Sida 1 av 1
Kärvande Sachs
Postat: 17 sep 2016, 16:49
av posch
Har en bekants Crescent 1252 med 3-vxl sachs för uppfräschning som inte startade. Rengjorde förgasaren och bytte till nytt bränsle, startade och provkörde.
Växlarna funkade fint, gick drygt 35 enl mätaren. När bakhjulet togs bort för däck och kedjebyte märktes att motordrevet gick lite trögt.
Sedan vid provkörning går det tyngre och tyngre, som om bromsen ligger på med oval trumma, vilket den inte gör. Med växeln i friläge varvar motorn som den ska.
Mätaren står på 653 mil och motorn är aldrig öppnad. Är det nån som har haft samma problem ?
Re: Kärvande Sachs
Postat: 17 sep 2016, 17:54
av HUSQVARNA SPORT
Har muttern till drevet gängat upp sig och ligger emot kåpan på insidan .
Re: Kärvande Sachs
Postat: 17 sep 2016, 18:58
av erlan
finns det olja i växellådan?
erlan
Re: Kärvande Sachs
Postat: 17 sep 2016, 20:46
av posch
erlan skrev:finns det olja i växellådan?
erlan
Olja fanns, men kanske inte tillräckligt. Knappast 2 dl, möjligen 1-1,5 dl. Är saxarna noga på rätt oljemängd ?
Har tagit isär mängder med Puch-motorer som har varit mer eller mindre utan olja utan att ha tagit skada.
Ska ta isär motorn imorgon så kanske man hittar orsaken.
Re: Kärvande Sachs
Postat: 17 sep 2016, 22:37
av erlan
då var det nog rätt mängd olja i den.
ska vara 2dl, men dom är svåra att tömma om man ska byta olja.
erlan
Re: Kärvande Sachs
Postat: 18 sep 2016, 20:29
av posch
Kan inte hitta nån orsak till att drevaxeln ska gå tungt. Alla rörliga delar går hur lätt som helst.
Re: Kärvande Sachs
Postat: 19 sep 2016, 08:14
av Petrolhead
Kan kanske vara lite snålt shimsad så när det blir lite varmare går någon av axlarna trögt.
Montera ihop med en axel i taget och kolla spelet, finns någon guid på Raketsport, tror att spelet ska vara 0,10 på alla axlar.
//JOhan
Re: Kärvande Sachs
Postat: 19 sep 2016, 10:04
av posch
Är inne på samma tanke, att den är för snålt shimsad, men att den ska ha gått över 600 mil innan problemet uppstår är ju lite mystiskt.
För motorn är bevisligen inte delad på tidigare.
Re: Kärvande Sachs
Postat: 19 sep 2016, 12:34
av erlan
och inte är det dreven som kärvar på axeln heller?
eller torkad olja i rullagret på andra sidan?
erlan
Re: Kärvande Sachs
Postat: 19 sep 2016, 12:35
av erlan
Petrolhead skrev:Kan kanske vara lite snålt shimsad så när det blir lite varmare går någon av axlarna trögt.
Montera ihop med en axel i taget och kolla spelet, finns någon guid på Raketsport, tror att spelet ska vara 0,10 på alla axlar.
//JOhan
ska inte ingående i lådan vara tightare shimsad? för kopplingslagrets skull?
erlan
Re: Kärvande Sachs
Postat: 23 sep 2016, 12:28
av agneskajsa
erlan skrev:Petrolhead skrev:Kan kanske vara lite snålt shimsad så när det blir lite varmare går någon av axlarna trögt.
Montera ihop med en axel i taget och kolla spelet, finns någon guid på Raketsport, tror att spelet ska vara 0,10 på alla axlar.
//JOhan
ska inte ingående i lådan vara tightare shimsad? för kopplingslagrets skull?
erlan
0,05mm max, står det i handboken att det får vara på transmissionsaxeln.
Re: Kärvande Sachs
Postat: 24 sep 2016, 10:50
av posch
Det var utgående axel som kedjedrevet sitter på som var orsaken.
Fick minska shimsningen med 0,3 mm innan det känndes ett litet glapp.
Funkade som det ska vid provkörningen.
Frågan är om man hittat orsaken, eller bara botat symtomet tillfälligt.
Re: Kärvande Sachs
Postat: 24 sep 2016, 12:34
av erlan
man kan ju misstänka att motorn är ett hopplock.
erlan