Sida 1 av 1
Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 18 mar 2017, 06:50
av byggnadssmeden
Hej! Jag har fått hem en 60cc!
Bing kyrkport, 32 krök, jamarcol fuego har jag också.
Till frågan:
12 drev tror jag sitter på idag. Kan jag sätta på ett 14 istället?
28 är det bakre
Motorn är en sachs 50/2 ks
Tacksam för svar
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 18 mar 2017, 11:21
av billykid
Det skulle jag gjort genast iaf... 14/28 är nog bra...

Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 18 mar 2017, 21:19
av andazon
Du kan nog prova med ett 15 drev också om du fortfarande tycker att det varvar för mycket
// Andazon
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 22 mar 2017, 20:55
av Baronen
Vad är det för moped? Om du har 15" så bör du ta 15 drev och inte en kugg mindre. På 19" kan nog 14 bli bra. Tycker 15-38 har gått lagom på 50/2 KS med 19" hjul.

Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 26 mar 2017, 00:34
av byggnadssmeden
Jag har en crescent2000 med 15 tum. Jag har ett nytt 14T liggandes så jag börjar med den.
Varför spelar tumen på hjulen roll?
Mvh
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 26 mar 2017, 08:38
av HSE
Om du mäter omkretsen på ett hjul så får du fram hur låg sträcka hjulet passerar när det rullar ett varv vilket är av intresse vid drevningen. Större hjul, längre sträcka, jämför de gamla höghjuliga cyklarna

Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 26 mar 2017, 20:17
av Stummis
Hej, jag skulle vilja hänga på här...
Nuvarande setup:
2 vxl trampmotor med "3,5hp", 13/28 drevning och 19" hjul (23" enligt gamla systemet)
Går bra och men svår att komma igång i branta backar, men om man trampar så går det bra.
Jag har dock ett komplett NTS 60cc "5,5hp" kit liggande. Större kanaler i förgasare och cylinder flyttar upp momentkurvan i varvtalsregistret men samtidigt borde slagvolymökningen (ca 10%) ge en ökning över hela registret..
Nu kommer frågan till forumet:
Får jag mer/mindre/lika vridmoment i lägre registret om jag monterar detta?
Eller på enkel svenska, behöver jag trampa mer eller mindre när jag ska starta i backarna om jag byter till 60cc?
Någon som har praktisk erfarenhet??
/ Stummis
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 26 mar 2017, 21:43
av erlan
det beror nog på vilken 3,5a du jämför med.
har du en gammal 3,5a med 1 vårta på cylinderfoten så får du nog trampa mer.
men är det en nytillverkad 3,5a så gissar jag att du får trampa mindre.
erlan
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 26 mar 2017, 22:05
av Stummis
Har du en gammal 3,5a med 1 vårta på cylinderfoten så får du nog trampa mer.
men är det en nytillverkad 3,5a så gissar jag att du får trampa mindre.
Tack Erlan för svaret...
Det är en NTS "3,5hp" med original Bing 12mm. Har ingen koll på "vårtorna" men den är ca 3 år gammal...
/ Stummis
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 27 mar 2017, 08:25
av erlan
vårtor sitter endast på sachs orginal 2,6/3,2 och 3,8 hk cylindrar.
erlan
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 27 mar 2017, 20:25
av Baronen
Stummis skrev:Hej, jag skulle vilja hänga på här...
Nuvarande setup:
2 vxl trampmotor med "3,5hp", 13/28 drevning och 19" hjul (23" enligt gamla systemet)
Går bra och men svår att komma igång i branta backar, men om man trampar så går det bra.
Jag har dock ett komplett NTS 60cc "5,5hp" kit liggande. Större kanaler i förgasare och cylinder flyttar upp momentkurvan i varvtalsregistret men samtidigt borde slagvolymökningen (ca 10%) ge en ökning över hela registret..
Nu kommer frågan till forumet:
Får jag mer/mindre/lika vridmoment i lägre registret om jag monterar detta?
Eller på enkel svenska, behöver jag trampa mer eller mindre när jag ska starta i backarna om jag byter till 60cc?
Någon som har praktisk erfarenhet??
/ Stummis
Det kan jag svara på. Du kommer inte behöva trampa i backarna. Min 1134 med äkta 4,3ps, samma som nya NTS femhalva, och med 15-36 accelererar mycket bra uppför ånnabodabackarna till ca 60km/h. Mycket nöjd! Min bror kör NTS femhalva och 15-30 på sin 1209 och han hängde på bra. Vi kör tvåpet båda två och jag har trampor.
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 28 mar 2017, 20:53
av Stummis
Tack Baronen för svaret.
Kul att du också har en 1134 -59. Om du kör 60 km/h med 15/36 så bör det bli 9000 rpm om du fortfarande använder originalmotorn..
Tror jag ska släppa ut anden ur flaskan och prova 60cc kittet. Lär behöva lite hårdare kopplingsfjädrar men dom ligger bara och väntar så inget problem.
Nuvarande set-up funkar dock väldigt bra, startar alltid på första och maxar ca 48km/h (GPS) på plan väg och jag har inget behov att åka fortare. dock tycker jag det är väldigt kul att experimentera med motorteknik...
Förresten, min original motor tar inte 15 kugg och har en "äldre" koning på drevaxeln som gör att jag inte kan använda dom vanliga dreven utan behöver köra med gamla NOS drev med plan baksida.
/ Stummis
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 28 mar 2017, 21:21
av Baronen
Ja, jag har räknat på 9000.
Jaså, en specialare. Du har möjligtvis inte kedjetrans till kopplingen också?
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 04 apr 2017, 18:35
av Stummis
Nej, jag har en konventionell kuggtransmission...
/ Stummis
Re: Nts 60cc. Drevfråga
Postat: 04 apr 2017, 18:38
av Baronen
På min sitter den senare typen av drevaxel.