Sida 1 av 1
Sachs 50/2 - lameller
Postat: 12 jul 2008, 13:46
av Djdrugs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Ny i moppebranschen, köpt en -59 flaka m sachsmotor för en vecka sedan! Grymmt roligt.
En fråga bara, den slirar när jag kör på tvåan och gasar, är det lamellerna som är slut? Har justerat kopplingen så den släpper riktigt.
Finns det någon bra guide till hur man byter lameller, har skaffat mig dett berömda 90 mm verktyget....
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jul 2008, 17:25
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->byt olja först, häll i sae 80 växellådsolja av rak typ, 2 dl. kör sedan några timmar, byt olja igen. sen ska den inte slira mer <!-- </EdIndex> --></div>
hmmm
Postat: 13 jul 2008, 09:00
av Djdrugs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Tompa!
Har provat Statoils växellådsolja, och nu senast e som skulle passa nyare mopeder... vad menar du med "rak" ? Var kan man få tag i den!? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jul 2008, 09:33
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar köpa på Lelles eftersom dom håller till här, men okq8 har säkert någon rak olja.
Tänk på att motorkonstruktionen är gammal, med messingsbussningar och raka lager, så då passar inte dom moderna oljorna gjorda för kullager <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jul 2008, 19:03
av Hank
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Samma olja heter SAE30 när den används till motorer.
Biltema har SAE30. Kallas gräsklipparolja och säljs i 0,6 liters förpackningar för 30 spänn.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jul 2008, 19:54
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hålla på å kladda med biltemaolja är nog det sista jag skulle göra
Hittade detta på ett annat forum.
1 Transmissions olja SAE 80W90 finns i flera utförande beroende på Mineral,delsyntet,syntet och "longlife"
2 Det ENDA som är korrekt till äldre mopeders transmissioner är följande
Mineral olja typ transmission GL1-3 SAE 80W90.En olja som heter GL4 eller GL5 för överhuvudtaget icke brukas är EP tillsatser i dessa som icke hör hemma i äldre grejer
3 Denna Mineral GL1-3 kan även ersättas med en rak SAE30 Mineral motor olja,enda skillnaden är att Transmissions oljan innehåller tillsatser som förhindrar att den skummar vid högre tryck,alltså bättre för typ äldre bilväxellådor typ Opel Rekord 1958-65 mfl
4 Nu kanske ni undrar över de olika viskositeterna på oljorna det förklaras enkelt med att transmissions oljorna kör med en Engelsk SAE skala och Motor oljorna med den vanliga skalan vi är vana vid typ 10-30 osv.Alltså en Transmission 80W90 motsvarar helt sonika rak Motor olja SAE20 eller SAE30.Eftersom SAE20 inte finns såvitt jag erfarit så är Rak SAE30 enda alternativet
5Transmissionolja SAE 80W90 Mineral GL1-3 är nästan helt utgånget i dagens läge eftersom dagens bilar mm brukar GL4-5 i bakaxlar,växellådor mm.Förr fanns denna Mineral olja att köpa på vilken OK/Q8 mack som helst men för ca2år sedan är den utgången.Enda mängden som finns att köpa hos återförsäljare för oljor i dagens läge är 20L dunkar.Men om man är ihärdig som jag kan man finna lösningar på allt efter mycket forskande kom jag fram till att.Volvo lastbilar fram till 1997 brukade denna olja,jag gick helt sonika till första lastbilsmek och frågade snällt efter olja och fick då köpa litervis om jag hade en egen flaska med.detta är enda alternativet om ni inte köper 20L men det räcker ju i evigheter.Om man inte som jag kör en Opel rekord 1962 som bruksbil som kräver denna olja i styrsnäcka och växellåda.Plus har en hop mopeder som törstar efter smörja
6 Tro även inte att ni kan hitta Rak motor olja SAE30 mineral lika lätt även denna är svårfunnen och får ofta köpas på 20L dunk.Och då kan man ju lika gärna köpa den rekommenderade oljan
7Hålla på kladda med ATF oljan tycker jag inte är någon mening när man kan köra med rätt olja från början som är gjord för mopeden
8Tänk även på att en del mopeder såsom HVA Novolette och NV Autoped brukar en Rak motorolja Mineral SAE50 är mycket tjockare och är inget alternativ om man inte vill ha ihopklistrad koppling. <!-- </EdIndex> --></div>
Gittade GL-1 på OK/Q8
Postat: 14 jul 2008, 03:13
av Djdrugs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag hittade SAE80-90W på OK, o är det som tompa säger så skall jag nog köpa en liter till - mopeden känns redan bättre.
Tack jättemycket!
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
tillsats
Postat: 14 jul 2008, 06:02
av raket 61
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->EP betyder extrem pressure & LS limited slip (diffbroms)
GL 5 är oftast för bakaxlar och är nu förtiden oftast 80/140
så det bästa är att hitta en äldre olja <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 jul 2008, 07:33
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oljor, ja det har diskuteras i olika forum ett tag

För min del kör jag med växelhusolja till utombordare Sae 80-90.
I utombordare finns glidlager, rullager och spårlager(kullager) viket vi har i våra gammla Sachsar. Dessutom emulgerar den oljan vatten, som har visat sig förekomma i Sachs motorerna. Skilnaden på utombordare och Sachs är att utombordarens växelhus går i vatten och har kylning hela tiden, så oljan håller sig tjockare.
Man kan ju laborera genom att värma olika oljor och se vilken som är "plaskigast" som varm.
Jag har ett antal olika efektklsser på mina Sachs motorer som har gått utan växellådsras.
En låda har en kugge gått av på fyrans drev på kopplingsaxeln ,orsak okänd.

Den motorn har endast en 6,25 hp cylinder (liten effekt mot flera andra) <!-- </EdIndex> --></div>
Växelhusolja-utombordare-vintertid?
Postat: 02 nov 2008, 10:09
av Zeke-Warg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant läsning! Undrar om Ni kan tipsa mig om lämplig växelhusolja till moderna utombordare för körning vintertid?
Många sorters motorolja till 4-taktare finns att välja på, med olika viskositet etz. , men när det gäller växelhusolja finns ingen diskussion och bara en sort?
PS även undertecknad har ägt en flakmoppe med Sachs-motor, och 2-hjulig Vicky/Viktoria? DS <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 nov 2008, 16:58
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi hade 4 st Tomos utombordare fastskruvade i bryggan, för att hålla isen borta. Dom var spritt nya och gick med original olja och stift hela vintern, på knappt halv gas vi bara tankade. Så orginal olja går bra, det är ju 0 grader eller mera i vattnet. På "vinterbåtarn" hade vi alltid motorerna nervickade i vattnet, för att vattenpumparna inte skulle frysa. <!-- </EdIndex> --></div>
OLJA+KOPPLING?
Postat: 07 nov 2008, 02:33
av ollaolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HEJ.Det där med oljor kan man debattera en del om.
( se sporthoj.com/forum ) Ang sachs-koppling kolla
denna fina skola+guide.
http://www.rickysvensson.se/Pics/Lamellbyte/Lamellbyte.htm
http://www.rickysvensson.se/Upload/kopplingsslir.mht
HADE. Göran. <!-- </EdIndex> --></div>