5 vx Zundapp rundmotor ***Updated***

Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

5 vx Zundapp rundmotor ***Updated***

Inlägg av Micke S »

http://www.tradera.com/item/100705/2721 ... -rundmotor" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänk på att bjuda tidigt, ofta och mycket så blir det som en avbetalning som redan är klar när den slutligen erörvras :mrgreen:

Själv brukar jag vänta in i det sista innan jag bjuder på något. Om priset fortfarande känns rätt när det är någon minut kvar lägger jag ett bud som t.ex. är ett eller två tvusen över rådande bud om jag tycker att grejen är värd ett eller två tusen till, beroende på vad det är. Det skulle vara ytterst irriterande att missa en grej som man behöver för att man bara har lagt på en hundring eller två för något som man behöver och egentligen hade kunnat ge mer för. Jag har aldrig varit med om att det har förbrukats mer än ett par tre hundringar av "överbudet" som jag har lagt.
Senast redigerad av Micke S den 31 dec 2016, 08:14, redigerad totalt 1 gånger.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 5 vx Zundapp rundmotor

Inlägg av Micke S »

Redan uppe i 9250 kr 50 minuter före avslut. Det jag önskar är att få en riktigt nöjd köpare. Pengarna räcker för att täcka mina kostnader för ett avancerat bygge och betalt för jobb kan man inte räkna med.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 5 vx Zundapp rundmotor

Inlägg av Micke S »

Den gick för 9700 kr. Bara att gratulera köparen. Precis som det står i auktionen så betalar jag tillbaka hela beloppet inom en (1 ) månad utom fraktkostnader om köparen inte är nöjd.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 963
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: 5 vx Zundapp rundmotor

Inlägg av SS440-80 »

Grattis slider_cheers.gif

Men ärligt talat... nästan 10.000 för en mopedmotor, det är helt knäppt :wtf:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 5 vx Zundapp rundmotor

Inlägg av Micke S »

Tackar !

Jo man kan tycka att det är vansinnigt det håller jag med om. Men för någon som vill ha en Zundapp som gör 100+ och är hållbar är det rimligt och ett bra pris. Till att börja med är de 5-växlade dyra redan som renoveringsobjekt. De 4-växlade fungerar också för lite högre nivåers trim men de 3-växlade knappt alls genom att det blir som att slå huvudet i väggen när 3an läggs i. De klarar inte långbenta utväxlingar som behövs för 100+. De 5-växlade är mest lämpade för det genom att de orkar utan att behöva drevas så det skriker på låga växlar och möar på höga växlar.

Kostnaden för en 5-växlad objektmotor ligger på runt 5000 kr eller lite mer. Ungefär samma som för en EKF, eller en 6-växlad Sachs om man har tur. För att få motorn bra och hållbar för rejält trim behöver man sätta i en Rito-vev. Eller ha en original rundvev i mycket bra skick och det sitter inte i objektmotorer. Jag valde att gå ett steg till och sätta i en kraftig NSR50 stake, lite överkurs men starkare är alltid bättre i trimsammanhang.

Sedan tillkommer kostnad för SKF-lager och bra packboxar. Vill man ha bra ordning på växlarna åker man nästan alltid på att byta ut drevaxlen och 2ans drev. Likadant måste det i en frisk koppling och växelklockan måste renoveras vilken inte är svårt egentligen men något som många moppehobbyister undviker för att slippa stå med en hög med delar som inte fås ihop rätt.

Så om man lägger ihop kostnaden motorköp (5000), vevparti (1500) och lager/tätningar (1000) kopplingsgrejor (500-1000 kr) och drevaxel (500) plus drev (250) och lite annat smått och gott som shims och skruvsats m.m. så hamnar man på 10000 kr om man vill ha en sådan motor och gör jobbet själv. Kan man då köpa en färdig till samma pris eller t.o.m. lite lägre och få den med fuktionsgaranti så är det bättre än att göra det själv om man inte har kunskaper eller de verktyg och mätanordningar som behövs och inget av dem är inte gratis. Kunskaper kostar genom att misstag görs och specialverktyg är dyra om man inte kan bygga dem själv. Att bygga motorer med skiftnyckel och hammare i ett bänkskruvstycke är ingen bra lösning, men visst går det, det var ju så man gjorde när man var 15. Men inte på högre trimnivåer.

Det är tråkigt att High End block som 5 vx Zundapp, EKF och 6 vx Sachs är så dyra och att delarna är så dyra. Det gör att det drar i väg ordentligt. Men när det är klart så har man en mycket trevlig moppe för crusing och race om man vill ha det. En motor som är mycket bra för trim är de 5-växlade Sachsmotorerna. De är inte så dyra (än) och är kraftigt uppbyggda och har en utomordentligt bra koppling till skillnad från 3-växlade kopplingar som inte klarar trim något vidare. Genom att de ofta inte har gått så hårt och är kraftigt uppbyggda kan man slippa en dyr renovering om man har tur på dessa motorer.

Ännu värre blir det om man vill ha en moppe som det är lite större efterfrågan på som en hyfsad Zundapp eller E-type m.m, ingen nämnd ingen glömd. Då går det inte att komma under 30 000 för en moppe i fint skick med en motor enligt ovan utan blir ändå mer. Det är inte alls roligt och kan säkert klassas som vansinne men smakar det så kostar det. Fast det finns ju många som ger 30 tusen för en maskäten möbel eller en ny soffgrupp och hur roligt är det jämfört med något som låter, brummar och kan köras omkring med fina dagar... Jag tycker själv att en gammal fin veteranare av andra modeller och med låg eller ingen trimning alls har lika stort värde eller större eftersom man bevarar en kulturskatt och har precis lika roligt om man inte är fartgalen.

Det blev tyvärr lite långrandigt men förklarar varför inte 10000 inte behöver vara vansinnigt. Folk ger ju t.ex. 5000 för kompletta vanliga 3.växlade Sachsmotorer som behöver renoveras och det tycker jag är mer pengar genom att man inte alls når samma nivå och det blir precis lika dyrt med renovering om någon annan gör det åt en och med bra koppling.

För Zundappfreaks kan resonemanget enligt ovan eventuellt även leda till en annan tokig/rolig (stryk det som ej önskas) slutsats. Eftersom det är så förbannat dyrt att bygga en bra motor för ej nödvändigt men rejält trim kan man kankse tänka sig att låta det bli lite dyrare ändå genom att bygga en KS125-motor :idea: En objektmotor kostar visserligen några tusen till men i slutändan skiljer det inte mer än så och då har man 20-30 hp istället för 13 hp och en motor med lugn och fin karaktär och vridmoment som en Bolinder-Munktell traktor :)

Det enda man kan veta om hobbyintressen är att det spårar nästan alltid ur på ett eller annat sätt men det är ju sådant som ger krydda och glädje åt en annars kanske lite grå vardag med slit och släp, och drömmar och glädje är mycket mer värt än pengar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: 5 vx Zundapp rundmotor ***Updated***

Inlägg av T M »

:twisted:
Liiite O T men..........
För fem år sen gjorde jag kostnadsberäkning på en två-pet novolette som stått runt trettio år.
Motorrenovering med alla slitdelar, borrning cyl kablar däck slangar se över allt som kan strula.
Summan blev cirka 12.5 t + oförutsett totalt 15 t. (delar + arbete + logistik)
Ingen lackering eller omkromning, bara puts

Den står fortfarande och ruttnar på sin loge..................

Min 56'a kommer körklar ha kostat nåt liknande att få igång.................
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 5 vx Zundapp rundmotor ***Updated***

Inlägg av Micke S »

Ja där ser man. Men din dröm går i uppfyllelse och det är mycket mer värt mer än en engånskostnad som svider lite för stunden. Det är ju i alla fall så mycket räkningar och skit som haglar in som nätavgift för el 6000 kr per år m.m. så lite kul ska man allt se till att ha också. Supa upp pengar är inte heller svårt om man tycker att det är livskvalité.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5548
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 5 vx Zundapp rundmotor ***Updated***

Inlägg av HSE »

Hur man än ser på det är det svårt att få igen pengarna för en ordentligt gjord renovering. Lönar sig att köpa färdigt bara man vet att jobbet är riktigt gjort. Därav kan man också dra slutsatsen att renoveringsobjekt är för högt prissatta :o Men som man säger, marknaden bestämmer priset...
HSE
Inlägg: 5548
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 5 vx Zundapp rundmotor

Inlägg av HSE »

Micke S skrev:Den gick för 9700 kr. Bara att gratulera köparen. Precis som det står i auktionen så betalar jag tillbaka hela beloppet inom en (1 ) månad utom fraktkostnader om köparen inte är nöjd.
Låter som ett bra köp för köparen, jag var själv frestad men har ju fullt upp med 125cc spåret just nu :lol: Och mopeden jag tänkte ha den till i så fall är ju min grabbs och han borde egentligen köpa sin motor själv, han har pratat länge om en 5 växlad men inte kommit till skott. Han har mopeden stående hos mig än så länge men planerar att hämta den till Kalmar i vår.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 5 vx Zundapp rundmotor ***Updated***

Inlägg av Micke S »

Ja det går knappt att få igen pengar för en renovering. I så fall ska man renovera motorer åt andra som de har betalat för och bara ta betalt för jobb plus delar. Jag går precis jämnt upp på den här genom att jag kan renovera vevaxlar själv men någon förtjänst är det inte och det är många många timmars arbete. Egentligen var det här en reservmotor för eget bruk vid behov men den avyttrades för att delfinansiera KS125-bygget och då kommer en av de andra 5 vx som sitter på en moppe att bli reservmotor istället. Jag är inte så glad i att ha värdefulla saker som jag troligen aldrig kommer att använda själv stående på hyllan och samla damm utan reser hellre eller gör annat kul istället.

Så om någon har en Zundappmotor som ligger och samlar damm och behöver få en ordentlig renovering är det bara att höra av sig via PM. Priset beror på hur mycket delar som måste köpas, arbetskostnaden är fast utan att just nu ha tänkt igenom vad den kan bli och det kan bara göras i mycket begränsad omfattning i mån av tid.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 5 vx Zundapp rundmotor

Inlägg av erlan »

SS440-80 skrev:Grattis slider_cheers.gif

Men ärligt talat... nästan 10.000 för en mopedmotor, det är helt knäppt :wtf:
och då är det ändå ett jättefynd för den som inte kan/eller har verktyg för att meka själv..

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: 5 vx Zundapp rundmotor

Inlägg av JanneL »

SS440-80 skrev:Grattis slider_cheers.gif

Men ärligt talat... nästan 10.000 för en mopedmotor, det är helt knäppt :wtf:
Kan hålla med om att det skulle vara dyrt om det gällde en Sachs 2vxl. hand, men nu gäller det ju en påkostad motor som nog håller för 120+km/t
ändå ska man komma ihåg att det tillkommer 1500:- för tändning, 700:- för kickkåpa med kick, 100:- växelpedal, Athena/Polini cyl.kit 2500:-/3800:-, förgasare 1800:-
kopplingskåpa,tändstift, tändhatt, olja mm, mm och andra smådetaljer blir minst en femhundring till.
7200:- - 8500:- tillkommer alltså för att åka 100+ :D

Jag förstod nog inte heller den kostnaden förut men efter att hållit på och byggt motorer åt både mig själv och andra i några år så känns det inte dyrt alls.
det är ju inte längre bara en mopperot :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 5 vx Zundapp rundmotor ***Updated***

Inlägg av Micke S »

Det verkar finnas en magisk gräns någonstans vid 5 till 6 tusen kronor. Jag vet av egen erfarenhet och även från andra att det är mycket svårt att sälja en helrenoverad EKF med Stuvstakoppling och Athena 80 för 10000 kr trots att den är oanvänd och byggkostnaden bara för delar är mycket högre än så. Men det är skitlätt att sälja en EKF utan cylinderkit som behöver renoveras för 5500 kr och som på slutet blir mycket mycket dyrare än den kompletta för 10. 5500 är trots allt mycket lättare att spendera en månad än att få 10k över på lönen på en månad så det är kanske inte så konstigt. Men man bör kanske tänka längre än till nästa lön om det går så spar man pengar på sikt istället för att kanske kasta bort dem på billigast-för-stunden-köp. Nu säger jag inte att någon kastar bort sina pengar men ibland är inte det billigaste köpet den bästa affären utan ofta lönar det sig att vänta och lägga till istället så får man mer kompletta och fräschare grejor.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 963
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: 5 vx Zundapp rundmotor ***Updated***

Inlägg av SS440-80 »

Känns som att ni tolkar mig lite fel... :?
Menar inte att det inte är ett befogat pris, med tanke på vad inköpspris och renovering kostar i material och tid.
Det som är knäppt är att det kan bli dessa priser för en mopedmotor... vi talar ju om 50cc och på sin höjd 12-15hk men vanligtvis 1-7hk.

Som Micke ofta fingervisar om så är ju en MC eller MC-motor många gånger billigare än mopeder. Då får man starkare motor och hoj.


Att det kostar att iordningställa vet jag allt om. Fast oftast med veteransnöskotrar som objekt.
Har man lite tur så kan man få tag på en halvhyfsad skoter för 2.500-3.500kr. Då har man en 80-talsmaskin med 30-50hk.
När man sedan summerat ihop materialkostnaden för det som behövs fixas, med allt från vevaxeltätningar, kolvar, slides, boggiestötdämpare, skidbelag till dynöverdrag... ja då är man uppe i 8-10.000kr. Det vill säga mer än vad någon är villig att betala för en gammal skoter, för man kan ju få en 90-talsskoter för den summan. (som också behöver samma omvårdnad)

GOTT NYTT ÅR
Bild
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: 5 vx Zundapp rundmotor ***Updated***

Inlägg av GlobalNomad »

Det här med moppar handlar ju till stor del om "15 års" nostalgi och känsla. Då tycker i alla fall jag att en MC blir helt ointressant i detta fall. Jag gillar MC väldigt mycket men detta med moppar är på ett annat plan för min del.
Sen vad gäller 125 motor på 517 mopperam och diskussionen om "vaddå det blir ju ingen moppe då". Samma sak där i mitt fall, en kille hemma satte en KS125 (15hk) på sin -68 Zundapp och vart byns hjälte och coolast av alla trimmare. Ren nostalgi och inte så mycket jakt efter hk. Alla vill väl va cool och hjälte :D :lol:
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Skriv svar