Sida 1 av 1

Hva flinta 2hand växel

Postat: 11 jul 2016, 13:03
av 19alex91
Har en flinta motor som jag upplever blir mycket varm.
Den är renoverad med nya lager mm. Orginal cylle med plugg kvar. Har en encarwi fögge på.
På kollplingsidan blir kåpan jätte varm. Man kan inte hålla handen still på kopplingskåpan. Den går jätte bra. Startar lätt o går i stadiga 30knyck. Men har hört att det finns 2 varianter av encarwi på trottlarna. Ena har ett hål i och en urkapning som en fyrkant uppe vid trotteln. Och om man har fel trottel har jag hört att den varvar jätte mycket och blir varm. ? På min trottel har jag bara en urfräsning upptill men inget hål. Har fast munstycke stl 46 eller 47. Undrar om detta kan vara en orsak till att den blir för varm. Eller har ni någon teori på vad det kan vara. Eller kanske det ska vara så. Kör på 2% nu. Men ska öka till 3% .

Re: Hva flinta 2hand växel

Postat: 11 jul 2016, 14:02
av Micke S
Transmissionskåpan blir varm och det räcker att den är 50+ grader för att man inte ska kunna hålla handen på den länge. Det kanske också var varmt ute när du kollade?

Om du ökar oljeinblandningen så ökar temperaturen genom att bensinen rinner trögare så att det sugs in mindre i cylindern.

Andra orsaker till hög temperatur kan vara läckage i insuget, för hög kompresssion, för tidig tändning eller igensotat avgassystem. Flintamotorn har en gjuten cylinder med små flänsar så jag skulle tro att motorblocket kan bli ganska varmt genom att cylindern inte avleder värme så bra.

Re: Hva flinta 2hand växel

Postat: 11 jul 2016, 18:16
av SS440-80
Trotteln har ingenting med varmgången att göra.
Den med hål i är den modellen som har automatchoke via trotteln och ett gashandtag som går att vrida ett snäpp längre förbi tomgångsläget, om man trycker in en knapp på handtaget.
Du har troligtvis en förgasare med spjällchoke, eller hur?

Re: Hva flinta 2hand växel

Postat: 11 jul 2016, 21:52
av 19alex91
Yes sir! Det har jag :)