Monark isdt 1972 "återuppstår"

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Mcb80ts »

Hejsan! Jag har länge sneglat på monarks cross/enduro sen en tid bakåt och bestämde mig för att fixa hem en sådan!
Ville helst hitta något lagomt objekt i originalskick, och det gjorde jag till slut mistick_yes.gif
Så det blev att åka till Stockholm en "snabbis" för att hämta hem en -72(?)
Den är i fint skick, och var ju bara att slå till, det verkar inte vara det enklaste att hitta en sådan i bra orört originalskick.

Jag är nu den 3e ägaren på denna, den tidigare ägaren hade tänkt påbörja en renovering till nyskick, men det stannade av och hojen blev stående sen många år tillbaka med hjul och motor på sidan. Så min geniala plan är att ge den liv igen helt enkelt! Och såklart köra lite med den! 8) allt finns som sagt, alla originalvajrar och sådant. Så ska väl gå hyfsat smidigt detta. Första jag ska ordna är nya tankgummin som är torrspruckna.
Jag får Återkomma med bilder ikväll förhoppningsvis!

Mvh!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Raketsport »

Vad kul att du hittade en i originalskick, det är nog inte lätt. Ser fram emot bilder :D
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Hynboholm »

Äntligen gav alla annonser resultat, eller? Du har kämpat på flitigt på Blocket har jag sett!

Vad blir det för motor / setup?
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Mcb80ts »

Absolut! Bilder kommer:)
Och jo, fast var inte den som gav resultat! Var en del som hade renoverade att sälja, men inte många. kändes mer intressant med något som var hyfsat orörd.
Motor får bli originalmotorn, som ser väldigt bra ut! 1251/6b tror jag typskylt säger.
Någon erfarenhet av den hynboholm?
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Hynboholm »

Nej, bara nyfiken.
Jag har skaffat mig några högerdrevade Sachsmotorer, och försöker lära mig mer om dem. thumb_up
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Lolalola »

Samma här, och hittills ha det varit en angenäm bekantskap.
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Mcb80ts »

Okej, det låter ju vettigt;) ska bli roligt att få ta den tillbaka till sin fulla funktion!
Jag har inte ens,hunnit kolla ogenom grejorna "närmare" då jag var hemma igårkväll. bilder på resten kommer inom kort! Bjuder på nån bild på tanken så länge, som förövrigt är så jädra fin! Inga bulor alls, och under alla års väder och slit så är den riktigt fin i lacken osv. Likaså ramen i övrigt.
Supernöjd är jag;) och var absolut värd ett dygn av bilkörande..

Ni som kan, visst fanns det en mörkare gul och en ljusare på dessa? Beroende på årsmodell? Tacksam för all rolig/intressant info!
Mvh andre
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Mcb80ts »

image.jpg
image.jpg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Lolalola »

Skitsnygg! Precis i lagom skick. :thumb:
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Sydstatare »

Oj oj. Min dröm hoj. Var så nära o köpa en ja me o ångrar mig utav h-vete att ja inte gjordet. Grattis iallafall till fränaste hojen! Kommer absolut garanterat följas. slider_thankyou.gif mistick_yes.gif slider_score.gif
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Lolalola »

Min med! Det där är den coolaste av de coola och hur snygg som helst. Puch har ju iofs ett par modeller som är mer än ok de med, men annars så.
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Mcb80ts »

image.jpg
Jo det är en underbar hoj! Är så nöjd över den! Fick lite godis-prylar på lådan 8) funderar på att ge den mer av Mx och skippa lycktorna.. Men samtidigt diggar jag dom;)
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Mcb80ts »

image.jpg
image.jpg
image.jpg
Har fått en tidig julklapp! En riktigt läcker nos tank:) med förmodligen(?) en ny lack. Men fin som bara den! Så nu har jag lite smågöra ikväll;)
Fick även på posten 2 topplocksbult till motorn så nu har jag allt som jag behöver!(stort tack till Bengt lagerblad och hans underbara service!)
Dock så hittade inte säljaren slutdelen till ljuddämparen.:/ någon som har förslag på vad jag ska ev ersätta denna med? Skulle gärna ha en dämp som går nedtill likt som Mx modellen hade..
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Mcb80ts »

Har kommit en bit på vägen! Kanske uppstart i helgen!!(?)
image.jpg
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"

Inlägg av Hynboholm »

Kul!
Blir det överliggande avgas?
Skriv svar