Re: Sota ur cylinder

Postat: 30 jun 2016, 10:03
av SS440-80
Jfk skrev:Det sades förr att Aspen bara var dynga. Typ att motorsågar å mopeder,skar på löpande band...anledningen skulle vara att den inte var avsedd för äldre maskiner,då den löste upp allt från gummi till packningar. Men ni använder det alltså till gamla mopeder utan problem?
Kanske så att det är här som den rengörande effekten av alkylatbensin kommer in, de gamla motorerna var välsmorda av överprocentade olje/bensinblandningar vilket resulterade i geggiga vevhus, spolkanaler och igentäppta avgassystem. När man sedan började köra på färdigblandad alkylat 2T så löste det upp geggan och fick motorerna att tacka för sig.
Att alkylatbensin skulle lösa upp gummi och packningar är nog mera myt än sanning eftersom den inte innehåller någon alkohol.

En annan grej med gamla mopeder är ju att de vill ju ofta ha både 3% och 4% olja i soppan, så om den som gick över på alkylat inte spetsade på någon procent olja så då är det klart att en skärning var beställd efter ett tag...

Jag har kört min småtrimmade Zündappmotor på Aspen 2T i fem år nu och den har gått perfekt och luktar också ganska trevligt :D
Den här sommaren har jag gått över till 98 oktan och Triboron (har funkat så bra på snöskotrarna) och jäklar vad Zündappen tyckte att det var trevligt, varvar och snurrar på så att jag nästan blir lite orolig för att det är det berömda dödsrycket före det stora haveriet :D Men inga oljud så det är nog ingen fara...

Re: Sota ur cylinder

Postat: 30 jun 2016, 11:01
av erlan
för den som vill experimentera så finns det även högoktanigt aspenbränsle.

erlan