Sida 1 av 1
Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 16:24
av Nilse
Hej
Har just satt ihop en Puch Monza- motor men jag får inte svängljuet att fästa på axeln. Har monterat en sprillans ny krysskil och dragit muttern så hårt jag kan. ändå fäster inte svängljulet. Det rör sig/ glappar. dödgång på axeln på Axeln kanske man säger Ca 4-5 mm
Fråga: är det jag som inte dragit tillräckligt ? Eller kan det vara nåt annat ?
Ska snänghjulet slås på med typ träklubba ?
Tacksam för synpunkter
Med vänlig hälsning,
Nilse
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 16:26
av erlan
nåt är fel.
troligen fel svänghjul om det är så glappt.
erlan
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 17:49
av HUSQVARNA SPORT
Passar verkligen kilen på axeln och i svänghjulet .
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 19:44
av HSE
Konan på axeln och motsvarande i svänghjulet är det som låser de båda ihop, kilen är bara till för att man skall sätta svänghjulet i rätta läget. Finns motorer som saknar kil helt och det fungerar fint

Så något är fel i passningen mellan konan på vevaxeln och i svänghjulet. Man kan slipa in mindre felaktigheter med ventilslippasta men det här låter som stort fel, kolla med märkfärg få du se hur illa det är.
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 19:45
av Nilse
Ja kilen passar. Helt nyinköpt från puchverkatan. Men är det inte så att kilen är mer ett "riktspår"? Det som låser svänhjulet är att det trycks på den koniska vevaxeln genom att tighta muttern så att svänghjulet kläms fast på vevaxeln?
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 19:56
av Puchlasse
Har du bytt vevaxel eller svänghjul ? Det förekommer just nu ett antal felsvarvade svänghjul för moturs rotation på marknaden, vet inte om alla har blivit stoppade.
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 20:07
av Nilse
Tack för alla svar.
Varken vevaxel eller svänghjul är bytt endast krysskilen som försvannvid demontering av ankarplattan är bytt.
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 20:15
av Puchlasse
Slå inte på det, leta efter vad som tar i istället. Prova kanske att montera utan tändplatta ? Svårt att svara på när vi inte vet vad som är gjort och bytt.
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 20:27
av Nilse
Ingenting bytt förutom krysskil och mutter för att dra fast svänghjul på vevaxeln.
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 20:54
av Hynboholm
Nilse skrev:krysskilen som försvannvid demontering av ankarplattan...
Kan krysskilen som försvann ha fastnat på någon av magneterna och lagt sig i vägen på något vis?
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 21:02
av musköchrister
det är inte så att det behövs en bricka? låter som muttern bottnar innan den drar fast svänghjulet
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 21:40
av Coolvette
Om du trycker svänghjulet utan kil och mutter mot axeln, känner du att konorna går samman och ligger i rätt vinkel utan glapp?
Det är kanske som Muskö säger, att muttern bottnar innan den klämmer mot avsatsen i svänghjulet.
För övrigt kan det vara nödvändigt att slipa samman konorna för att få bästa passning.
Det görs med karborundumpasta för att slipa in ventiler på fyrtaktare.
Om detta gjorts mycket som kommer svänghjulet djupare och det kan krävas en tjockare bricka under muttern.
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 21:48
av Nilse
Fantastiskt en tjockare bricka var lösningen. Enkelt och genialt. Nu nyper svängbhjulet fast.
Jag faller på knä och delar ut rökelse och myrra och tackar för all hjälp.
Med vänlig hälsning,
Nilse
Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 11 mar 2017, 23:16
av TolvNollNio
Nämen, en reservdel som passade

Re: Glapp i svänhjulet
Postat: 12 mar 2017, 09:02
av Micke S
Det händer ibland att man måste slipa av lite på krysskilen om den är för hög eller spåren är för grunda i svänghjulet eller på vevaxeln. I TS fall var hade nog originalmuttern inte gängor på slutet och hade lite större diameter där.