Fiber i huset...

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Fiber i huset...

Inlägg av billykid »

Nu har jag fått fiber anslutning i huset via Openuniverse då Teila + IP-only mfl bojkotta ORSA, MORA å ÄLVDALEN
enligt dom finns det för liten marknad och underlag för att de ska bry sig i oss små.... :shock: :shock:

När dom stora elefanterna dannsar runt knuten får vi små ej vara med, otroligt men sant. Tur att ORSA kommun
finns och gav många i ORSA ett alltternativ att hänga med i utvecklingen även på landsbyggden stort tack till
ORSA kommun... slider_thankyou.gif slider_thankyou.gif

Ringde min gamla operatör för hör vad dom kunde erbjuda via fiber i stället för ADSL...tyvärr ej nära det ebjudande jag
tog via Unirversal 100/10 mBit/sec öppnings erbjudande med 6 mån halva priset dvs 123,50kr/mån. Sen 247kr/mån för
100/10 lina det är 10grr snabbare än mitt gamla ADSL.....upp mätt speed nu 2017-03-18 till 118/17 mBit/sec..... :D :D :D
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: Fiber i huset...

Inlägg av Raketsport »

Vi har fiber (adsl funkar inte här ute), men fiber är bättre.
Vi har 200:-/månaden från Vännäs kommun och internetleverantören är också lokal. Kostar 100:- /månad. Det är för högsta hastigheten.
Adsl kostade ungefär lika mycket i Hörnefors där vi bodde tidigare, fast med pytteliten hastighet.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Kostar 100:- /månad. Det är för högsta hastigheten....

Härligt och med högsta speeden..... slider_score.gif
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Det är för högsta hastigheten............hmmm

Vilken är då eran högta speed..... :?:
Användarens profilbild
GlobalNomad

Inlägg av GlobalNomad »

billykid skrev:Det är för högsta hastigheten............hmmm

Jag kan få 1 Gb/1 Gb, men det finns väl ingen kringutrustning som klarar att hantera sån hastighet så jag har nöjt mej med 500 Mb/500 Mb i sommarstugan (Nordingrå)
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

GlobalNomad skrev:
billykid skrev:Det är för högsta hastigheten............hmmm

Jag kan få 1 Gb/1 Gb, men det finns väl ingen kringutrustning som klarar att hantera sån hastighet så jag har nöjt mej med 500 Mb/500 Mb i sommarstugan (Nordingrå)
.
.
Aha....då vet jag. Så alla med fiber kan hantera 1 Gb/1 Gb, fast till igen nytta och glädje då....***ler***.... :) :)
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Fick nån intressekoll jag också för några veckor sen, 22000:- indraget till huset.. Nja,, tror jag skippar det och fortsätter med ADSL så länge.
Har ju nu 8 hästkrafter å det duger gott åt mig. Vem vet vad tekniken tar sig om några år, kanske finns andra alternativ då. Visar det sig att
jag tog fel beslut så får jag väl gräva en kabel i egen regi då och bita i det syrliga äpplet...
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Jag vågade inte tacka nej, och installerade fiber nu I Januari.
Banhof 100/10 Mbit/s 259:- /mån.

Hade tidigare kopparkabel och Bredbandsbolaget för 417:- /mån. och 7 Mbit/s som bästa uppmätta prestanda...
HSE

Inlägg av HSE »

Hasse skrev:Fick nån intressekoll jag också för några veckor sen, 22000:- indraget till huset.. Nja,, tror jag skippar det och fortsätter med ADSL så länge.
Har ju nu 8 hästkrafter å det duger gott åt mig. Vem vet vad tekniken tar sig om några år, kanske finns andra alternativ då. Visar det sig att
jag tog fel beslut så får jag väl gräva en kabel i egen regi då och bita i det syrliga äpplet...
Ungefär detsamma som erbjöds mig för en 5 år sedan. Jag tackade nej då vilket jag kanske ångrar lite nu men jag var nöjd med ADSL som ger en tillräcklig hastighet här för oss. Om jag minns rätt får jag ut 66 Mb men min vebbläsare vill inte samarbeta när jag försökte köra Bredbandskontrollen nu :evil: Men jag hade sparat en ett till två hundra i månaden om jag hoppat på tåget, tar tid ändå att tjäna in 20 tusen...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Hmm konstigt att många ser det som en kostnad...jag får betala 20.000 kr för fibern.

Jag ser detta som en jätte stor vinst......klart huset stiger med min 20.000kr och blir
mycket aktraktivare än grannen som snålade.... slider_anon.gif
HSE

Inlägg av HSE »

billykid skrev:Hmm konstigt att många ser det som en kostnad...jag får betala 20.000 kr för fibern.

Jag ser detta som en jätte stor vinst......klart huset stiger med min 20.000kr och blir
Har man inga planer på att sälja sitt hus så är ju inte den biten så viktig... Går ju att koppla på i efterhand om man får lust att hoppa på tåget, tills dess saknar jag inte den högre hastigheten.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

HSE skrev:
billykid skrev:Hmm konstigt att många ser det som en kostnad...jag får betala 20.000 kr för fibern.

Har man inga planer på att sälja sitt hus så är ju inte den biten så viktig... Går ju att koppla på i efterhand om man får lust att hoppa på tåget, tills dess saknar jag inte den högre hastigheten.
.
.
Oki Doki.....smaken är som baken, delad ***ler***.... :wink: :wink:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

billykid skrev:

Jo, det där har jag hört till leda.. Visst, ska jag sälja framöver så kan det ju höja värdet lite men nu ska jag inte det. När jag inte kan bo
kvar i huset så är det för att jag är för skröplig eller har blivit gaggig på riktigt och då kvittar det om jag får några tusen mindre..

Är så fläng så jag tror att med den snabba utvecklingen inom detta så kan det finnas andra alternativ den dan Telia klipper min luftledning till huset.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Kör också med Telia ADSL 30 MB, i verkligheten 25 Mb/s ca. Det räcker mycket bra åt oss för att streama Netflix och annat tok man har för sig. Tror jag ger 1200 per kvartal eller liknande, det känns lite dyrt men är bara att förtränga...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Kom ju just på att jag har redan fiber i huset. Gullfiber... :wink:
Skriv svar