Ofattbart om de kan ta ut 6000 kr/år i nätavgift Eller var det nätavgiften på en dryg 5-hundring kanske för ett kvartal?
Jag har inte tänk på vad jag betalar men har för mig att det inte alls är så mycket att det stör.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Micke S skrev:Ofattbart om de kan ta ut 6000 kr/år i nätavgift Eller var det nätavgiften på en dryg 5-hundring kanske för ett kvartal?
Jag har inte tänk på vad jag betalar men har för mig att det inte alls är så mycket att det stör.
Hmmm där ser man manen som har stålarna...som ej märker kostnaderna ***ler***..
524kr/mån är lägsta avgiften....sen ökar den per använd kW.. då kostar det mera..
Betalde för mars månad 2015 = 1156kr/mån för Elnät...
Det låter väldigt mycket. Jag har för mig att räkningen för nätavgift bara är tre-fyra hundra när den kommer för 20A (blå) huvudsäkringar. Ska kolla upp kostnaden för nätet. Den rörliga delen brukar dock vara från några hundra till ca 2500 kr beroende på årstid. Har för mig att räkningen för rörlig kostnad kommer varannan månad.
Jag ger ungefär 12000 kr per år för all el, uppvärmning och övrigt. Det beror på att jag har värmepump och öppen planlösning och värmepump även för varmvatten. Plus 3-glasfönster och bra isolering. Ytan är 180 kvadrat varav 80 är övervåningen som går på spillvärme via trapphuset. Garaget är på 60 kvadrat och har också en luft/luft värmepump sedan i våras. Jag vet inte vad den kommer att ge men förmodligen inget alls genom att jag nu håller +19 där hela tiden mot tidigare +10 i grund via liten byggtork med max pådrag när jag var där. Sedan jag blev panchis är jag dock i garaget en stund varje dag, ofta flera timmar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Micke S skrev:Det låter väldigt mycket. Jag har för mig att räkningen för nätavgift bara är tre-fyra hundra när den kommer för 20A (blå) huvudsäkringar. Ska kolla upp kostnaden för nätet. Den rörliga delen brukar dock vara från några hundra till ca 2500 kr beroende på årstid. Har för mig att räkningen för rörlig kostnad kommer varannan månad.
Jag ger ungefär 12000 kr per år för all el, uppvärmning och övrigt. Det beror på att jag har värmepump och öppen planlösning och värmepump även för varmvatten. Plus 3-glasfönster och bra isolering. Ytan är 180 kvadrat varav 80 är övervåningen som går på spillvärme via trapphuset. Garaget är på 60 kvadrat och har också en luft/luft värmepump sedan i våras. Jag vet inte vad den kommer att ge men förmodligen inget alls genom att jag nu håller +19 där hela tiden mot tidigare +10 i grund via liten byggtork med max pådrag när jag var där. Sedan jag blev panchis är jag dock i garaget en stund varje dag, ofta flera timmar.
Det är sant vad jag säger...jag kan kopiera räkningar om du vill Micke. Nätavgiften är dyr. Kör med gasolkamin i garget å även fast jag eldar i vedpanna(för huset) så den glöder så kostar nät-open mera än el förbrukningen....Om jag högg av kabeln så skulle jag ifall få betala min 500kr/mån..
Lednings kostnaderna är höga och inte konkurrensutsatta vilket är ett problem, man kan bara knyta näven i fickan och betala om man inte vill ha ett hus utan anslutning till el nätet. Samtidigt kostar det att hålla elnätet i skick, här på landet skall det röjas kraftgator (fungerar dåligt i min skog i alla fall) hållas jour för problem ( min granne jobbar för Kungälvs energi) grävas ned ledningar för att storsäkra elnätet och bygga ut när fler hus byggs ( grävs ned nya kablar från Kungälv i detta nu) så att det kostar mycket är det ingen tvekan om. Men just att ledningsägaren kan ta ut hur mycket han vill för något man måste ha är stötande.
Micke S skrev:
Det är sant vad jag säger...jag kan kopiera räkningar om du vill Micke. Nätavgiften är dyr. Kör med gasolkamin i garget å även fast jag eldar i vedpanna(för huset) så den glöder så kostar nät-open mera än el förbrukningen....Om jag högg av kabeln så skulle jag ifall få betala min 500kr/mån..
Det är klart jag tror dig. Blev bara förvånad att det är så otroligt dyrt Jag ska hålla ögonen på vad jag får för räkningar för elnätet framöver. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara så speciellt mycket billigare här så jag har nog missat det
Jag har köpt elen länge från Storuman Energi AB. Men alla elbolag har säkert ungefär samma inköpspris och krav på vinst så det finns nog inget att tjäna på annat än att undvika rena bluffbolag om det finns sådna i branchen.
Om jag minns rätt så drog myndigheten några bolag inför rätta för några år sedan men förlorade. Så den övervakningen fungerar dåligt, elnätsägarna kan ju investera och visa upp höga kostnader så det är svårt att komma åt dem, 10-12 % i vinst anses ofta skäligt men blir mycket pengar i kronor om det vill sig...
Om jag minns rätt så drog myndigheten några bolag inför rätta för några år sedan men förlorade. Så den övervakningen fungerar dåligt, elnätsägarna kan ju investera och visa upp höga kostnader så det är svårt att komma åt dem, 10-12 % i vinst anses ofta skäligt men blir mycket pengar i kronor om det vill sig...
Du har helt rätt Erland, så dom har mist sin rätt och kraft att motverka höjningar av El-Nätavgiftern....
Kollade upp och ser att jag betalar från 300 till 600 kr per månad för nätavgift beroende på årstid. Så snittet ligger nog på 500 d.v.s. 6000 kr per år Det känns ganska så hutlöst faktiskt.