Monarped problem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
kloge

Monarped problem

Inlägg av kloge »

Hej alla! Min far fyller 70 i april och som present så hade vi tänkt att få fart på hans gamla moppe. Igår "stal" jag den och har nu donat lite och har några frågor.
Motorn sitter fast,jag har hällt diesel i cylindern.
Drar jag i kopplingshandtaget så borde bakhjulet rulla men inte.
Kicken går att trycka ner dock lite trögt. Den borde ju inte röra sig heller när motorn sitter fast.
Jag tog loss transkåpan och kopplingen rör sig men hur mycket ska den röra sig?

Tacksam för all hjälp :D
Bilagor
16996486_10155100075493748_1108140150635222329_n.jpg
16999209_10155100075353748_3024096173865141416_n.jpg
16999209_10155100075353748_3024096173865141416_n.jpg (24.87 KiB) Visad 4338 gånger
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Monarped problem

Inlägg av erlan »

ni bör nog plocka isär hela motorn när det är så mycket som krånglar.
det kan vara lagren till vevaxeln som också sitter fast.
packboxarna/tätningsringarna behöver nog bytas. och även om tandremmen är hel,
så håller den troligen inte speciellt länge om ni börjar köra med den.
en omborrning av cylindern, eller om ni har tur, bara en honing.

har kolven stannat i läge högt upp i cylindern så kan man få loss kolven med en specialnippel med en smörjnippel i tändstiftshålet. och trycka på med en fettspruta.

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

Min metod för att få loss fastrostade cylindrar är att först slå i diesel och låta stå en vecka. Sedan tar tag och demonterar topplocket och ev andra skruvar som håller cylindern. Därefter hänger jag upp motorn i cylindern med något mjukt under, slår på med rostolja eller Diesel och värmer cylindern runt om med en gaslåga tills motorn ramlar ned på det mjuka underlaget :D Brukar alltid fungera...
kloge

Inlägg av kloge »

Nu i morse så gick motorn runt ett halvt varv sen tar det stopp. Jag kan inte heller få i friläget eller någon annan växel så min tanke är att det är i växellådan felet sitter.
Jag har sett att det finns firmor som renoverar motorer men det bör bli dyrt så det är bättre att hita en annan motor?
HSE

Inlägg av HSE »

Finns det olja i växellådan? Har den stått utan olja kan rosten härjat. Rent prismässigt kan det bli billigare att köpa en annan motor men inte så lätt att hitta en JLO i fint skick och original motorn känns alltid bättre på en moped.
kloge

Inlägg av kloge »

Den lilla mängd olja som fanns såg mest ut som sirap så rost kan det vara. Men meka växellåda är inget för mig. Har ni tips på bra verkstäder som kan tänkas göra detta?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nu råkar det ju vara så att ilomotorn är troligen den mopedmotor som är enklast att jobba med.
det är tveksamt om det går att bygga en motor med färre delar i.
och du kommer få svårt att hitta en till motor med fotväxelreglage på.
dom är väldigt sällsynta.

ett halvt varv fram och tillbaka tyder på problem i cylindern.
ska du ha någon chans att klara dig från att riva motorn, så plocka av den, innan du river ner rostflagor i vevhuset.
pocka sen isär kopplingen så du får bort tandremmen. jag förutsätter att du inte har specialavdragaren för det lilla främre drevet, så då får du plocka isär kopplingen istället, så du får bort det stora drevet, och får bort remmen. lamellerna är troligen fastorkade mot stålmellanbrickorna, så det kommer du inte undan.
sen fyller du växellådan med diesel eller petroleumavfettning eller dylikt. för att lösa upp gammal torr olja. det är sällan det rostar inne i växellådor om dom står något så när torrt. däremot kan oljan torka ihop till nåt som liknar beck. tålamod, skaka rucka rör på axlar, växelreglage osv.
förhoppningsvis så får du allting att röra sig som det ska.
sedan monterar du en modern tandrem av märket syncroflex. dom tål alla moderna oljor.
då kan du använda en modern multigradolja, gärna en avsedd för turboladdade dieslar, den har mycket rengörande tillsatser. byt olja ofta första tiden i så fall.
skulle du få lös allt så det funkar så kommer du i alla fall behöva byta tätningsringarna, men motorsågsverkstäder brukar ha specialverktyg för att byta dom utifrån.

vad gäller verkstad så den jag kan rekomendera är smeds motor i avesta.

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

JLO är som sagt lättjobbad, då undantar jag att få loss lilla tanddrevet, där har jag dåliga erfarenheter :evil: Men du bör ta loss topplock och cylinder för att se vad som pågår där, om det är någon skadad kolvring eller som jag varit med om på just JLO, en kolvbultslåsning som kommit loss och i kläm så kan det bli följdskador om man försöker tvinga runt motorn. Osett gissar jag att det finns en del rost i vevpartiet.... Jag antar att du inte vet om motorn gick fint när den ställdes undan.
kloge

Inlägg av kloge »

Tack för ert engagemang! Jag har tagit av cylindern och den och kolven ser fina ut. Jag lade den på sidan med kopplingen kvar och fyllt med diesel. Så det får gotta till sig någon dag :)
kloge

Inlägg av kloge »

Jag har plockat av motorn och den går runt nästan hela varvet. Växelspaken fortsatt stum. Jag fick ett tips här om en verkstad i Avesta men jag bor i norra Skåne så jag undrar om ni känner till en verskstad höromkring. En bit att köra är inget problem.
Eller finns det någon på forumet som kan mot ersättning?
Användarens profilbild
HVA59

Inlägg av HVA59 »

Så trevligt med en till skåning! :D Jag vet att det ska finnas någon här i Hässleholms trakterna som är duktig på att reparera gamla moppar och mc, men vdem det är vet jag inte...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
kloge

Inlägg av kloge »

Det får du gärna luska ut vem det är :)
Användarens profilbild
HVA59

Inlägg av HVA59 »

Ja ska se... Om du har vägarna förbi så har jag för mig att mannen som äger macken i Bjärnum vet vem det är, men jag är inte säker :not_a_clue:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
evelinas pappa

Inlägg av evelinas pappa »

Finns en ilomotor på blocket för 2600kr.
Nu vet jag inte när din far fyller år men det känns som att jag skulle köpt en annan motor och monterat i väntan på renovering a originalet. Det kan både dra ut på tiden och kosta en hel del. Det är kanske inte säkert att det är möjligt eller ens försvarbart att renovera original motorn.
Vet inte om jag har rätt men jag tycker att det finns ganskska ofta ilo motorer på blocket och tradera billigare är dom flesta andra fabrikat dessutom. Inte ovanligt med renoverade motorer för ca 3000kr.
kloge

Inlägg av kloge »

Den på blocket har trampor tyvärr. Försöker just nu att få bort kicken. Muttern är av men skruven /bulten går inte att rubba. Är den gängad eller pressad dit?
Skriv svar