Sida 1 av 4
Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 15:20
av Lolalola
Jag kom över en Maxi i våras och nu känner jag mig mogen att ta itu med den. Grejen är att jag samtidigt blev vid en sån där Korado med massvis av grejor som ju är skitbra att ha när man skall customisera.
Objektet:
Jag satte på mina skumma Suzukigrejor. Då blev det fart på den och jag tänkte prova ut motorn när den fortfarande sitter kvar i Koradon. Koradon har jag ingen bild på, för den är så ful.
En bastant pjäs. Den kommer att sitta fint i Maxin.

Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 15:30
av Baronen
Kuul! Jag följer!

Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 15:39
av Lolalola
Ja det här var nåt nytt. Man måste ju våga experimentera med sin ehhh... sitt mopedintresse.
Det funkade i alla fall grymt bra med den spanska Condor-cylindern. Med hysteriska varv som en vass AM6 eller nåt bar det iväg i dryga 60 knutar. När den väl hade kommit igång. alltså. Men jag får väl ändå försöka dreva ett par kuggar. Annars kommer väl motorn att explodera.
Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 20:53
av T M
Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 21:09
av Hynboholm
Jag monterade en 45mm cylinder på den Maxin jag köpte av Pangerva och den blev riktigt stark och trevlig.
Ganska trevliga slit och slängmoppar som går att få riktigt bra snurr på om man vill kosta på lite.
Ska bli kul att se vad du hittar på!

Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 21:11
av Lolalola
Ja sånt där stort hål med rejäla kanaler har jag. Helt matchade Condor-cylindern.

Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 21:15
av Lolalola
Hynboholm skrev:Jag monterade en 45mm cylinder på den Maxin jag köpte av Pangerva och den blev riktigt stark och trevlig.
Ganska trevliga slit och slängmoppar som går att få riktigt bra snurr på om man vill kosta på lite.
Ska bli kul att se vad du hittar på!

Ja det var hemskt så stark den var när den väl fått upp varven. Som en EU-scooter eller nåt. Ett jobbigt ylande först men sen iväg som bara den.

Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 21:18
av Baronen
Hynboholm skrev:Jag monterade en 45mm cylinder på den Maxin jag köpte av Pangerva och den blev riktigt stark och trevlig.
Ganska trevliga slit och slängmoppar som går att få riktigt bra snurr på om man vill kosta på lite.
Ska bli kul att se vad du hittar på!

Vad var det för cylinder?

Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 21:30
av Hynboholm
http://www.twostroke.se/product.asp?product=37485" onclick="window.open(this.href);return false;
Ovanstående, ett 15 insug och en original Bing 15.
Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 21:50
av Baronen
Va portarna öppna fullt när kolven var i bött?
Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 03 aug 2016, 23:32
av TolvNollNio
Customisera en Maxi? Helfräckt! Ska bli spännande
Fanns som Chopper från fabrik

nästan så en 1256 blir snygg i jämförelse
Går väl få dit 18 drev fram.
Glöm inte förstärka kopplingen om du tänker varva mycket.
Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 04 aug 2016, 06:02
av Hynboholm
Baronen skrev:
Va portarna öppna fullt när kolven var i bött?
Det kollade jag aldrig.
Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 04 aug 2016, 08:39
av Coolvette
Lolalola skrev:Ja det här var nåt nytt. Man måste ju våga experimentera med sin ehhh... sitt mopedintresse.
Det funkade i alla fall grymt bra med den spanska Condor-cylindern. Med hysteriska varv som en vass AM6 eller nåt bar det iväg i dryga 60 knutar. När den väl hade kommit igång. alltså. Men jag får väl ändå försöka dreva ett par kuggar. Annars kommer väl motorn att explodera.
Hur är det, Maxin har väl bara en slungkoppling men ingen variator?
Med variator skulle du kunna ha en "oändlig" utväxling så att motorn inte exploderarar men den måste ju få plats någonstans.
Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 04 aug 2016, 08:56
av Lolalola
Inte en aning... Jag är skitdålig på sånt här, men det är nog bara en slungkoppling. Tror jag.
Re: Hottad Puch Maxi
Postat: 04 aug 2016, 09:19
av Coolvette
Lolalola skrev:Inte en aning... Jag är skitdålig på sånt här, men det är nog bara en slungkoppling. Tror jag.
Jag har ingen kunskap om Maxin heller men jag är lite sugen att kolla närmare på en sådan.
För att få optimal acceleration krävs nog en variator annars låser kopplingen upp utväxlingen i ett fast läge.
Problemet med att kombinera variator och kedjedrift är väl att kedjan spänns olika beroende på variatorns läge.
Enklare med remdrift.