HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MikeFS1
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2016, 12:02

HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av MikeFS1 »

Tjena!

Har precis slängt dit ett 2stegs HPI brytarlöst tändsystem till min Yamaha FS1.
Undrar om någon kan säga mig hur man kan få den att ladda batteri / gå till lampor. Kan ju vara bra att ha lysen även om den mest ska gå på bana.

Jag har sett att det finns tillbehör från HPI, är det ett måste eller går det lösa på annat sätt?

Tack på förhand!

//Mike
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av Micke S »

Antar att du har ett HPI rotorsystem utan belysningsspole. Då kan du köpa köpa HPI's spole och regulator eller använda LED-lampor och ett batteri som du laddar separat. Det bör hålla för åtskilliga timmars lyse med LED-lampor om du har ett batteri på några amperetimmar och inte fläskar på med för kraftiga lampor.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MikeFS1
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2016, 12:02

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av MikeFS1 »

Lysspole och regulator får det bli då. LED lampor var en bra idé. Men vill helst att batteriet ska kunna laddas när man kör.
Antar att det är 12V nu istället för 6V, eller beror det på lysspolen?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av Micke S »

Kolla med HPI eller Trimbutiken så att du får rätt ljusspole till ditt HPI-system. Det normala är att det sedan är spänningsregulatorn som bestämmer om man får 6 V eller 12 V. Kolla även att regulatorn har en DC-anslutning för laddning av batteri. De vanliga regulatorerna med 4 stift till Kokusansystem har det och de går att använda till HPI också. Det finns även regulatorer med bara 1 stift men då lämnar de inte DC för laddning utan bara reglerad AC till belysning.

Vilket HPI-system är det du har?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MikeFS1
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2016, 12:02

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av MikeFS1 »

Jag har http://www.trimbutiken.se/yamaha/fs-1/v ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är från trimbutiken, har skickat mail till dom och frågat om dom har tillbehören som lysspole etc, men verkar inte som att nått svar kommer någon gång snart.
Jag kan inte vad den heter i huvudet, men går att kolla upp vilken modell det är.
Jag har spanat lite på HPIs hemsida, så mycket att välja på bara. :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av Micke S »

Då är det nog de här du ska ha
http://www.trimbutiken.se/yamaha/fs-1/v ... a-mfl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.trimbutiken.se/yamaha/fs-1/v ... -volt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det är bäst att Trimbutiken får tala om så får de ansvara för att det passar ihop.

Annars har det kommit ett bra HPI system med 60W generator till FS1 nu
http://www.trimbutiken.se/yamaha/fs-1/v ... -fs-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MikeFS1
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2016, 12:02

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av MikeFS1 »

Jag såg 60W generatorn när jag kollade runt på HPI's hemsida, känns som att den hade varit perfekt, inte helt fel med starkt ljuse, tanken var att moppen ska vara en "sleeper" iallafall tills turbon kommer på. Därför det måste bli 12V, för att driva insprutningen.
Det tråkiga är att det är en vecka sen jag fick hem tändningen som sitter på.
Men jag skickar väl ett mail till trimbutiken och ser vad som passar.
Ska kolla upp om det som sitter på nu räcker för insprutningen eller om 60W hade varit bättre.
Blir lite galet när det mest avancerade man gjorde på moppen när man var 15 var att byta cylinder i princip, så nu gör jag allt jag drömde om när jag var 15, hehe.

Jag skriver igen när jag vet mer, tack än en gång!
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av selma »

Tändsystemet funkar riktigt bra,men den där ljusspolen är fullständigt värdelös.
Provade den på ett stummisbygge för några år sedan,den orkar med att få en baklampa att glöda.
Efter några spolar fram o tillbaka med samma resultat så fick det bli batterilampor.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av Micke S »

MikeFS1 skrev:Jag såg 60W generatorn när jag kollade runt på HPI's hemsida, känns som att den hade varit perfekt, inte helt fel med starkt ljuse, tanken var att moppen ska vara en "sleeper" iallafall tills turbon kommer på. Därför det måste bli 12V, för att driva insprutningen.
Det låter mycket intressant med turbo och insprutning. Det gör dock att det blir ett måste med ett bra batteri och ett ordentligt laddsystem. Redan en (1) spridare brukar dra mer ström än vad den enkla generatortillsatsen till HPI kan ge (de uppger 10 W d.v.s bara 0,8 ampere). Det räcker för att underhållsladda ett batteri men har man sedan ett par lampor även om de är LED så kommer batteriet att dräneras efterhand eftersom du ska driva spridare, styrenhet och förmodligen en del instrument. Du kommer troligen att t.ex. ha en Wide Band lambda mätare för att ha koll på AFR och de drar ganska mycket (glödtråd i sonden). Gissar att det även blir EGT-mätare på hojen och kanske en del till och eventuellt en elektrisk oljepump till turbon.

Så jag skulle bita i det sura äpplet och skaffa 60W systemet på en gång och ett ordentligt batteri t.ex. 5 amperetimmars. Får du spänningsdippar p.p.a. för klent elsystem kan det stöka till det för styrenheten och om en spridare inte öppnar som den ska kan det resultera i härdsmälta.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MikeFS1
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2016, 12:02

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av MikeFS1 »

Jaha då har trimbutiken svarat, blir 60W tändningen med spännings regulator från HPI också. Fick också svar från ecotrons, turbon funkade inte till 70cc, den var mellan 125cc-600cc. Så får vänta med den när det är dags för en Yamaha TZR125. :P

Väntar på ännu ett svar från ecotrons ang, vad för grejer jag behöver nu nä'r dom vet vad jag ska använda för tändning och cylinder m.m. Jag har inte ångrat mig än, så insprut ska det bli. Måste passa på att lära mig innan det är dags för större byggen.

Moppen har startat iallafall med det 2stegs brytarlösa på. Vilket är alltid skönt, blev en lite provrunda utan koppling då den inte tar alls. Får se imorgon vad som står till. Både hårdare fjädrar och hårdare lameller sitter på nu.
Men jävlar vilken skillnad det blev med riktig tändning!
Om jag ändå hade det här när jag var 15 :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av Micke S »

Det ska bli intressant att följa. Jag har ingen erfarenhet av turbotrim på 2T men däremot en del på 4T bil- och hojmotorer och jag har en metanolinjekterad bil med dubbla turboaggregat som ger lite över 400 hp på hjulen med en 3L motor.

Det bästa brukar vara att läsa allt man kan få tag på för att lära sig grunder ordentligt och även hur andra har gjort och vilka erfarenheter det har dragit om vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra eller inte alls för att slippa hoppa i galen tunna. Sedan kan man börja lätta på lädret och handla grejor till eget bygge och utvärdering. När det gäller turbo på 4T brukar man använda lite andra kamaxlar eller åtminstone justera dem annorlunda för att cylindertrycket ska ha sjunkit tillräckligt mycket innan insugsventilerna öppnar. På en 2T motor blir det förmodligen svårare eftersom avgasporten, när avgaser ska driva turbon, är öppen samtidigt som överströmmarna och insuget är stängt så att detta inte kompenseras av laddtryck från turbon.

Så en gissning är att det krävs annat tänkande på en 2T turbo när det gäller portning av cylindern än när man trimmar utan turbo. Det kanske är så att motorn inte ska vara så spetsig i sin karaktär längre som när den är trimmad för hög effekt på vanligt sätt utan att det s.k. Blow Down ska vara mycket lägre än vid konventionell trimning.

När det gäller 4T behöver man gå ner i grundkompression för att kunna ge en betydande effektökning med överladdning.

En annan utmaning är att ta hand om den högre förbränningstemperaturen som blir med turbo, dels p.g.a. en effektökning, dels p.g.a mottryck från turbon. Sammantaget betyder det nog att man bör ha en vattenkyld motor i grunden eftersom det brukar bli kritisk på hårdtrimmade 2T redan utan överladdning om man inte har en cylinder med jätteflänsar som Polini80, Athena80 och motsvarande.

Jag har tidigare försökt hitta bra information om tubobyggen för små 2T motorer och ofta hittar man skrivningar som att "det går inte". Men helt klart går det och det finns någon djänkare som kör 250 km/h med en turbo 50CC (cigarrkaross med AM6 om jag minns rätt) och en Dansk firman som gjorde ett häftigt 2T turbobygge på en liten motor. Jag har för mig att de satte turboaggregatet efter avgassytemet där den inte stör gasutbytet i cylindern lika mycket och där man ändå vill ha visst motstånd m.h.a. en stinger i vanliga fall.

Danskarna verkar ha spårat in på mekaniskt drivna kompressorer nu och det löser ju problemen med mottryck m.m som jag nämnde ovan. http://www.elsberg-tuning.dk/supercharging.html" onclick="window.open(this.href);return false; och här finns också en del att lära av dem http://www.elsberg-tuning.dk/supercharging.html#2stroke" onclick="window.open(this.href);return false;

twostroke.se har också en artikelserie http://www.twostrokerider.se/boostbuste ... 0cc-turbo/" onclick="window.open(this.href);return false; men än så länge har de inte kommit så långt för det tar tid, blod, svett och pengar om man inte har ett färdigt byggkoncept att utgå från.

Efter att ha läst på lite verkar det som att grundproblemet med överladdning av 2T motorer jämfört med 4T är följande som gör att man inte kan få lika stor effektökning som med överladdning på 4T. När cylindern är fylld med färskgaser via transferportarna och de precis har stängt i kompressionsfasen, så är avgasporten fortfarande öppen så att övertrycket i inkommande färksgaser blåser ut genom avgasporten. Det går ju på samma sätt som vanligt att hantera med ett aktivt avgassystem genom att returpulsen blockerar genomströmningen av färskgaser. Men det är orsaken till varför man inte kan få samma effektökning och framförallt inte över ett så brett rpm-område som med överladdning på 4T.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MikeFS1
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2016, 12:02

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av MikeFS1 »

Tja, sent svar men men. Iallafall så har jag beställt det brytarlösa tändsystemet på 60W tillsammans med HPI's 12V spänningsregulator som Micke länkade.
Så förhoppningsvis så kommer allt funka, ska bara byta glödlampor också.
Kommer att ta lite tid efter som det blev lite annat kul som 8 läppars reedventil en portad big bore kit från Polini och en hel del annat. Tror allt som allt så gick allt på ca 12 tusen denna gången.

Kommer vänta med insprutningen och turbo bygget till dess att jag hittar en Yamaha TZR 125.
Det lilla FS1:an har redan kostat för mycket. :P
Jag tackar för hjälpen!
Mispeen
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 mar 2024, 14:15

Re: HPI Brytarlöst till Yamaha FS1

Inlägg av Mispeen »

Hej!

Tänkte kolla lite mer i detta ämne.
Behövs det köpas lös en separat CDI box för att montera detta tändsystem?
Skriv svar