Sida 1 av 1

Däck som vill kränga av

Postat: 17 jul 2016, 19:00
av moppe Jonas
Har en flakmoped med 15 tums bakhjul där däcket känns en aningen stort
När man pumpar upp slangen så vid ventilen så vill däcket kränga av fälgen om man
Pumpar de hårt. Som om däcket är lite lite för stort. Däcket är några år gammalt men ej använt.
Står 2,50-15 tum på däcket och slangen

Re: Däck som vill kränga av

Postat: 18 jul 2016, 13:24
av Raketsport
Är däcket av märket Speed?

Re: Däck som vill kränga av

Postat: 19 jul 2016, 08:14
av HSE
Raketsport skrev:Är däcket av märket Speed?
Speed är märket på däcket jag lade på framhjulet på min Puch efter jag bytt fälg :shock: Är de kända för dålig kvalité ? Inga bekymmer med mitt däck i alla fall så här lång. Men rikta fälgar är ett pilljobb :evil:

Re: Däck som vill kränga av

Postat: 19 jul 2016, 08:20
av Raketsport
Många Speed jag och kompisar har provat är så stora att du kan lägga på dem för hand utan att anstränga dig. Dessutom får de torrsprickor väldigt fort, har okörda däck som spruckit efter ett år på logen.

Re: Däck som vill kränga av

Postat: 19 jul 2016, 09:39
av Micke S
Ja en del lågprisdäck är sådana. På den röda Zundappen satt det däck men vita sidor som uppgavs var nya när jag köpte moppen och såg fina ut. Men redan efter ca 6 månader hade de mycket torrsprickor och de var tunna och slappa och gick att ta bort från fälgen ungefär som att dra loss en innerslang :shock: Däcken var av fabrikat Continental men var tillverkade i Asien, minns ej vart och det är inte det som avgör.

Jag har även haft Cheng Shing däck från Taiwan som satt fram på DBSen när jag köpte den. De hade inga torrsprickor trots att de var gamla och fungerade jättebra. Gummi kommer ju i huvudsak från plantager i Asien oavsett däcksfabrikat så det behöver inte vara dåligt för att det är gjort t.ex. i Vietnam. Det vore sämre om gummiplantagen skulle ligga i norra Europa,,,

Köper man bra märkesdäck som t.ex. Michelin eller Heidenau så vet man normalt med stor säkerhet att det är hög kvalité. På sådana däck har man inte försökt spara så mycket som möjligt på råvaran så de är kraftiga och tål mer stryk men är mycket hårdare att lägga på och ta bort trots att de ger bra grepp och har bra egenskaper på olika underlag.

Som marknaden många gånger tyvärr fungerar kan man inte avgöra kvalitén m.h.a. priset. Skitgrejor kan kosta lika mycket som premiumgrejor så länge det inte handlar om stora pengar där folk behöver veta vad de betalar för och ser till att vara insatta. Ett kass moppedäck kostar oftast precis lika mycket som ett som är av hög kvalité. Det beror antagligen på att det uppfattas vara för dyrt om ett moppedäck skulle kosta mer än kanske 350 kronor. På bilsidan är det annorlunda. Ingen ger 4000 kr för ett (1) tjingtjongdäck som inte presterar men gör det gärna om det är ett bra däck som ger säker körning med bra grepp och väghållning i 250+ km/h om det finns behov av det.