Renovering av Zundapp 125cc motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Nej den här la jag beslag på för framtida behov så just nu har jag inget akut behov av den. Men om den är i lika fint skick som det ser ut på bilderna, fast det vet jag ju inte förrän senare..., så är det ett rent fynd genom att priset var detsamma som för en 5 vx 50 cc.

Det är ju också möjligt att den hamnar i den svarta Zundappen längre fram men den går som ett skållat troll med portad Polini80 och 45-slag nu så det lär räcka denna säsong i alla fall och visar det sig vara hållbart så finns ju ingen anledning att ändra konceptet i den moppen. Men det lär ju bli någon mer Zundapp framöver :) För eller senare dyker något intressant upp för rimliga pengar och inte som det är nu.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:Svingaxeln utbytt till en original RIBE i hållfasthetsklass 10.9.
mistick_yes.gif Ribe är fina grejer, Kent KJ Jalonen sa att fabriken finns kvar och tillverkar såna där men att det nog snart är slut med.
Men har du inte lite för många brickor? muttern greppar/låser ju inte riktigt som den ska.
det ser ju ut som rätt låsmutter
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Det blev lite osnyggt genom att det inte fanns plats att dra på hela muttern av anledningen som du skriver. Men den har gått in på låsningen flera varv så den sitter väldigt hårt och det är onödigt att ta bort den och göra om så att låsningen försvagas.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

KS 125-motor nr 2 har kommit. Den både känns och ser fräsch ut så beroende vad jag kan få reda på om hur den är genomgången kanske den inte ens behöver öppnas.

Motorn är märkt 15 hp och 1972. Det som är lite förbryllande är att den har M8 pinnbultar som kom med 17 hp och att den har samma vevstake som dem och M20-lager. Förmodligen en motor som kom precis i skarven och har 17 hp motorns utförande i blocket.
Bilagor
20170405_180020.jpg
20170405_180012_004.jpg
20170405_180008.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Ser bra ut så här långt i alla fall thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Den här motorn blir lite mer påkostad utan att för den skull bli dyrare än den första 125an genom att #2 är i bättre skick. Nytt cylinderkit är beställd från http://www.mopedrenovering.se" onclick="window.open(this.href);return false; och en vev med 56 mm slag i.s.f. original 54 är tillverkad och kommer inom kort. Med den här fina VRM-veven räknar jag med att det blir en mycket hållbar motor för trim och med god balans.
Bilagor
VRM vev 56 mm slag.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Gabbe »

Även om jag är dålig på att kommentera så följer jag detta med stort intresse!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Ja det är många som följer och som du är entusiaster och tycker att det är intressant och lärorikt och kan vara till nytta för egna projekt framöver. Det finns även många som tycker att moppemotorer på den här nivån och kostnaden det medför gränsar till galenskap :) Jag kör på och bygger som jag vill ha det och vill höja ribban för mig själv lite hela tiden i små men kontrollerade steg för att lära mig och ha behållning av det.

Även om jag har hyggliga kunskaper om portning och har verktyg för det så blir det Tivedens motor som får utmaningen igen att göra en portning som levererar på riktigt. Det kostar en del förstås men om man ser vad man får så är det bara en mycket liten del av totalkostnaden och värt varenda krona.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Gabbe »

Släng upp lite bilder på det nya avgassystemet, det är ju ett konstverk som man inte kan se sig mätt på.
Är det bara jag som kan tycka att dessa system är snyggare icke polerade? Men givetvis grymt snygga i polerat utförande också.
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Polerade eller inte polerade, det är frågan :D Beror väl i sista handen på om man vill bygga en diskret fartmaskin eller en uppseende verkande dråpare. Jag föredrar det förstnämnda inklusive så låg ljudnivå som möjligt men just det sista tycker jag är riktigt svårt att få till utan att tappa effekt.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Gabbe skrev:Släng upp lite bilder på det nya avgassystemet, det är ju ett konstverk som man inte kan se sig mätt på.
Är det bara jag som kan tycka att dessa system är snyggare icke polerade? Men givetvis grymt snygga i polerat utförande också.
Har just inga fler bilder på avgasystemet till 125an så det får bli en repris :)

Jag tycker också att det är mycket vackert innan det elpoleras men föredrar det polerat för att det ska se mer original och otrimmat ut. Cylindern ser ju original ut så man vill ju att det ska matcha :)

Killen som gör dem i Portugal är mycket duktig och även på att hålla utlovad leveranstid. Att ett så fint system i rostfritt dessutom inte kostar mer än ca 2500 med frakt är ju väldigt trevligt.

Han har skickat ett system till nu som jag ska använda på en Zundappmotor med 45 mm slag och portad Polini80. Det systemet kommer också att elpoleras.

Annars finns ju ett fint system här med den mer råa looken om du behöver ett :wink: http://www.tradera.com/item/100705/2792 ... dapp-m-fl-" onclick="window.open(this.href);return false;

Första bilden är det nya till 80 CC. Det kommer att provmonteras för eventuell justering av linjering så att det hänger snyggt innan jag lämnar det på polering.
Bilagor
17842286_1849688518390115_1893641111_n.jpg
DSC06425.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Gabbe »

Micke S skrev: Killen som gör dem i Portugal är mycket duktig och även på att hålla utlovad leveranstid. Att ett så fint system i rostfritt dessutom inte kostar mer än ca 2500 med frakt är ju väldigt trevligt.

Han har skickat ett system till nu som jag ska använda på en Zundappmotor med 45 mm slag och portad Polini80. Det systemet kommer också att elpoleras.

Annars finns ju ett fint system här med den mer råa looken om du behöver ett :wink: http://www.tradera.com/item/100705/2792 ... dapp-m-fl-" onclick="window.open(this.href);return false;

Första bilden är det nya till 80 CC. Det kommer att provmonteras för eventuell justering av linjering så att det hänger snyggt innan jag lämnar det på polering.
Det var det nya 80cc systemet jag tänkte på, såg en bild på FB nämligen. Jag tänkte aldrig på att topic för den här tråden är 125cc.
Jag har faktiskt beställt ett liknande system själv till min, av samma kille i Portugal, ska tillverkas nu i dagarna. Sen ska jag byta till 92cc membrancylinder och konvertera till vattenkylning innan hojen är klar för sommaren :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Det låter intressant. Är det en lösning med originalmembran eller något du tar fram själv? Jag har för mig att jag har läst att Zundapp sålde Reedventiler som tillbehör till 125or men är lite osäker på hur det var med det.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Gabbe »

Micke S skrev:Det låter intressant. Är det en lösning med originalmembran eller något du tar fram själv? Jag har för mig att jag har läst att Zundapp sålde Reedventiler som tillbehör till 125or men är lite osäker på hur det var med det.
Jag ska sparka liv i min gamla (korta) tråd jag har här och visa lite bilder.
Det är ingen originalcylinder, vad jag vet fanns aldrig membran på 314-motorerna från fabrik. Det är en holländsk firma som tog fram cylindern för några år sedan, det är en alucylinder med nicasil och 50mm borr (original är 46mm), membranet är från Honda tror jag. Cylindern är väl utprovad vid det här laget och har fått bra omdömen på ett forum i Holland.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Veven med längre slag till 125 #2 har anlänt.
Bilagor
DSC06448.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar