Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

SS440-80 skrev: 10 dec 2021, 15:59 Trots att jag är näst intill beroende av Ballerina, så har jag bestämt mig. Kan de inte göra dem i Sverige, då kan de fanimej skaffa kunder utomlands också 😠

En besökare i förra veckan hade med sig ett paket Ballerina å något mer och jag lade märke till att förpackningen var mer svåröppnad nu då öppningssnöret verkar ha försvunnit...

Ja vi åt ju tårta också, med guldskedar.
Tårtkalas
Tårtkalas
/Patrik
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Så har det gått ett år igen, fyller 78 i dag. Men det är ju bara siffror på pappret :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Grattis HSE ! Lika här att man har kommit upp i åren genom att jag fyllde 70 i mars.
Här blev det en hojtur med 125an idag i det efterlängtade fina vädret som är.
Bilagor
Namnlös.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

Grannen fick hjälp med att äta upp äpplena i morse strax före kl 05. :)
IMG_20230818_053522.jpg
IMG_20230818_110929.jpg
/ P
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av SS440-80 »

Coolt 😁
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Jag har inhägnat trädgården med 2,5 meter staket för att slippa sådana inkräktare, mest rådjur här som åt upp det mesta i mina odlingar innan.
B78169DD-3893-48A2-ADFC-6BAECC53A208.jpeg
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

HSE skrev: 18 aug 2023, 17:53 Jag har inhägnat trädgården med 2,5 meter staket för att slippa sådana inkräktare, mest rådjur här som åt upp det mesta i mina odlingar innan.B78169DD-3893-48A2-ADFC-6BAECC53A208.jpeg
Ok, ja det är ju inte dumt. Här har rådjuren haft buffé i rabatterna tidigare om åren så det planteras inte någon nytt numera.
Även påskliljorna knaprade de i sig..
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Ombesiktade min bil idag, gick igenom denna gång. Hade ojämn broms bak förra gången, v-bak hade tydligen kärvar när jag rev isär för yttre klossen var knappt sliten medan inre ar hels nedsliten. Nya klossar och lite smörjning fixade det. Värre med avgas systemet som var läck, köpte nytt från Tyskland men mitt ljuddämparen jag betalat för saknades i paketet :( Håller på och bråkar med firman om det, tills vidare lappade jag ihop det gamla så det klarade besiktningen i dag...
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Idag dök den saknade ljuddämparen upp! Varit på drift i 3 veckor... Får se vad som händer med reklamationen, de skulle ju skicka en ny men jag tror jag hann stoppa det. Men de skickade alltså ljud dämparna i två olika paket med två olika transport firmor, Post Nord levererade inom en vecka, Schenker tog 4 veckor på sig!

Besiktade föresten frugans bil i dag, gick igenom men läckte motor olja, letade upp en oljetrycks kontakt som var otät så får byta den. Fruktade att det skulle vara något värre vid första anblicken :shock:
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av umekille »

då har du 2 ljuddämpare då?
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Jo både mellan och slut ljuddämparna är på plats under bilen nu. Jag hann stoppa den de skulle skicka som ersättning för den försvunna... Men de tre extra veckornas väntetid gjorde att jag fick svetsa ihop en tillfällig reparation för att klara bilprovningen.

Noterade föresten när jag besiktigade bilen med drag att de inte kollade låsfunktionen på det avtagbara draget, vet en del som fått tvåor när nyckel låset kärvat så glad att de struntade i den kollen :D
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Mixter »

Idag eller egentligen var det i går, hade mysko värde på tryck och temp i mina Solfångare.
Rören var så pass varma så att isoleringen började se ledsen ut.
Men bara 45 grader på taket?
Körde alla pumpar på max och begav mig efter en stege, med en ny givare i högsta hugg.
PT 1000
PT 1000
väl uppe konstaterade jag att givaren var utdragen??
Snabbt stoppa jag in den igen och allt fungerade som vanligt.
Funderade på hur detta hade gått till.
I dag så var jag uppe igen och skulle fästa fast den samt lägga en robotslang runt kabeln som extra skydd.
Robotslang
Robotslang
Det var då jag såg vad som hade orsakat felet :lol:
Fågelskit ,, troligt hade en fågel förväxlat givaren för en fet mask :mrgreen:
Han blev nog "skitsur" :lol:
Fågelskit
Fågelskit
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Peter Holbrant »

Förra veckan lyckades Rasmus själv mecka igång den gamla Skoteretten...
Han vart minst sagt salig när han efter 4h skruvande fick igång den...
Susade ner till Maden och tillbaks och euforiskt berättade att den minsann gjorde hela 35km..
Å detta var hans blivande 15års moped... Ja sen vart de något mumlande om skolans fräckaste moped åxå..
sk1.jpg
Jaja gissar den saken om det blir en 15års moped återstår att se och lär hinna ändras några ggr om..
Dock konstaterade jag att den inte orkade upp för hemmabacken på tvåan med honom på så lite mer "UMF" behövs oavsett.
Kan säga Rasmus vart än gladare när jag sa att den behöver trimmas lite... Med ett förvånat "va får jag trimma den"
Vilket svaret vart ja under måttliga former men den måste klara backen på tvåan men inte gå fortare än 40-45 heller..


Så idag vart det fortsatt arbete och nu plugg dragen och en 15mm förgasare(hade ingen 12mm liggandes)
Resultat perfekt för nu tar sig den gamla Skoteretten upp för hemmabacken på tvåan.
Med toppfarten runt måttliga 40knyck...

Har visserligen fått sprungit ut och in hela dagen o fått hjälpa till!
Men ändå mindre spring än jag räknat med.. Så kombinationen vart perfekt glad Rasmus stolt pappa och starkare Skoterett.

Skulle dock behöva fått bytt ut ljuddämpare! För paddan låter bra mycket i form av tappad ull och bortrostad botten..
Går det ens sätta vanlig ljuddämpare på dessa??
to10.jpg
Sen ville han ha ett matchande troll vilket vart svårt säga emot..
to11.jpg
Rasmus läxa för dagen blir rengöra cylinderflänsar som fläktkåpor invändigt...
Gubbens läxa skissa upp ett enklare elschema för få i gång elen blir nästa projekt för pojken...
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Drabbades av feber, frossa och ont i hela kroppen i natt. Sov inte en blund så jag är utslagen totalt. Frugan drabbades i fredags så hon har smittat mig, hon går omkring och hostar illa nu. Hoppas det inte är någon ny Coronavariant :(
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

Igår lördag besökte jag Vida i Nössemark när de hade öppet hus.

Lite annat än de gamla sågverk man sett förr...
IMG_20230930_121751_edit_381704024194358.jpg
IMG_20230930_113014_edit_7098602224437.jpg
IMG_20230930_114144_edit_7151246030679.jpg
Skriv svar