Sida 1 av 2
viktkomensera sachs
Postat: 01 feb 2017, 01:06
av sportsterxlh
håller på att renovera en Compact med sachs 2vxl kick motor fick den i delar då med en kass cylinder ,har en orginal cylinder på ingång (facebookfynd) den har fått pluggen avlägsnad i övrigt ska den vara orörd om man vill få upp den i 40-50 km/h vad kan man göra med enkla medel med kolv/cylindern ? har en 12mm bing till den troligen borrad till 12mm.
är det vettigt att borra cylindern till 41mm ?
Re: viktkomensera sachs
Postat: 01 feb 2017, 18:18
av erlan
med en borrning till 41mm ger den cylindern en skön gång, med mycket bottenvrid.
men inte speciellt hög toppfart. ca 40 GPS-km/h.
erlan
Re: viktkomensera sachs
Postat: 02 feb 2017, 08:08
av JoNo
Fila avgasporten uppåt ca 1 mm samt bredda den ca 2,5mm och därefter korta kolvkjolen på insugssidan 2-3mm. Då börjar den andas lite mer och ökar några kilometer. En kolv av bra kvalitet samt en bra inkörning rekommenderas oxå. Då ska den passera 40km/h+ om tändning och andra komponenter är ok.
Re: viktkomensera sachs
Postat: 02 feb 2017, 12:57
av sportsterxlh
JoNo skrev:Fila avgasporten uppåt ca 1 mm samt bredda den ca 2,5mm och därefter korta kolvkjolen på insugssidan 2-3mm. Då börjar den andas lite mer och ökar några kilometer. En kolv av bra kvalitet samt en bra inkörning rekommenderas oxå. Då ska den passera 40km/h+ om tändning och andra komponenter är ok.
menar du det du skriver + borrning till 41mm? eller kan man nöja sej med standard 38mm
Re: viktkomensera sachs
Postat: 02 feb 2017, 13:40
av JoNo
Om loppet är fint så skaffa en kolv å kör, annars är det ju trevligt med lite mer slagvolym...

Re: viktkomensera sachs
Postat: 02 feb 2017, 14:02
av Peter_K
Vad kostar en uppborrning egentligen ? Inte så dyrt med en färdig 60 cc cylinder så är det värt pengarna ?
Re: viktkomensera sachs
Postat: 02 feb 2017, 18:34
av erlan
Peter_K skrev:Vad kostar en uppborrning egentligen ? Inte så dyrt med en färdig 60 cc cylinder så är det värt pengarna ?
kostar en stunds eget arbete. jag är lite petnoga, så mig tar det ca 2 timmar.
erlan
Re: viktkomensera sachs
Postat: 02 feb 2017, 18:58
av sportsterxlh
Tar du såna jobb från forumister? pris i så fall

Re: viktkomensera sachs
Postat: 02 feb 2017, 18:59
av sportsterxlh
sportsterxlh skrev:Tar du såna jobb från forumister? pris i så fall

jag har svarv skälv men tycker den är lite för glapp och sliten för såna jobb
Re: viktkomensera sachs
Postat: 02 feb 2017, 19:45
av erlan
sportsterxlh skrev:Tar du såna jobb från forumister? pris i så fall

tyvärr har jag inte tillgång till svarv för närvarande.
pris har jag aldrig funderat på.
erlan
Re: viktkomensera sachs
Postat: 02 feb 2017, 20:02
av sportsterxlh
kanske jag ska försöka ändå jag har en skrotcylinder att testa med
Re: viktkomensera sachs
Postat: 13 feb 2017, 21:19
av Dixon
Äsch spara orginalet å köp dig en vettig nts 60cc för 7-800:- istället. Komplett med kolv, köp dig även en Bing 17mm så gör den garanterat 40km/h alla dagar i veckan, häv sedan dit ett 14 kuggars framdrev så har du 65 gps km/h ledigt.
Finns inga pengar att spara på att kladda med borrning när det är så billigt med färdiga grejer, skulle väll vara för skojs skull eller om man anser sig kunna få det bättre än köpte trimmet. Köper du en Kina Bing för 3-400:- så köp med orginal nål samt trottel åxå för det är de prylarna som brukar strula enligt mina egna erfarenheter.
Re: viktkomensera sachs
Postat: 14 feb 2017, 11:13
av erlan
Dixon skrev:Äsch spara orginalet å köp dig en vettig nts 60cc för 7-800:- istället. Komplett med kolv, köp dig även en Bing 17mm så gör den garanterat 40km/h alla dagar i veckan, häv sedan dit ett 14 kuggars framdrev så har du 65 gps km/h ledigt.
Finns inga pengar att spara på att kladda med borrning när det är så billigt med färdiga grejer, skulle väll vara för skojs skull eller om man anser sig kunna få det bättre än köpte trimmet. Köper du en Kina Bing för 3-400:- så köp med orginal nål samt trottel åxå för det är de prylarna som brukar strula enligt mina egna erfarenheter.
hur mycket trimmat som är "bäst" kan vi nog diskutera till döddagar. det beror helt på hur man ska använda mopeden. men däremot så är det min åsikt att en 60cc på en tvåväxlad compact ger dålig harmoni. med en drevning så den inte skrikvarvar så tycker jag att det blir för stort steg mellan ettan och tvåan. och dom flesta anser att compactramen inte håller för den effekten, så den måste förstärkas.
nu är ju den urpluggade orginalcylindern redan inköpt, annars hade jag rekomenderat att även överväga en nytillverkad 3,5a med rätt storlek på kylflänsar. -71 och äldre ska ha dom små "fläktkylda" kylflänsarna även på fartvindkylda motorer. ev även tidiga -72or. med bensinkran på högersida och grimecanav så har den med all sannolikhet haft lilla cylindern orginal.
erlan
erlan
Re: viktkomensera sachs
Postat: 14 feb 2017, 12:59
av sportsterxlh
som sagt en orginalcyl med pluggen ur har jag på ingång (den ligger på posten ska hämta den när jag kommer hem från sjön),tänkte snygga till kanaler så dom passar mot motorn en blockhalva i taget ,runda till utblås kanske ett lucka i kolven ca 3mm .har även ett 13 kugg motordrev och orginal 30 bak..
Ska även mäta ovaliteten i cylindern ev då borra den ,har tillverkat det jag behöver för att svarva cylindern testade med skrotcylindern jag har det blev bra tycker jag med sakta matning på svarven ,hur mycket större än kolvdiam ska det vara i loppet på en sachs ??
Re: viktkomensera sachs
Postat: 14 feb 2017, 14:38
av erlan
spelet brukar stå stämplat uppe på kolven, men är normalt 0,04mm med sachskolv och 0,05mm med suzukikolv.
vet du hur man mäter en kolv?
erlan